Marwin Startet 9.September.2014 Link til dette innlegget Startet 9.September.2014 Med masse skriverier om feil og trøbbel med volvo-motorer, er det vanskelig for en "nybegynner" å velge motor. Derfor prøver jeg her: Hvilken Volvo-motor bør jeg velge, når kriteriene er minst mulig vidlikeholdskostnad, størst slitestyrke og mellom 150 og 300 Hk?? (Båten blir mest sansynlig på 25 - 27 fot, aksling og 17 - 18 knop på marsjfart.) Er det annen motor enn Volvo som er bedre? (Dum spørsmålsstilling kanskje, men det kommer fra en som er litt ukjent med diesel i fritidsbåt...) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
sap_2000 Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Et alternativ til VP er de mekaniske motorene til Yanmar om du vil ha det tradisjonellt. F.eks 4LH STE på 222 hk http://yanmar.no/arch/_img/9050254.pdf og 6LP på 290 hk http://yanmar.no/arch/_img/9058680.pdf Spes den førstnevnte er kjent for å være knallgod. Ellers har du den nye Cummins QSB 6.7 som er et alternativ til f.eks VP D6. Fåes i flere ratinger fra 230 til 550 hk. http://cumminsengines.com/brochure-download.aspx?brochureid=121 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 (redigert) Jeg har bare 184hk på min 4LHA-DTE, men marsjer ferielastet, med 4 pers på 17 knop. Mitt båtliv har blitt ren lykke med denne maskinen ! Det er viktig med en lokal Yanmar-forhandler, synes jeg. Noe dyrere deler, men enkelt å finne billigere på eBay om man tør å handle derfra. Jeg fikser alt selv, foreløpig :-) 4LH og 4LHA er samme maskinen (A skrus sammen i Amerika) Redigert 9.September.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Betyr dette at jeg bør satse på Yanmar i sted for VP? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
baatsman Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 (redigert) Synes ikke det. Velholdt VP er bra det, samt verksteder, deletilgang på hvert eneste svaberg. Bare pass på at motor har fått alle anbefalte oppgraderinger. Og det gjelder uansett merke. Mange bra motormerker. Redigert 9.September.2014 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
sap_2000 Svart 9.September.2014 Link til dette innlegget Svart 9.September.2014 Jeg tolket spørsmålet som du skulle velge en ny motor. Er det snakk om å velge motor til en båt du skal bestille/ få bygget, eller er ute etter info for å velge brukt båt og motorkombinasjon? Hvis det siste, så er årganger og hva som er oppgradert spes viktig på noen motorer samt størelse og type ift den spesifikke båten. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Marwin Svart 10.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Det siste. Er på sikt ute etter å bytte til større brukt båt, og da er motorvalget litt avgjørende. Derfor spørsmålet... AQAD xx, Kad x og andre betegnelser, sier meg ikke så mye. Skjønner såpass at en nyere motor kan være bedre enn en gammel, hvis vedlikehold ++ er fulgt. Og at nyere motor sannsynligvis er mindre `tørst`. Men der stopper også kunnskapen min på typebetegnelsene. Samt at jeg har hørt endel om at enkelte Volvomotorer har hatt trøbbel... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ivar Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 hva slags prisklasse tenker du på? Kanskje bedre å se deg ut båttypen du har lyst på , for så å se hvilke motorer som er tilgjengelige...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Tror det er best om du kommer med noen alternativer Marwin. Linker til annonser på båter du vurderer så er det lettere å gi konkrete råd. Dette er et følsomt tema på BP. Jeg har mine oppfatninger og det er endel motorer JEG aldri kunne eid. Det er ikke dermed sagt at det er noen fasit og at det er dårlige motorer. Bare mine subjektive preferanser etter det jeg har sett og hørt om. På brukt båt og motor er hvem som har eid den, hvordan den er behandlet og hva som har blitt gjort/ ikke gjort ofte det viktigste. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Marwin Svart 10.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 (redigert) Takker for svar. Noen tanker for valg av "ny" båt...: Man blir ikke yngre med årene, og jeg ser for meg en båt det går an å komme seg frem på fordekket uten å klatre på fenderlista, med fare for å ramle på sjøen... Hittil har jeg sett på D4-260, KAD44, AQAD41, alle i Targa 25 / 27. Men kunne gjerne tenke meg en litt mindre / rimeligere båt, men med WA-mulighet. Ikke noe i vegen med Hardyen jeg har i dag, men knappe 20 føtter blir litt puslete på lengre strekninger... Samt at diesel ER litt rimeligere enn bensin på lengre turer. Selv om kanskje vedlikeholdsutgiftene er høyere på diesel med agregat. Diesel og aksling blir vel det rimeligste, men da er vel farten begrenset til under 20 knuter... Og med WA-mulighet begynner vel utvalget av båt å bli noe snevert? Kanskje flere som går med slike tanker? Redigert 10.September.2014 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
ivar Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 (redigert) utvalget blir nok snevrere - og ikke minst dyrere. Targa er iallefall ikke billigbåter hva med "walk thru" istedet for walk around? Da fins det jo slikt å velge i: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50178472&searchclickthrough=true Redigert 10.September.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 10.September.2014 Link til dette innlegget Svart 10.September.2014 Jeg tenkte også på Minor med fast aksel. Tolker det som om Marwin vil ha minst mulig som kan gå galt og bli dyrt, så da ville jeg anbefalt noe med aksel og heller ofret litt fart. Evt en nyere WA båt med stor utenbordsmotor om du ikke skal kjøre mange hundre timer i året i stor fart. F.eks noe ala Akeladden P80 pilothouse? http://www.askeladden.no/en/askeladden-p80-pilothouse Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Marwin Svart 11.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 (redigert) Takker for innspill :-) Har sett på Minor men er "litt" frenetisk når det gjelder båt som ikke er dekket forut! (Tenker på hva som skjer hvis du får en bråttsjø i "badekaret"....) P-80 er i den gata jeg har tenkt på, men prisen på den er ganske drøy. Likeledes synes jeg at 300 Hk på hekke blir 'litt' overkill for meg.... Redigert 11.September.2014 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Marwin Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Ser på båt med KAD44 på 260 Hk. Noen som har kommentarer til den motortypen? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Windy37GM Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 (redigert) Grei å skru på, krøkkete å justere ventiler hver 200 time pga helt ventillokk. Velprøvd. greit med deler. 3,6 liter, samme blokka som 40,41,42, 43 og 300 motoren Har hatt en slik engang, og blunket ikke da det sto 2 stk i den jeg kjøpte nå mvh Windy37GM Redigert 14.September.2014 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
TMe Svart 14.September.2014 Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Steyr er bra. Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Heller denne enn Volvo http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=51692832&searchclickthrough=true Kommer også snart som 270 hester Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Om Hyundai blir noen stor suksess beror mye på kvaliteten på mariniseringsutstyret. Har de tatt noe uheldige snarveier her mht materialvalg og kapasitet kan dette for ende opp med samme ulykken som BMW havnet i for noen år siden. Anyhow, KAD44 er grei bortsett i fra hyppig / omfattende ventiljustering og noe kluss med EDC. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 (redigert) Er ventiljusteringer vanskelig å utføre, eller må det gjøres av 'expert'? Tidkrevende? Redigert 15.September.2014 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
sap_2000 Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 En veldig god beskrivelse av ventiljustering på KAD 44/300 med 24v topp og de spesielle Y-vippearmene finner du her: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?115129-KAD-44-300-Valve-Adjusting Skrevet av en norsk VP mekaniker. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gabi Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 (redigert) Ellers så er vel KAD43P av mange ansett som potensielt den VP motoren som er "av de beste" i denne størrelsen, herunder også utsagn fra lokal VP forhandler. Ingen elektronikk og ventiljustering hver 600time (dette er behovet ifølge lokal VP forhandler og koster ca 2500,- kr å utføre). Den ble vel produsert til utpå 2000-tallet en gang. Den har heller ikke "svakheten" med oljeljøling som 42-modellen kan ha. Men litt færre hester enn 44-modellen har den. 230hk mener jeg den har. Jeg har en slik selv da, jeg vet....så ta innlegget med det i minne.... Redigert 16.September.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.