Jump to content

Evinrude E-tec vs 4-takt?


ko-stens

Recommended Posts

Med tiden kommer jeg til å skaffe meg båt med motor i størrelsesorden 75 - 90 hk. 4-takt er i grunn det eneste jeg har tenkt på, men så glante jeg litt på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=esnsI440dTg. Her sammenligner man 150 hk E-tec mot en Mercury 4-takt. Nå får en vel ikke akkurat inntrykk av at den er veldig objektiv, men det ser jo ut som om E-tec'en gruser 4-takt så det holder, både med tanke på moment, akselerasjon og vekt.

 

Ut i fra filmen, kan det jo virke rart at folk i det hele tatt vurderer 4-takt! Hva er egentlig fordelene med 4-takt? Har ikke veldig greie på slik...

 

Nå var dette, som tidligere nevnt, 150-hestere. Vil forskjellene være like store på mindre motorer, ala 75 - 90 hk?

 

Båten jeg planlegger å kjøpe er en Beneteau 550 Sun Deck eller lignende (type skjærgårdsjeep med cabin), og bruken blir litt moro og litt fiske. Fiske i dorgetempo.

 

Hva slags motor bør jeg velge? Nå blir det sannsynligvis bruktkjøp, men det kan fort skje at det sitter en E-tec på hekken. Har hørt at 2-taktere soter og går for fort på tomgang til dorging (noe som gjorde at jeg kjøpte 9,8 4-takter fremfor 2-takter i sommer. Er litt skuffet over futten, men når jeg mest fisker med den...).

 

Det er viktig å velge motor etter fisking for min del. Har før hatt en gammel Evinrude 50 hk totakter. Den var i hvert fall håpløs til slik bruk, så der endte det en liten firehester som dorgemotor. Men, det har vel skjedd en viss utvikling siden 1982, da den motoren forlot fabrikken...

Link to post

Jeg ville valgt 4 takt til ditt bruk. Bare husk å kjøp stor nok motor. 2 takt er nok litt sprekere, men også mer tomgangsbråk og lukt. Selv om det ikke er i nærheten av så mye som på gamle 2 taktere.

 

Jeg har 140 hk suzuki 4takt og den har vært en trivelig motor. Skyver båten lett i plan selv med 5-6-7 voksne ombord.

 

Har også lest mange som er lite fornøyd med etec 90. Den gir lav fart i forhold til andre.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Her sammenligner man 150 hk E-tec mot en Mercury 4-takt. Nå får en vel ikke akkurat inntrykk av at den er veldig objektiv, men det ser jo ut som om E-tec'en gruser 4-takt så det holder, både med tanke på moment, akselerasjon og vekt.

 

Ut i fra filmen, kan det jo virke rart at folk i det hele tatt vurderer 4-takt! Hva er egentlig fordelene med 4-takt? Har ikke veldig greie på slik..

 

Denne "testen" er vel mest relevant for de som driver på med akkurat det som vises i videoen. 2T vinner på mer moment i mellomregisteret.

I vanlig bruk så er det langtfra slike utslag, og siste test jeg leste i den klassen så fikk vel e-tecen bank av Merc F150...? Så, 2T er ikke alltid sprekere

 

Som glalaks sier, til ditt bruk høres det ut til at 4T er godt egnet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har e-tec 90 hk som jeg er veldig fornøyd med, lite lyd og ingen lukt. Kanskje litt høy tomgangshastighet for dorging, kommer an på hva du dorger etter men med min Silver Viking er nok farten mellom 2-3 knop alt etter strøm og føre. Kokser gjør den slettes ikke. Det var det positive, det negative for noen kan være at dette er en lat 90 hk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

E-TEC hverken soter eller går spesiellt fort på tomgang.

Derimot er E-TEC de motorene som bruker minst bensin på tomgang og sakte fart (dorgefart).

Servicemessig er den også enklere enn 4-takt.

Men den har noe høyere støynivå på lave turtall sammenlignet med de fleste 4-taktere.

På høyere turtall eller full fart blir dette utjevnet.

Hva akkurat E-TEC 90 gjelder så er det klassens letteste men også svakeste motor.

Men hva man velger blir en vurderingssak da forskjellene for de flestes vedkommende er i praksis så små at det blir litt hipp som happ.

 

Når dette er sagt så er valget allikevel relativt enkelt vil jeg hevde (hvis det er snakk om fabrikkny motor iallefall).

Mercury kommer nå med en ny motorserie 80/100/115 hk 4-takt på hele 2,1 liter sylindervolum med vekt på kun 163 kg.

Den knuser nok effektivt alle konkurrenter på de fleste områder spår jeg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Som Teerex har også jeg eTec. 75 Hk. Hatt den i 7-8 år og ingen problemer. Bruker den mye til dorging, men også turer til Hitra (40 Nm unna).

Det er skrevet MYE om disse motorene her på Bp.

Mange meninger om disse kontra firetakt.

Her er mine:

4-takt har flere deler og mere kompleks enn totakteren. Den nye teknologien med eTec må ikke sammenlignes med eldre 2-taktere! eTec har forbruk som moderne 4-takt. Støynivået på full fart er temmelig likt. På sakte fart (dorging) er forbruket på eTec hårfint lavere enn på 4-takt... Prisforskjellene i dag er jeg usikker på. Vekta på ebTec ern lavere enn 4-takter...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

... Jon-K, hadde ikke du en forgasser 90hk før e-tecen?

 

Det stemmer det, den var nok noe tørstere, bråkete og røykende en e-tecen. Men ga 2-3 knop mere på topp men faktisk 2-3 mindre på marsj og for mitt vedkommende er det ikke tvil om hva som er viktigst. Lavere forbruk er det også. 0,33-35 liter i minuttet ifølge min billige forbruksmåler. Tidligere brukte jeg 12-13 liter til hytta mens jeg nå tar samme turen på 8 liter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Heilt enig med det Jon-Kåre skriver. Tomgangen kan justerast mellom 600 til 800 o/min i steg på 50 o/min. Min står på 600 og det gir heilt grei tomgangsfart med 15" propell. E-tec'en sliter endel på pluggane dersom den blir brukt til masse tomgangskjøring, dette er fordi den gir gnist fleire ganger per sylinder per omdreing. Dersom du har lyst på 90hk so velg den nye 90 H.O motoren, den vanlige 90hk'en er litt svak

Link to post

Tipper 90 HO motoren yter ca 100 hk. Det er jo samme motor som E-TEC 115 og 130 i utgangspunktet.

Men derfor veier den jo ca 30 kg mere enn vanlig 90 da den har nesten 50% større sylindervolum.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du skal ikke legge for mye vekt på fancy Youtube filmer, dei viser ikke hele sannheten.

 

Mye bra innlegg i denne tråden, E-Tec har en annen fordel, og det er lange service intervaller på 3 år og det er det penger å spare på.

 

Du skal se på hvilke forhandlere du har i nærheten, da det er greit å ha en motor du slipper å reise langt avgårde med for å foreta servicer og reperasjoner.

Link to post

For de som investerer i E-TEC over 200 hk fra neste sesong, så er det 5 års serviceintervall på generasjon 2-serien.

Men for oss som tar all service selv så spiller ikke det så veldig stor rolle, bare litt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå har jeg hatt flere motormerker gjennom tidene, den forrige motor vare en Yamaha HPDI VMAX 150Hk, en bra motor..., men ingenting kan måler seg med min nye E-tec 150 H.O (2014). Bedre på støy, bedre på forbruk, bedre på dreiemoment, mer krefter, enklere service, enklere vinterklargjøring osv. Jeg forstår ikke de som svermer for 4-takter, beklager, men sunt med konkurranse.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Jeg er nå sålangt fornøyd med min etec 250. Gjorde nettopp opp regnskapet for 2014-sesongen (se båtliv i troms). Tidligere veldig god erfaring med 90 hk etec.

 

Men at de er sinnsykt mye bedre enn andre er de nok ikke - har inntrykk av at alt er bra. Sett flere brukte påhengere på finn i det siste med over 1000 motortimer av diverse merker...

Viktigste er som alltd nevnes; flink forhandler i nærheten og vekta på motoren passer båten

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

For oss som kjører mye i 5 knop med småbarn i båten og prater og slapper av så er det mere behagelig. Har ligget bak en båt med e-tec, riktignok en mindre en, og da hørte og luktet jeg mere fra den andre båten enn min egen.. Så klart ikke voldsom forskjell men vi trives godt uten lyd;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Når jeg var singel og barnløs kjørte jeg rundt i en liten skjærgårdsjeep med 130 hk totakt. Da ville ikke jeg heller ha 4takt, så alt til sin tid;)

 

Virker som du har valgt feil kvinnfolk?

Tenk å frarøve kopien sin en oppvekst med totaktsrøyk og bensinlukt! :lol: nei og nei

 

Dårlig eksempel med etec, da lukta her er mindre enn 3,5 hk totakten vi har på jolla - men dog... (viktig å kjøre på XD-100 olja med XD-100 innstilling).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Du kan faktisk kjøre E-TEC'en helt uten olje også... i noen timer iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sagt det før: Greit at eTec har lange service-intervall, men jeg sjekker olje på gearet høst og vår, bytter olje en gang pr. år og impeller annenhvert år. Gjør det sjøl ( god venn med kunnskap hjelper).

Mulig det er overkill, men impeller og olje koster såpass lite at jeg synes det er verdt bryet. Så VET jeg at alt er på stell.

Storservice hvert 2. eller 3. år, som består i sjekk av plugger og evt. oppdatering av software. Og sjekker at 'tighting' ( ettertrekking ) av bolter er ok. Dyser har jeg aldri skiftet....

 

(Det jeg ellers er nøye med på båten forøvrig, er å sjekke om det er slitasje på hydraulikkslanger til styringen... Fikk skade på en slange en gang ( gnaget hull pga. bevegelse) og du er ganske hjelpeløs når roret ikke lystrer, for å si det slik...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Impeller annethvert år er nok overkill. Min impeller (Honda BF90D) så helt ut som ny etter 6 år (brukt 3-4 somre).

Så neste bytte blir nok tidligst i 2020....

 

Den hydrauliske styringen (Nordflex/Hydrodrive) min har ingen bevegelige slanger. Jeg syns det er tryggest, selv om det er mest vanlig med styringer der slanger er i bevegelse.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hva med å ta tiden det tar å fylle opp en liten bøtte, først når den er helt ny så etter noen mnd bruk for så etter 2 års bruk. Da vil du se om den har mistet noe effekt av betydning. Jeg har hatt min i 2 år nå og kan ikke si at jeg merker noen forskjell og lar den nok stå til jeg skal ha den inn på service neste år. Hvis jeg husker det skal jeg ta water bucket testen før og etter da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Vi som tar servicen selv merker ikke så mye av dette , MEN det har betydning på garanti krav.

 

En motor som krever service hvert år bør/må innom ett autorisert verksted for at garantien ikke skal falle bort. Dette slipper E-Tec eierene å tenke på untatt hvert 3/5 år, så det er greit å ta i betraktning.

 

Rettighetene i henhold til Forbrukerkjøpsloven faller ikke bort av den grunn - hvis man gjør jobben selv. Og går garantiordningen lenger enn denne loven mht rettigheter?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...