TorHB Startet 11.September.2014 Link til dette innlegget Startet 11.September.2014 (redigert) Heisann folkens, noen her som kjenner til Fjord snekkene og deres produksjonsår? Er spesielt innterresert i 21 fot snekka om hvilke år den ble produsert, Ser den er i samlebrosyren for 1974, men ikke i ´71. Hvor lenge ble den produsert? Ser også at den ble standard levert med VP MD2B, og etter hva jeg erindrer ble MD2B produsert i åra 1971-´75 om jeg ikke tar feil. Da er vel kanskje ikke 21 fot snekka fra Fjord laget senere enn 1974? Eller ..... Er vel neppe produsert sent på 70 tallet eller inpå -80 tallet og levert med VP MD2B? Hvis noen der ute har noen opplysninger om Fjord snekka (spesielt 21 fot´en), ville jeg satt stor pris på om dere delte den her :-) Redigert 11.September.2014 av TorHB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TorHB Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Ingen som vet når Fjord produserte sine snekker? De kom jo i tre utgaver, 20,21 og 23 fot. Grunnen til mitt spørsmål, er at det kan se ut som selger har gitt meg noen feile opplysninger om båten jeg kjøpte i seinsommer. Det skal være en 1983 mod. 21 fot Fjord snekke, med en MD2B Volvo penta og MS2 gir. Etter et havari med girkassen rett etter overtakelse fant jeg ut dette med motoren, at den ikke var produsert etter 1975. Selger skal ordne girkassen, skulle vist greit la seg ordne med å slpe konet noe, dette ifølge båtverksted. Da motorbytte i båten ikke var blitt gjort sliki jeg forstår, så antar jeg nå at båten ikke er en 1983 modell. Har kontrakt skrevet med selger at det skal være 1983 modell. Så en kan si jeg burde vel undersøkt noe mere, men kjenner selger godt og stolte fullt og helt på han. Kan jo være han som er blitt lurt når han kjøpte den for noen år siden. Hva anbefaler båtfolket meg å gjøre ?? Ble Fjord 21 snekke prod. i 1983, burde jeg stole å sliping av konen skal holde vist det fungerer i det hele tett (girkassen var forøvrig tørr da jeg overtok båten, ikke dråpen olje der). Girkassen har fått det for seg at den ikke vil så lett å fri. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Det har vel ikke store betydninger for verdien om båten er fra 1973 eller 1983. Det som betyr noe med så gamle båter er tilstand og utført vedlikehold. Så hva opplever du som et problem? Angående konen så hjelper ofte sliping, i alle fall en stund. Men som en permanent løsning er nok bytte det beste. Men da koster det straks en hel del mer.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TorHB Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Har ikke nevnt at verdien hadde noen betydning ang. årsmodell, men når jeg kjøper en båt som skal være fra 1983, så forventer jeg at den er det og ikke 10 år eldre. Samt når motor og gir også er ca.10 år eldre enn oppgitt av selger, så føler jeg ikke alt er som det skal. Selvfølgelig skulle både båt og motor med alt være i meget god tilstand ifølge selger. Godt å høre at sliping av konen hjelper, men er det noe som kan holde lenge? Hadde giet vært 10 år nyere, hadde vel jeg hatt 10 år før dette hadde skjedd. Det jeg fortsatt lurer på er når ble Fjord 21 snekken produsert? Ble den levert etter -75 med VP MD2B ? Er bare litt kjedelig å ha kjøpt en båt som skal være en -83 modell hvis den viser seg å være 10 år eldre, da med tanke på motor og gir bl.a. som ikke er nevnt byttet til eldre. Setter pris på om det er noen som vet eller har formeninger om det kan være en eldre snekke en -75 dette. Er jo greit å vite hva en har kjøpt ..... Sitér dette innlegget Link to post
TorHB Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Kan vel bare tilføye at mitt problem her blir vel at jeg som godtroende blir sittende med en båt jeg ikke vet når ble produsert. Hvis ikke noen av dere hjeloer meg med når de ble produsert? Jeg vet ikke hvor lenge giret holder etter evt. sliping, heldig så holder det kanskje 2-3 sesonger eller bare en tur, hvem vet. Vet ikke tilstanden på motor, da den brukte en god del olje på noen timer, og det var uvanlig mye eksos (skulle jo være i god stand motoren også). Så det jeg kjøpte som en båt i meget god stand og som jeg ville ha gleden av i mange år, ligger ubrukbar med gåent gir for øyeblikket. Så de gode seinsommer og høstdagene/kveldene på fjorden gikk fløyten ser det ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.