MB Sofie Startet 12.September.2014 Link til dette innlegget Startet 12.September.2014 Trenger noen råd. Nå er det en mnd. til jeg skal ta båten opp for vinteren, og jeg har lyst til å få renset kjølekanalene på motoren ordentlig siden jeg vanskelig kan tenke meg at dette noen gang er gjort. Jeg tenker jo at med årenes løp så har det blitt en del avleiringer inne i kjølekanalene. Finnes det noe produkter man kan kjøre igjennom for å få løsnet slikt evt, om det kan/bør gjøres manuelt?Noen som har gjort noe liknende før? Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
jørn Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Systemrens heter et produkt. Kjør motoren varm, sug opp blandingen via impellerpumpa, la det virke to døgn i sydtemet og start opp. For enda bedre effekt benytt en elektrisk pumpe slik at blandingen sirkulerer litt i de to døgnene. Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 12.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Noen erfaring med hvor effektivt produktet er? Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
Brutus Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Pussestokk 22lr:-) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 12.September.2014 Link til dette innlegget Svart 12.September.2014 Noen erfaring med hvor effektivt produktet er? Benyttey meg av metoden med å kjøre det en 20 min tid med en egen elektrisk pumpe, og en krets for sirkulering. Meget efektivt, vannet ble bare svartere og svartere etter som minuttene gikk. Motoren ble ikke så varm som tidligere, hadde en Yanmar 3qm30 som jeg gjorde dette på. Lot det selvsgt stå ett par dager i tillegg. Det sroffet virker. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
MB Sofie Svart 13.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Takk takk. Da skal jeg gjøre et forsøk. Kostet ikke stort mer en 160,- heller så jeg. Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
båtfersk Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Jeg vet ikke hvor gammel motoren din er, men jeg hadde av toppen på min saltvannskjølte marna som er 40år nå nettopp og fant en del rust i kjølevannshuset som jeg tviler noe som helst rens hadde tatt. Jeg pikket en god del rustflak. Og selve kanalene får du også tatt bedre da med å børste di rene. De var avleiret til sikkert halvparten av orginal åpning. Forrige eier hadde ikke gjort noe med motoren i de 10 årene han hadde hatt den. Men prøv systemrens som de anbefaler først :-) Sitér dette innlegget Link to post
MB Sofie Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Jeg har pr.idag ingen problemer med kjøling på motoren. Så her er det førevar prinsippet. men har sett at det kommer en liten dråpe olje etter at motoren har vært kjørt nå, så må nok ta en titt på hvor dette kommer ifra. Mistenker en pakning eller en S.ring danser siste dans, så da kan det jo hende jeg må pelle dette fra hverandre likevel. Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
båtfersk Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Har du noe forbruk av olje på motoren? Og hvor ser du dråpen med olje? I kjølevannet ut fra eksosen? Jeg vet ikke hvordan din motor er bygd opp, men om du får olja fra sylinderen så lekker jo toppakningen og stempelringene. Men du får jo vurdere ut ifra oljeforbruk om du vil igang med stempelring bytte. På min marna må motoren ut av båten for å gjøre dette. Topp pakningen kan du få bytta selv på 15 min om du har alt klart. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.