Coronet 21 Startet 11.September.2014 Link til dette innlegget Startet 11.September.2014 Hei Tok av mitt DP 290 drev for første gang i går. Det gikk forsåvidt greit, men når jeg drar av drevet kommer det masse olje i det knutebelgen slipper. Er dette normalt eller har jeg en lekkasje i drevet som bør utbedres mot drivknuten?? Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Hei, på toppen av drevet har du en skrue med flatspor, skru ut denne og du vil se at dette er peilepinnen til drevet. Drevet må da stå helt rett for å få peilet riktig, du mangler mest sannsynlig olje vil jeg tro siden det problemet du har kun kan komme fra inngående aksel til drevet og det må utbedres ja :-) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 11.September.2014 Link til dette innlegget Svart 11.September.2014 Ikke helt enig. Hvis du derimot har hatt for mye olje på drevet vil det bli overtrykk i drevet og oljen kommer ut i belgen. Ville ikke vært bekymret hvis oljen ellers så grei ut. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Hei Coronet 21 Du skriver drevet er tatt av for første gang. Regner med det er tatt av første gang av deg som nye eier evnt første gang alene ? Om nivået på peilepinnen er ok kan det være at oljen er fylt inn i belgen av dem som har montert det. Er noen som gjør dette for å kunne få en indikasjon på tilstanden til knutebelgen. Om det går hull på denne vil oljen presses ut av belgen og du kan få ett tips om at det er hull i belgen din. Dette gjør jeg selv og " velger å tro" at dette er lurt. Så du kan jo ta det med deg som ett tips :) larss Sitér dette innlegget Link to post
Coronet 21 Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 OK. Takker for svar. Etter jeg plukket av drevet la jeg det horisontalt på en pall i verkstedet mitt. Jeg ser at det har fortsatt og gi fra seg en del olje ila det siste døgnet det tyder vel på at det er en lekkasje en plass, men skal sjekke med peilepinnen. Meeeen et spørsmål til siden det er så mage flinke folk her! Jeg skal løfte ut motoren i helgen, det er en VP 271 5,7 liter som sitter meget trangt. Jeg lester flere plasser at motoren er boltet i transomskjoldet, men finner ingen skruer å løsne. Betyr det at hvis jeg løsner de bakre motorfestene så skal jeg kunne dra motoren bakover? Det ser sånn ut: Håper noen kan svare! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Vet at noen fyller olje i belgen ved montering for å oppdage eventuell lekkasje på belgen. Blir oljefilm på vannet, kanskje tidligere eier har benyttet denne metoden? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
larss Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Coronett 21 Motoren din er boltet i transom fra utsiden, mener å huske det er 8 stk bolter som sitter i en ring. Boltene er sikret med låseblikk, to og to bolter pr/ låseblikk. Disse boltene må løsnes og taes ut, derretter tar du ut ringen disse boltene gikk igjennom, denne ringen har også en Stoor O- ring som tetter inn mot skjoldet på motoren. Når du får ut motoren ser du at en tilsvarende O-ring sitter på motorsiden også. Når dette er løst kan du løsne motor på labbene og løfte motoren ut ( selvfølgelig etter alt av slanger og kabler er løsnet). Har desverre ikke noe bilder av dette fra her jeg er nå. Men dette er en relativt enkel jobb som ikke tar lange tiden. Lykke til :) larss Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Vet at noen fyller olje i belgen ved montering for å oppdage eventuell lekkasje på belgen. Blir oljefilm på vannet, kanskje tidligere eier har benyttet denne metoden? Det var just det jeg skrev om i innlegg 4 :) larss Sitér dette innlegget Link to post
Coronet 21 Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Coronett 21 Motoren din er boltet i transom fra utsiden, mener å huske det er 8 stk bolter som sitter i en ring. Boltene er sikret med låseblikk, to og to bolter pr/ låseblikk. Disse boltene må løsnes og taes ut, derretter tar du ut ringen disse boltene gikk igjennom, denne ringen har også en Stoor O- ring som tetter inn mot skjoldet på motoren. Når du får ut motoren ser du at en tilsvarende O-ring sitter på motorsiden også. Når dette er løst kan du løsne motor på labbene og løfte motoren ut ( selvfølgelig etter alt av slanger og kabler er løsnet). Har desverre ikke noe bilder av dette fra her jeg er nå. Men dette er en relativt enkel jobb som ikke tar lange tiden. Lykke til :) larss Aha! Det var meget oppklarende - takker for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 De store o-ringene kan være lurt å fornye når du skal sette alt inn igjen. De er dyre, så mange fristes til å gjenbruke de gamle, men blir det utett kan du tenke deg selv hva du kommer til å slite med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.