Jump to content

Vann i olje, Volvo Penta AQ260(GM350)


TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Hei,

 

 

I forrige uke var jeg nedom båten, for å sjekke tilstanden etter alt regnet,som vi har hatt på sørlandet.

 

Alt så ok ut, men da jeg skulle starte motoren dukket det opp problemer. Måtte vri lenge på tenningen før den startet, og da den endelig startet var det ikke lenge før den stoppet.(Båten har stått i ca 5uker) Jeg peilet forresten oljen, og den så fin ut i fargen på dette tidspunktet. Men niva var rett over L(Low). Men husk at her er motoren langt i fra varm, siden den bare sveiv i ca 20-30sek.

 

Det virket som motoren ikke fikk bensin, eller fikk for mye bensin.( litt vanskelig å vite for en som er vandt med strøm!:))

Så derfor demonterte jeg forgasseren og tok den med hjem for rens, tenkte muligens flottøren hadde hengte seg opp, eller liknende.

 

Så i dag skulle jeg ned å montere forgasseren(Edelbrock). Jeg pumpet et par ganger med speeden og vrei om tenningen.

Fikk start, men den stoppet fort. Men jeg fant ut at hvis jeg satt og gasset litt(mens jeg vrei nøkkelen) klarte jeg å holde den i gang og etterhvert sveiv den uten at jeg gasset. Men da "jaget" den veldig på tomgang. Så jeg slo meg litt til ro med at det var forgasseren det var noe feil med, selv om jeg ikke så noen åpenlyse feil under rens.

 

I det jeg skulle gå så tenkte jeg at jeg skulle peile olja, da får jeg mitt i fleisen. Det er reine majonesen som kommer opp på peilepinnen.

 

Kan kondens være grunnen? Iom at den har stått siden begynnelsen av august?

 

Ble litt små stresset og kastet meg i bilen for å rekke Biltema for å kjøpe olje for å flushe.(Hadde tilfeldigvis oljepumpa med)

Sugde ut ca 3,5L med "majones" og fylte på 4L og startet opp, lot den svive i ca 10min,tok peile pinnen og den viste forsatt "majones".

Begynte derfor å suge "majones igjen".

Er det tabbe å ikke bytte filter ? Det gikk helt i glemme boka i denne prosessen.

Fylte på nye 4L og sugde det ut, fortsatt majones. Men fikk opp ca 3-4dl ekstra, som tyder på at jeg ikke fikk alt med sist.

 

Fylte opp igjen, startet opp og peilet. Nå var peile pinnen blank.

 

 

Hva kan grunnen være til at jeg har fått denne majonesen? Motoren sviver fortsatt ikke reint på tomgang, sånn by the way.

Er også et hvitt belegg i slangene til oljekjølerene, kan det ha noe sammenheng?

 

Skal ta opp båten på lørdag,så får jeg kanskje prøve å finne ut av litt mer.

 

 

Info om båt: Marinisert Gm350, overhalt av forrige eier(jeg kjøpte den i år), ferskvannskjølt,

 

Link to post

Tja... Det høres ikke bra ut. Så mye majones (som jeg forestiller meg etter hva du beskriver) kan ikke kondens forårsake. Hvordan ser det ut under toppdeksel evnt veivhus ventilasjonen?

 

Kan være jeg overdriver, men fikk som sagt ikke pumpet opp alt første gangen.

Toppakningen kanskje?

Da burde jeg vel vært tom for kjølevæske? Ingen nivåendring der..

Link to post

Er det sjøvannskjølt blokk eller ikke? Er majonesen salt?

Vann i olja kan komme av flere ting. Siden du sier at motor samtidig går ujevnt så er det lett å tro at toppakningen er gåen eller en topp er sprukket. Nå kan du jo også ha skadet en råde eller fått rustne plugger pga vann i en eller flere sylindere og derfor går urent.

Se også feilsøkingsguiden i dok.arkivet for vann i mercruiser. Same shit different wrapping.

Jeg ville uansett tatt av raisere og manifolder for å utelukke dette, siden tatt en komptest sjekket farge på plugger og tatt det derfra.

Link to post

"Majonesen" er ikke salt. Smaker forøvrig ikke godt..:)

 

Komptest har jeg aldri gjort før.

 

Men det blir vel å ta av manfolder og raisere når jeg får den på land. Men det er greit å forberede seg litt;)

 

Blokka er ferskvannskjølt.

 

Fikk en helt blank peilepinne på siste testkjøring.(som nye olje)

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post

Det er flere muligheter for å få vann i oljen, vanligst er inn fra risere som vanligvis skyldes lekkasje i pakning mellom eksosmanifold og riser. Det kan på noen motorer også komme inn regnvann gjennom forgasser men med en riktig flammedemper og deksel over skal ikke det kunne skje.

Jeg ville tatt ut alle tennpluggene og inspisert de. Rust på disse er en smoking gun. Når pluggene er ute og coilen frakoblet kinner du på starteren for å få ut evt vann eller bensin i sylindrene. Deretter monterer du igjen pluggene og kobler til coil og pluggledninger. Start opp, kjør varm og test båten.

Siden du snart skal ta opp båten er det lurt å få kjørt den god og varm for å få ut kondens og rester av vann i motoren. Hvis du nå har litt krem i oljen så ta et oljeskift til og kjør en tur til. Så fort du får båten på land skal du ta av eksosmanifolder og risere. Hvis det er her vannet kommer inn vil det synes inne i disse, de er sikkert ikke nye?

Link to post

Spørs om det er så lett å smake, det er vel ca 4-5 liter olje på den motoren og du trenger vel ikke mer en et par desiliter for å lage majones av oljen. Da blir den vel ikke så veldig salt?

 

Har aldri prøvd å smake på olje med saltvann i men kanskje noen andre vet, eller om det er en enkel måte å finne ut om det er salt eller ferskvann i olje?

Det vet sannelig ikke jeg heller, men saltsmaken bryter igjennom det meste.(Les: I hvertfall når det gjelder matlaging!:))

 

Skru ut pluggene før du gjør noe mer og sjekk for rust.

Så denne litt seint(Les mer under)

 

Det er flere muligheter for å få vann i oljen, vanligst er inn fra risere som vanligvis skyldes lekkasje i pakning mellom eksosmanifold og riser. Det kan på noen motorer også komme inn regnvann gjennom forgasser men med en riktig flammedemper og deksel over skal ikke det kunne skje.
Jeg ville tatt ut alle tennpluggene og inspisert de. Rust på disse er en smoking gun. Når pluggene er ute og coilen frakoblet kinner du på starteren for å få ut evt vann eller bensin i sylindrene. Deretter monterer du igjen pluggene og kobler til coil og pluggledninger. Start opp, kjør varm og test båten.
Siden du snart skal ta opp båten er det lurt å få kjørt den god og varm for å få ut kondens og rester av vann i motoren. Hvis du nå har litt krem i oljen så ta et oljeskift til og kjør en tur til. Så fort du får båten på land skal du ta av eksosmanifolder og risere. Hvis det er her vannet kommer inn vil det synes inne i disse, de er sikkert ikke nye?

Kommer til å ta en grundig sjekk av alt når jeg får den opp! Kjøre den ordentlig var igjen, deretter sjekke oljen. Deretter flushe en gang til om nødvendig.

Alle tennplugger skal byttes uansett, liker å vite når det er gjort.

Skal gjøre det du nevner angående coil og tennplugger når den er på land.

 

Men har vært nedi båten og startet den opp, lot den svive i ca 10-15min slik at den ble god å varm. Den sliter enda med at den "jager" på turtall, kan dette ha noe med at tennpluggene er dårlige?

 

Peilet i hvertfall oljen, og den så blank og fin ut.

 

Kan jeg har vært så uheldig(i dette tilfellet heldig kanskje), at når jeg har hatt av forgasseren, så har det kommet noe regnvann nedi manifoilden? La over en plastpose, og teipet. Men det kan hende at ikke det var godt nok... samt så glemte jeg å tette åpningen til oljekjøleren.

 

Men tviler på at det har kommet mye vann, men jeg vet ikke hvor mye som skal til for at det blir "majones"?

 

Angående reisere, så ble disse sjekket i 2011, da motoren ble satt inn. Og disse skal nok holde noen år til i og med at båten ble brukt i ferskvann fra 2011-2013.

 

Forresten er det noen som vet hvilken olje drevet skal ha?(VP 280)

 

Takk for mye god hjelp å tips:)

 

Bilder:

 

bilde

 

bilde
Link to post

For det første: poenget med å koble fra coilen er å unngå brann i båten. Når du kinner med tennpluggene utmontert kommer det bensindamp ut av plugghullene, hvis coilen er tilkoblet 12V kan det smelle og evt bensinsøl vil lett antennes.

Ved å kjøre motoren med belastning får du brent rein tennpluggene og sjekket ytelsen i tillegg til å ventilere og gjennomvarme veivhuset godt. Hvis det er igjen vann i motoren kan du få rust innvendig når denne blir stående over vinteren.

Du kan ha lekkasje fra risere selv om disse er sjekket nylig, det er ikke uvanlig med ujevne pakningsflater selv på nye deler. Dette må sjekkes. Du kan løsne boltene som holder manifoldene til toppene for å se om det er noe vann der.

Olje på drevet: single-prop drev kan kjøres med motorolje, duoprop må ha girolje GL-5

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...
Hei,



Har nå tatt båten opp, og har totalt flushet igjennom 12L olje. (De siste 4 liter, var for å være 100% sikker)


Og har byttet alle tennpluggen, samt gjort som DieselDahl anbefalte før de ble byttet.


Motoren sviver som ei klokke, og oljen ser ut som den skal. Så konklusjonen må vel bli at kondensvann er synderen.



Håper motoren starte like fint til neste år. Det eneste jeg ikke har fått testet er å belaste motoren etter bytte av tennplugger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...