Jump to content

Har noen erfaring med Lensmann lensepumpe til fortøyningen?

Mastiff

Recommended Posts

Vi skal ha en ikke selvlensende aluminiumsbåt på hytta, og det er jo greit hvis man slipper å storme ned dit hver gang det regner. Ikke det at ikke båten tåler saltvann, men hvis det blir sånne regnskyll som det har vært noen av i år, risikerer jo motoren å havne under! Den gjorde nesten det på en selvlensende båt som lå der, fordi slangen var gått tett av noen blader... :diving:

Men så selger jo Maritim og noen andre en pumpe som henger på fortøyningen og heter Lensmann (he-he...). Den har fått grei omtale i en test i båtliv, men de tester jo bare over korte perioder. Er det noen som bruker denne og vet at den faktisk fungerer på sikt også?

• 3 uker senere...

JEG har denne "geniale" pumpen!

JEG er så alldeles IKKE fornøyd!

Jeg bor på Vestlandet og båten er full i vann hver gang jeg kommer ned. Det er ikke en gang vann ytterst i slangen v/pumpen.

Betalte sure 722 kr inkl frakt for å få dette"vidunderet" hjem og det var det slettes IKKE verd!

At hele pumpen er kraftig overpriset er det heller ingen tvil om, da den er satt sammen av forholdsvis enkle plastdeler.

Jeg kjøpte sågar den "nyeste modellen" da prisen på den nye og den gamle ikke utgjorde mer enn 50 kr.

"Kan pumpe inntil 2500 L i døgnet" heter det så fint, vel.....det tror jeg ikke før jeg SER det!

"Når det oppstår et rykk i fortøyningene vil pumpen starte å suge" Ehhhh...NEI!

Den dra da kanskje med seg knapt 1 dl vann ut(!) og det må nappes ganske så ofte, og ganske så hardt skal man komme opp i de 2500 L de påstår i annonseteksten.

Jeg har privat båtplass.

Fortøyd i brygge og bøye.

Ikke spesielt værhardt, men langt fra vindstille og nok av båter som tøffer forbi og lager bølger.

Anbefales IKKE basert på mine erfaringer!

Denne lensmannen fungerer akkurat like dårlig som lensmenn generelt i dette landet.....

722 kr Sukk.......

Redigert av Carlin (see edit history)

Jeg monterte vanlig lensepumpe med nivåvakt innebyg og et ca 30a batteri i en yngling. Måtte ta hjem og lade batteriet omtrent en gang i måneden. Fungerte bra.

https://baatplassen.no/i/topic/79907-hvor-stort-batteri-til-lensepumpe-i-baat-uten-lademulighet/#entry1133525

Jo større batteri jo sjeldnere må du lade

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Det er jo selvsagt en løsning. En annen versjon er å blåse i hele greia. Det er ikke så ofte vi skal være lenge borte, og vi kan alltids få noen til å kjøre en kjapp tur med båten. Båten har bunnplugg tilgjengelig innenfra, så bare man er i fart, kan man tømme den.

Edit: Forresten var den løsningen med et mc-batteri lur! Det er jo billige greier på Biltema.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Har god erfaringe med lensmann, bølgepumpe og elektrisk lensepumpe med batteri. Med lensmann må du fortøye stramt, med elektrisk lensepumpe hadde vil et lite solcellepanel i tillegg. Men på et tidspunkt hang flotøren seg opp, og bateriet ble tømt.

Men uansett må tem sees til etter hvert skybrudd, men mye greiere å se at båten er tom, enn å finne ut at du må bruke en halvtime på å øse.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...