Jump to content

Fart ang propell og bunnstoff..?


BeKe

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Da var endelig jolla på vannet:)

Jeg har en with 320, og i år har jeg kjøpt inn en 25hk yamaha.

Ble veldig imponert over akselrasjonen, mens toppfarten var lavere enn jeg hadde forventen.

Noen som har noe erfaring om bytte av propell? Lurer på om jeg skal prøve med en 30hk propell, og se om det hjelper på toppfarten. For turtallet virket nokså høyt på full fart.

 

Jeg bruker selvpolerende bunnstoff. Ville jeg fått noen høyere fart ved å velge racing bunnstoff når båten går oppunder 30 knop med selvpolerende?

Alle jeg har spurt om dette svarer forskjellig.

 

God helg :cheers:

 

Takker for all respons!

Redigert av BeKe (see edit history)
Link to post

Som nå en gammel jolleeier så tror jeg ikke bytte av bunstoff vil hjelpe deg i det hele tatt.

Om topp farten din synes lav nå, hva om det kommer en person eller to til i båten...

 

Selv hadde jeg i min ungdumms tid en Lami 420 R med 30 hk Yammaha, denne gikk akkurat 30 knop med standard propeller. Min kammerat hadde en 320 drommedille med 25 hk, den gikk også 30 knop. Fikk vi to pasangerer i våre båter ble han langt etter meg... (For meg var dette meget tilfredstillende må vite...) Med andre ord om du kun reiser alene og ikke drar vannski så kan du bytte, ellers så har det liten hensikt med din motorisering. Selv hadde jeg 2 propeller så jeg byttet gladlig mellom hver gang båten ble brukt og under bruk. (Det gikk under betegnelsen kjempetøfft å ha 2 propeller). Nå hadde jeg ikke gidda akkurat det for 2 knop mere...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Jeg ville vel kanskje undersøkt det likevel.

Få lånt deg en turteller og sjekk turtallet.

Skal vel ligge rundt 5500 på din motor tror jeg.

 

Undersøk så hva stigningen på propellen er.

Så kan du se hvilke muligheter du har.

 

Kjedelig å skjære motoren fordi den skal gå eksakt like fort med tre personer ombord.

Istedetfor en halv knop mindre kanskje.

 

Når det gjelder bunnstoff, tror jeg ikke det har så mye å si for hastigheten. Spesiellt ikke med så stor motor.

Men derimot så regner jeg med at du drar båten opp og ned fra land en gang iblant, og da kan det være en fordel med et hardt bunnstoff (Som Racing er) slik at det ikke slites av med en gang.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...