Jump to content

Luftinntak


Tine IV

Recommended Posts

Heisann , nå har jeg tatt ut bly ,mye bly av båten min .Hadde under dørken i lugaren 12 blyplater som jeg har lurt på siden jeg kjøpte båten høsten 2003 .Har egentlig syntes at den har stuka litt ned forrut ,men tenkt som så at en båt på over 20 år må da vært prøvd ut litt ,men men. Tok som sagt ut 12 plater = ca 250 kg og etter dette har jeg fått en ny båt , den går mye penere i sjøen og slutt på ting som at den rista over 2300 omd . Hadde marsj fart på ca 6.5 knop i knall vær , nå har jeg 8 knop i 2800 omd uten noen form for risting av noe slag. Blei jo rimelig fornøyd med dette + at båten går mye bedre i vannet ,lettere og mannovrere så alt blei så mye bedre og humøret blei på topp . Men så til selve saken som jeg lurer på, før når jeg kjørte motor opp i 2500 omd og den riste og røyk litt så da jeg løfta opp dørkeplata og så ned i motoren var det små oljeprikker rundtom på topp deksel og div ,spruter fra oljepåfylling der det skal stå to stk slanger innpå påfyllingslåkket . Har idag to stk luftinntak ,et på vær side av båten på ca 10 cm i diameter på slangene ,men på den ene siden er det en elektrisk vifte som er kobbla på luftinntakslangen ,men den er ikke kobbla på strømmen så da er det så godt som ikkeno luft som kommer inn på den siden . Kan det være derfor idag at det blåser ut litt olje på toppen (oljepåfyllinga) for at det er for lite luft inn til motor ? Da det er to inntak , men kun det ene som det kommer luft inn så ?

Dette var vel noe klossete forklaring ,men sjønner dere hva jeg mener så håper jeg at dere kommer med noen innspill her .

 

Venlig hilsen

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har samme type motor luftinging ti cm luftslange inn, og en 10 cm luftslange som den er montert på en Jabsco vifte. Denne er til for å suge ut luft fra motorrommet slik at ikke olje og diesel os siger ut fra motorrommet og inn i cabinen. På min båt er den koble til strøm, men jeg er usikker på om den faktisk virker. Den skal bare virke når tenning er på og motor går, men om den snurrer og går er umulig å vite. Skal en gang skru av ventilasjonsslangen slik at jeg kan se om vifta virkelig virker.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer det olje ut peilepinne/oljepåfylling har dette intet med luft til motoren å gjøre. Du har da et problem med overtrykk i motoren. Dette kan skyldes gjennomslag. Defekte stempelfjærer eller ventiler. Det kan også være tett veivhuslufting.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

små oljeprikker rundtom på topp deksel og div ,spruter fra oljepåfylling der det skal stå to stk slanger innpå påfyllingslåkket .

Venlig hilsen

 

  Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei.

 

Forstår jeg riktig har du noen slangenipler i området påfyllingslokk for olja??

 

Her har jeg også slanger og disse er tilkoblet innsuget til luftfilteret.

 

Denne "oljetåka" oljedampen blir sugd inn i maskinen igjen.

 

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Forstår jeg riktig har du noen slangenipler i området påfyllingslokk for olja??

 

Her har jeg også slanger og disse er tilkoblet innsuget til luftfilteret.

 

Denne "oljetåka" oljedampen blir sugd inn i maskinen igjen.

Johnny

<{POST_SNAPBACK}>

Da kan vel jeg sette på slanger slik at evt olje som kommer ut ved oljepåfyllinga blir sugd rett inn i motor igjen .Har kun 3 stk innsug på topp av motor uten noen luftfilter , men regner med at det går fint og gjøre det på min motor også .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med prosjektet nye motorer og litt til på Stauden så holder jeg på med lufttilførsel til fremdriftsmaskineriet. Dette maskineriet består av 2 stk 41 motorer, disse trenger litt luft. Har beregnet at jeg trenger ca. 12 stk. 3" slanger for foring av forbrenningsluft til maskinene. Er en formel som våre venner i øst har kommet med som er benyttet til dette.

 

Jeg har i allefall kommet frem til at jeg(etter dagens opptelling) har totalt 13 stk 3" slanger som er i forbindelse med motorrummet, en del av de har også vifter påmontert siden de har vært benyttet til ventilasjon av rommet på de gamle bensinmotorene. Av disse 13 slangene så er 6 montert i skutesiden og 7 i akter speilet. Min lille bekymring er om slangene i akterspeilet vil fungere etter hensikten, som er å fore de to grønne jernklumpene med luft. Bør jeg slenge på et par av viftene til å blåse litt luft inn i rummet og muligens en som trekker litt ut slik at jeg får noe sirkulasjon av luften eller er dette totalt unødvendig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bør jeg slenge på et par av viftene til å blåse litt luft inn i rummet og muligens en som trekker litt ut slik at jeg får noe sirkulasjon av luften eller er dette totalt unødvendig.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tror ikke du vil trenge vifter da motorene tar av luften i motorrommet og lager nok sirkulasjon når båten går :yesnod:

men om du vil lufte ut motorrommet etter at du har stoppet motorene så kan det jo være en ide :yesnod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Problemet dersom du har for lite luft, er vel neppe at du får for lite luft til selve motoren (forbrenningen), men at det blir for liten luftsirkulasjon til å holde motorrommet kjølig nok. Dette kan du imidlertid kontrollere ved å bruke et inne/ute termometer der du monterer den ene føleren i motorrommet. Da kan ha en kontroll med temperaturen i motorrommet. Dersom temperaturen blir for høy, er det aktuelt å gjennomføre tiltak for å få bedre luftsirkulasjon

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten

 

Bakpå båter "samler" ofte eksosgasser seg i et "dragsug", lett synlig på møkkete gel-coat.

 

Dersom din båt har samme konstruksjon så ville jeg ikke tatt inn luft fra akterspeil eller andre steder i dette området. Det blir sikkert møkkete inni maskinrommet.

 

Ville hentet luften fra sidene, som er vanlig på de fleste båter av normale dimmen.

 

Forøvrig tror jeg kjøleffekten er minimal dersom du tenker på å kjøle ned selve motoren, men dersom du har behov for et svalt mororrom så kan det ha effekt.

 

Kan nevne at på min Sun er maskinromstempen på ca 55deg sommerstid ved full spiker, målt nede ved dørken under dynamoen. (en motor; KAD300) Har ingen vifter eller lign, kun ett inntak på hver side.

 

 

Om du tror du har for lite luft til selve forbrenningen kan du teste dette ved å gi full gass, og så åpne luken(e) til maskinrommet. Øker turtallet da, tyder dette på pustebesvær.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Har en kamerat med 41-motor. Mener bestemt at han bare har 4 stk 3" slanger totalt. I tillegg slipper det jo inn noe luft via kjølsvin og andre steder der det er en mulighet.

 

Mener Volvo har egne tabeller for luftbehov for den enkelte motor. Størrelsen er oppgitt i kv.cm.

 

Ellers er jeg enig at det kanskje ikke verdens smarteste ting å suge eksosluft inn gjennom akterspeilet.

 

Vifter har vært diskutert før. De fleste mener at de har null effekt, endog at de sperrer for luftstrømmen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har 6 3" slanger fra sidene og 7 akter så monterer jeg ingen vifter. Nå har jeg eksosutløpet under vannlinjen på siden av propellerne så jeg tviler på at så stor mengde eksos vil finne veien opp til rekken ved akterspeilet der hvor ventilene befinner seg så jeg lar disse være som de er og leder de 7 slangene inn i motorrummet.

 

Når det gjelder luftmengden til en 41 motor så den i henhold til VP sin formel ca. 6 stk 3"slanger hvis jeg husker rett sist jeg regnet det ut.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette ga meg en tankevekker. Reiste ned til Astor for å sjekke. Astor er fra 1981 så jeg regnet med at alt var i orden med luftinntak til motoren etter alle disse årene med forskjellige eiere.

 

Den gang ei!

Det finnes ett stk. luftintak på babord side på 3". Mandag setter jeg inn to slanger til på styrbord side på samme dimensjon. Dette burde holde til en 127 hk. dieselmotor som trenger masse luft. Tankevekkeren kom etter at jeg la teppe over motoren og dermed hidret all annen luft enn det som kommer inn gjennom babord luftinntak.

 

Høres ikke dette fornuftig ut?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Noen som i farten har formelen for luftforbruk til en motor? Mener å ha dett dette tidligere, men kunsten er å huske hvor. Har planer om å kle inn motoren på ordentlig måte for å minimere støy, og må da ta hensyn til motorens luftbehov på en helt annen måte enn tidligere.

Oso

Link to post
Share on other sites

"In order to burn 1 kg of fuel (ca. 1,18 l) a volume of 16 kg of air is needed (ca. 12,4 m3 at 1 atmosphere)." Dette er hentet fra hjemmesidsen til Vetus, som bla er produsent av ventilasjonsløsninger for motorrom.

 

Gå til www.vetus.com, velg "Sales programme" for deretter å velge "Louvred air suction vents". Her finner du opplysninger om hvor mye luft motorer med ulike HK verdier trenger og hvilken ventilasjon.

 

Mvh

 

Windy 9800

Link to post
Share on other sites

I og for seg greitt å strekke et antall slanger med riktig diameter fra motoren til friskluften. Men som akustiker melder det seg selvsagt utfordringer. Hovedpoenget med motorbytte og oppgradering generelt for min og familien (da spesielt konemor) sin del var å øke komforten om bord. Støy er i så måte kanskje det viktigste i en motorbåt. Motoren blir av den grunn kledd inn i en tett kasse, enten av kryssfiner eller honeycomb aluminiumsplater. Disse blir kledd innvendig med blymatter, soundstop e.l. for å fjerne de laveste frekvensene fra motoren. Utenpå dette (dvs innenfor om en ser motorkassen utenfra) settes 50mm porolon. Så kommer problemene: Alle kabler, akslinger og slanger som penetrerer denne isolasjonen. For de fleste slanger og kabler er dette enkelt. Soundstop legges med overlapp i hullet, og porolon legges med et fint snitt ned der kablene går igjennom og presses sammen til det blir tett.

 

Men hvordan i huleste bør ventileringen utføres????????

 

Flere alternativer er mulig.

 

1. La slangene gå mellom kasse og skrogside direkte. Dette vil transportere motorstøy direkte til skrogsiden gjennom disse. Avhengig av hvor ventilasjonsinntaket i skrogsiden er plassert vil dette bli mer eller mindre plagsomt. Alle som har forsøkt eksos uten eksosdemper og deretter med vet at forskjellen i støy inne i båten er ENORM selv om støykilden ligger på utsiden av skroget.

 

2. La slangene bli større enn behovet, og isolere disse innvendig med porolon eller soundstop. Krever gjerne at slangene blir byttet ut med firkantede kanaler for lettere å få til denne kledningen. Imidlertid en stooor jobb som krever både arbeid og ikke minst plass til større ventilasjonskanaler.

 

3. Isolere slangene utvendig med porolon, soundstop eller tilsvarende. Dette vil redusere betraktlig den støyen som forplanter seg ut fra slangene inne i båten. Hjelper ikke noe som helst på støyen som forplanter seg fra utsiden av båten, men hjelper betraktlig på det totale lydbildet. Det kan jo nevnes at Trelleborg sin soundstop egentlig er utviklet for nettopp denne typen bruk - støyisolering av rørlednigner.

 

4. Lage lydfeller på luftslangene ved å tvinge luften til å gå i Z-form mellom motoren og ventilasjonsinntaket. Dette kan gjøres ved å la en slange gå inn i en større slange og tette overgangen slik at den minste blir som en dyse i den største, eller lage en lydfelle f. eks i kasseform. Tar litt plass men er utvilsomt det mest effektive. Prinsippet blir det samme som for lyddempere for eksos.

 

Trolig blir en kombinasjon av 3 og 4 min løsning. Men spørsmålet er hva dette gjør med luften sin strømningshastighet, og om derfor tverrsnittet på ventilasjonen bør økes for å kompensere for dette.

At støydemping er viktig og ikke minst undervurdert er helt klart. Bare tenk hvor mye hyggeligere det blir når en kan føre en uanstrengt samtale i marsj-fart.

 

For min del er det ikke tvil. Støy er den største forurensningen i hverdagen. Hvorfor vi da ikke legger mer krefter i å bli kvitt dette når vi har fri og skal kose oss på sjøen er til tider uforståelig. Heldigvis har jeg en kone som er av samme oppfatning. Dette medfører en del enkle valg i hverdagen. F. eks hvilken trykkvannspumpe skal vi velge? Den som bråker minst. At det er en med variabelt turtall, stabilt vanntrykk og ikke har behov for for akkumulatortank er bare en bonus. At den koster litt mer er nå så sin sak. Nå har jeg jo lurt konemor til å inndirekte godkjenne denne utgiften :wink:

 

Ta vare på hørsel og trivsel - tenk lydisolering også av innsuginsluften.

Oso

Link to post
Share on other sites

Noen som i farten har formelen for luftforbruk til en motor? Mener å ha dett dette tidligere, men kunsten er å huske hvor. Har planer om å kle inn motoren på ordentlig måte for å minimere støy, og må da ta hensyn til motorens luftbehov på en helt annen måte enn tidligere.

<{POST_SNAPBACK}>

Det må vel være

 

'slagvolum i liter' ganger 'turtall i omdreinger pr minutt' delt med '2 for 4-taktsmotorer';

 

resultat i liter/minutt og gyldig kun for motorer uten turbo

Link to post
Share on other sites

Er nok riktig nok det Andreas, men det tar ikke hensyn til strømningshastigheten på luften, og dermed det en trenger for å beregne tverrsnittet på ventilasjonskanalene. I teorien kan jo den sammen luftmengden forsynes gjennom både store og små slanger, men da vil hastigheten bli forskjellig. På samme måte som med drivstofftilførsel er det noen anbefalinger som gir motoren mest mulig ideell tilførsel.

 

De som har kjørt gode gamle bensinmotorer i bil (typiske motorer med relativt stort sylindervolum og lav effekt - som volvo sine B23 eller B30) har kanskje merket forskjellen når en kjører fjelloverganger på sommerstid. Da kan forskjellen på utetemperatur bli ganske stor på kort tid, gjerne opp mot 20 grader. Dette merkes godt på motorytelsen. Kald luft = mer guff. Med dette i bakhodet er jeg overbevist om at det er store forskjeller i en båtdisel sin ytelse og tilstand alt etter hvordan viktige parametre som luft og diseltilførsel blir "tweaket".

Oso

Link to post
Share on other sites

Volvo har følgende formel for beregning av luft til motorrommet.

Motorens luftforbruk (her skal det bare luft inn)

A(1)= 1,9 x motorens effekt

Motorromsventilasjon (her skal det luft inn og luft ut)

A(2) = 1,65 x motorens effekt

Samlet areal for luft inn blir A = A(1) + A(2)

Areal for luft ut = A(2).

A = areal i cm2

Motoreffekt (propellakseleffekt) i kW.

I tillegg er det noen korreksjonsfaktorer for lengde på luftslanger og antall bend på luftslanger

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...