Jump to content

DP 290 drev olje i knutebelg.


Coronet 21

Recommended Posts

Hei Coronet 21

 

Du skriver drevet er tatt av for første gang. Regner med det er tatt av første gang av deg som nye eier evnt første gang alene ?

 

Om nivået på peilepinnen er ok kan det være at oljen er fylt inn i belgen av dem som har montert det. Er noen som gjør dette for å kunne få en indikasjon på tilstanden til knutebelgen. Om det går hull på denne vil oljen presses ut av belgen og du kan få ett tips om at det er hull i belgen din.

 

Dette gjør jeg selv og " velger å tro" at dette er lurt. Så du kan jo ta det med deg som ett tips :)

 

larss

Link to post

OK.

 

Takker for svar.

 

Etter jeg plukket av drevet la jeg det horisontalt på en pall i verkstedet mitt. Jeg ser at det har fortsatt og gi fra seg en del olje ila det siste døgnet det tyder vel på at det er en lekkasje en plass, men skal sjekke med peilepinnen.

 

Meeeen et spørsmål til siden det er så mage flinke folk her!

 

Jeg skal løfte ut motoren i helgen, det er en VP 271 5,7 liter som sitter meget trangt. Jeg lester flere plasser at motoren er boltet i transomskjoldet, men finner ingen skruer å løsne.

 

Betyr det at hvis jeg løsner de bakre motorfestene så skal jeg kunne dra motoren bakover?

 

Det ser sånn ut:

bilde

Håper noen kan svare!

Link to post

Vet at noen fyller olje i belgen ved montering for å oppdage eventuell lekkasje på belgen. Blir oljefilm på vannet, kanskje tidligere eier har benyttet denne metoden?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Coronett 21

 

Motoren din er boltet i transom fra utsiden, mener å huske det er 8 stk bolter som sitter i en ring. Boltene er sikret med låseblikk, to og to bolter pr/ låseblikk.

Disse boltene må løsnes og taes ut, derretter tar du ut ringen disse boltene gikk igjennom, denne ringen har også en Stoor O- ring som tetter inn mot skjoldet på motoren. Når du får ut motoren ser du at en tilsvarende O-ring sitter på motorsiden også.

 

Når dette er løst kan du løsne motor på labbene og løfte motoren ut ( selvfølgelig etter alt av slanger og kabler er løsnet).

 

Har desverre ikke noe bilder av dette fra her jeg er nå. Men dette er en relativt enkel jobb som ikke tar lange tiden.

 

Lykke til :)

 

larss

Link to post

Coronett 21

 

Motoren din er boltet i transom fra utsiden, mener å huske det er 8 stk bolter som sitter i en ring. Boltene er sikret med låseblikk, to og to bolter pr/ låseblikk.

Disse boltene må løsnes og taes ut, derretter tar du ut ringen disse boltene gikk igjennom, denne ringen har også en Stoor O- ring som tetter inn mot skjoldet på motoren. Når du får ut motoren ser du at en tilsvarende O-ring sitter på motorsiden også.

 

Når dette er løst kan du løsne motor på labbene og løfte motoren ut ( selvfølgelig etter alt av slanger og kabler er løsnet).

 

Har desverre ikke noe bilder av dette fra her jeg er nå. Men dette er en relativt enkel jobb som ikke tar lange tiden.

 

Lykke til :)

 

larss

 

 

Aha!

 

Det var meget oppklarende - takker for svar :smiley: !

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...