Sebaldus Startet 22.April.2005 Del på Facebook Startet 22.April.2005 Var å så på en båt med en Volvo Penta MD2020 i dag. Der dryppet det en vanndråpe kanskje hver 2-3 sekund fra vannpumpa. Så ut som det kom bak impellerhuset. Mener å ha hørt at dette er laget slik at vann herfra er et varsel om at man bør bytte noen tettninger. Det var ikke antydning til vann i oljen. Noen som kan noe om dette. Mye arbeid? Dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.April.2005 Del på Facebook Svart 22.April.2005 Kan ikke svare for denne motoren, men på min var det et rep. sett til et par hunde. Ikke mye arbeid med å bytte dersom tilgjengeligheten til pumpen er ok. Kluet var å sette de forskjellige delene sammen i rett rekkefølge. Ellers en kurant jobb.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
giver Svart 23.April.2005 Del på Facebook Svart 23.April.2005 Hei Hvis det kommer vann ut av "sladrehullet" må du skifte simmeringen ut mot vannsiden. Hvis det kommer olje må du skifte på motorsiden. Annleggsflatene for simmeringene på akselen må være helt rene og uten riper ellers må du gjøre jobben ganske snart igjen. Sett den nye ringen inn samme vei som den gamle sto. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.April.2005 Del på Facebook Svart 23.April.2005 Bytt simmering ,lager og pakninger i pumpen så er du garantert fri for problemer med den pumpen de neste par årene hvis ikke noe helt spesielt skulle skje da.. Ingen stor jobb ... men noen ganger kan det være vanskelig å komme til Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sebaldus Svart 23.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.April.2005 men noen ganger kan det være vanskelig å komme til <{POST_SNAPBACK}> Det så heldigvis ganske greit ut. Han som skulle selge trodde visst det var normalt med litt drypp der. Men så lenge oljen er fin er det vel ingen fare. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 1.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Ja...Nå er båten overtatt og pumpen skulle til pers i dag. Nå har virkelig mitt syn på Volvo Penta fått seg en bekreftelse. Vannpumpen er festet med 4 bolter hvorav to var var gjenget inn i pumpen. De var altså skrudd i fra baksiden hvor det er dønn umulig å komme til. Dette er jo direkte sykt. Kan ikke fatte å begripe hvorfor de har gjort dette. Spørsmålet er hva gjør man nå? Noen som har erfaring med dette på en 2020? Et alternativ er å fjerne en motorlabb. Dette kan kanskje gjøre at man kommer til. Et bedre alternativ er å kappe en luke fra toalettet og inn i motorrommet. Da får jeg også tilgang til dieselfilter og dyser. Tror dette er en bedre løsning. Noen som har gjort noe lignende og har noen råd? Antar det ikke er mulig å bytte simmering uten å demontere pumpen? Sitér dette innlegget Link to post
pensol Svart 2.Mai.2005 Del på Facebook Svart 2.Mai.2005 (redigert) Inntil ifjor hadde jeg en Buch-motor hvor det samme skjedde etter noen år. Det var bare å skifte simringene på akselen til impelleren (og pakningene). Det var enkelt. Ta med simringene til forhandler, og pass på riktig størrelse. Redigert 2.Mai.2005 av pensol (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 3.Mai.2005 Del på Facebook Svart 3.Mai.2005 Antar det ikke er mulig å bytte simmering uten å demontere pumpen? Hadde selv tilsvarende problem på min 41 motor - se innlegg på båtmagasinet.( "peile olje" ) Dette ble oppdaget ved at det oppstod kondens på påfyllingslokket og antydninger til hvit farge i oljen. Ved normal drift var det ingen tegn til lekkasje fra pumpens sladrehull og vannutskifter ring var inntakt. Ved fullt turtall, lakk det imidlertid mikroskopisk. Pga høyt omdreiningstall 3800 o/min, presses/skrues vanpartikler mot cimerringen til registeret ( som skal tette innefra og ut ) og sjøvannet trenger lett inn i motoren. Vi overhalte pumpen, skiftet lagre ( fra åpne til tette lagre ), o-ringer og cimmerringer. Min klare anbefaling er at når man først må skifte en cimmerring, bør også "resten" tas i samme slengen. Kanskje du også har fått litt vann inn i motoren - som ikke oppdages fordi mye av vann i oljen vil avdampes gjennom veivhusventilasjonen. Dette ser du med en gang når pumpen tas ut. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 1.Mai.2006 Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Hei Sebaldus! Oppdaget i dag at det drypper fra pumpen min og - MD2020 2003 modell med 400 timer gangtid. Kommer fra bakkant av pumpen - da er det vel simmerringen. Fikk du byttet på din? Tips mottas med takk! SE Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 1.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2006 Ja...fikk skrudd ut pumpen og tok den med på verksted for overhaling da akselen også måtte byttes. Tror egentlig jeg fikk en annen, overhalt pumpe tilbake. Var en forferdelig jobb i min båt. Mitt syn på Volvo ble bare bekreftet. Dealen var at skruene som holder pumpen var skrudd inn bakfra og inn i gjenger foran motoren. Måtte derfor skru ut pumpen via luken mot aktercabinen med masse forlengere. Mulig det finnes noe lurt spesialverktøy som kan gjøre jobben lettere.... Er dog meget mulig dette ikke er så toskete på din motor. Tror kun noen årganger 2020 har det slik. En venn av meg med en 2030 har i alle fall en mer logisk løsning der man kan skru ut skruene fra fremsiden. Lykke til. Er jo dog noe spesiellt at slikt skjer etter 400 timer? Garanti? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 En venn av meg med en 2030 har i alle fall en mer logisk løsning der man kan skru ut skruene fra fremsiden.Det virker i utgangspunktet lurt. Men problemet er at skruene går igjennom hele pumpa før de festes i en mutter som er sveiset fast i en plate på baksiden. Pumpehuset er i aluminium og boltene er i stål... Når jeg skulle fjerne pumpa for å bytte simmerringene brakk to av fire skruer. Aluminiumet i pumpehuset hadde tært litt rundt 2 av boltene så de satt dønn fast. For å få de løs var det nødvendig med 3 timers banning, saging, varming/kjøling og bending. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Arniff Svart 2.Mai.2006 Del på Facebook Svart 2.Mai.2006 Hvis ikke jeg er helt på bærtur nå, så dreier dette seg om samme sak. Dette ble resultatet da min mekaniker forsøkte å få løs vannpumpa for å skifte simmering på min VP MD5B. Det hadde åpenbart vært lekkasje her i lang tid, godt skjult på baksiden av motoren. Ny motor ankom i dag. Arniff Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 13.Mai.2006 Del på Facebook Svart 13.Mai.2006 Oppdaget i dag at det dryppet fra sjøvannspumpen, i bakkant bak impellerhuset. Det virkser som om lekkasjen oppstår umiddelbart etter at motor er stanset. Da drypper det ganske heftig en liten stund, før det roer seg. Virker som om det ikke lekker så lenga pumpa er i drift. Er dette normalt ved slitte simmeringer?? Vel, regner med at jeg nå må demontere sjøvannspumpa og bytte pakningene. Noen som har gjort dette på en Penta MD 11 ?? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 (redigert) Nå er jobben gjort og vannpumpa er potte tett. Enkel jobb. Fjernet først slangene til pumpa. Det er to bolter som holder pumpa fast - en på hver side. Når disse er fjernet, er pumpa løs og kan taes ut. Åpnet impellerhuset, fjernet så impeller og tok ut akslingen. Så var det bare å vippe ut de to simmeringene forsiktig med en skrutrekker. Dette gjøres fra motsatt side av impellerhuset. Rengjorde godt ved bruk av rødsprit. Presset så de nye simmeringene på plass. De er like og har en åpen "leppe" på den dene siden. Simmeringene skal stå motsatt av hverandre. Ringen nærmest impellerpumpen skal ha åpningen mot impelleren. Den neste skal ha åpning motsatt veg. Sladrehullet må ikke dekkes av de to simmeringene - men det var ikke vanskelig å få til. Sier seg selv når en ser pumpen demontert. Så satte jeg inn akslingen med vannfast fett og presset inn gjennom de nye simmeringene i en vridebevegelse. Impellerhuset ble også satt inn med fett - inn med impeller og lokket på plass (ny pakning). Så var det bare å montere hele pumpen på plass. Det ligger en o-ring (gummiring) i et spor på pumpen som vender mot motoren (denne tetter når boltene skrues på plass). O-ringen må være hel og uten skader - ellers må den skiftes. Boltene skrues og pumpen tightes til. På med slangene og prøvestart. POTTETETT. Dette var en svært enkel jobb. Brukte ca 30 - 40 minutter på arbeidet. Redigert 26.Mai.2006 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Eg gjorde og denne jobben på ein penta 2001 i fjor. Enkelt å komma til, men mi erfaring er i tillegg: Når eg demonterte pumpa, rann det ut litt olje, så eg skulle hatt tørkepapir og ein isboks for handa for å samla opp sølet. For å reparera pumpa var det nødvendig med Seegerringtang. Den låg heime, ein halv times kjøring kvar veg frå båtplassen. Ei skrustikke er fint å ha når du arbeider med pumpa. Om eg reknar effektiv tid, brukte eg om lag like lang tid på jobben som Mathilde. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsseil Svart 12.Juni.2016 Del på Facebook Svart 12.Juni.2016 Oppdaget i dag at det dryppet fra sjøvannspumpen, i bakkant bak impellerhuset. Det virkser som om lekkasjen oppstår umiddelbart etter at motor er stanset. Da drypper det ganske heftig en liten stund, før det roer seg. Virker som om det ikke lekker så lenga pumpa er i drift. Er dette normalt ved slitte simmeringer?? Vel, regner med at jeg nå må demontere sjøvannspumpa og bytte pakningene. Noen som har gjort dette på en Penta MD 11 ?? Oppdaget i dag at det dryppet fra sjøvannspumpen, i bakkant bak impellerhuset. Det virkser som om lekkasjen oppstår umiddelbart etter at motor er stanset. Da drypper det ganske heftig en liten stund, før det roer seg. Virker som om det ikke lekker så lenga pumpa er i drift. Er dette normalt ved slitte simmeringer?? Vel, regner med at jeg nå må demontere sjøvannspumpa og bytte pakningene. Noen som har gjort dette på en Penta MD 11 ?? Hei HAr lest gjennom og ser at jeg har samme problem med min MD 5 B. Jeg forsøker å ta ut akslingen, men det sitter ganske godt. Hvordan får jeg den ut? Vil nødig ødelegge noe. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 15.Juni.2016 Del på Facebook Svart 15.Juni.2016 Hei, jeg må i gang med denne jobben jeg også på en volvo penta d1-20. Jeg tenkte å putte et skrujern i der hvor man fester impelleren for å få akslingen løs... men mulig det ikke er lurt. PS, forstår jeg det slik at når jeg tar av impellerhuset vil det renne olje ut fra motoren? Er det store mengder det er snakk om? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.