Christensen Startet 11.September.2014 Link til dette innlegget Startet 11.September.2014 (redigert) Hei Båtfolk! Går med en liten plan om å bytte motor i Skarpnesen, kikker fælt på Volvo sine 41 motorer og fant en fin en, denne har HS1 gir med utveksling 2,61:1 Jeg har i dag en aldrende ca135hk TMD 50 med maksturtall på 2800 rpm og utveksling 1,93:1. Finnes det noen anbefaling om hva som er mest effektivt? Hurtigroterende propell og mindre stigning eller lavere turtall på propellen og høyere stigning? Eller er det ett fett så lenge propell matcher slik at man får rett maksturtall på motoren? Man får vel også litt høyere moment på akselen med lavere utveksling?? Pr i dag har jeg ca 1450 rpm på propellen Med ny motor/gear vil propellturtallet være ca 1455 rpm. Bør jeg finne gear med lavere utveksling eller bare øke stigning på propell? (regner med noen knop ekstra med 65 hk mer og 300 kg lettere installasjon). Kom igjen med råd og tips! Redigert 11.September.2014 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
windy26 Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 har en 41 motor selv med ms-4 gear propell er 21x24, 23 knop på 3950 omd Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Dette er kanskje en Skarpnes 30 ? Det er mange av de nyere Nor Star 950 som går med den akselhastigheten uten at det er noe problem. (D3 160 og D3 190 Det skroget som Nor Star brukte er noe modifisert så nesa kommer ca 20 cm høyere når den kjørt i en 18-20 knop. Det skroget tåler ikke noe mere fart. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Christensen Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Knude: Helt riktig, det er en Skarpnes 30! Jeg er ikke ute etter å tyne det maksimale ut av skroget, men pr i dag så gjør den 15 knop blank på full fart, jeg merker at de 3-4 siste knopene kommer billig, bare en liten økning av turtall gir en knop (fra 2400 til 2800 så får jeg ca 4 knop). Hadde vært utrolig deilig å kunne hatt ei marsjfart på 15-16 med et behagelig turtall. Gamlemotoren er 44-49 år gammel så jeg har ikke hjerte i verden til å kjøre den hardt mere enn noen minutter! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
DieselDahl Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 AD41 har endel høyere turtallsområde enn TMD50 så de ekstra hestene får du på høyere turtall. Hvis du skal bruke båten som slepebåt er det bra med høyere propellerturtall og lavere stigning men til vanlig bruk bør du nok ha så lavt propellerturtall som er praktisk mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 AD41 har endel høyere turtallsområde enn TMD50 så de ekstra hestene får du på høyere turtall. Hvis du skal bruke båten som slepebåt er det bra med høyere propellerturtall og lavere stigning men til vanlig bruk bør du nok ha så lavt propellerturtall som er praktisk mulig. Oki! så det 2.61 gearet er antakeligvis helt greit, bare sørge for å få en propell som matcher, vil jo ved å bytte oppnå omtrent identisk propellturtall som jeg har i dag så et propellbytte vil nok være kurant å få til, tror jeg har 12-13 " stigning pr i dag, så det burde jo være fullt mulig å finne noe som burde passe! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.