TorHB Startet 13.September.2014 Link til dette innlegget Startet 13.September.2014 Har fått problemer med giret på båten. Som nevnt i emnet slår, hakker den og vil ikke i fri. Må lete litt med spaken for å få den til å sitte i fri. Giret har blitt kjørt uten olje (aner ikke hvor mye/lenge), den var helt tørr da jeg sjekket pga. noen fæle kakklelyder. Må tillegge at jeg nettopp har kjøpt båten og har fått meg en tur med fruen etter overtakelse. Beklageligvis sjekket jeg ikke oljen på giret før jeg tok jomfruturen med fruen i huset på fjorden en tur, overtok båten rett etter sjøsetteing etter den ble bunnsmurt, og forrige eier ba meg ha go' tur på fjorden, båten var sjøklar og god den. Forøvrig skulle alt være i veldig god stand ifølge forrige eier. Etter en liten time og stillstand, ville den ikke i gir, slo og kakket. Sjekket oljen når jeg kom meg til havn, og den var knusktørr oljepinnen til giret. Fylte så på rett menge, prøvde noe i havna, men da var bare kakkelydene blittt "mindre brutal", er når den skal settes i fri når dette skjer, og den vil liksom ikke i fri. Forrige eier fikk verksted her til å se på dette, og kom frem til at å slipe noe på konen skulle kunne ordne dette. Siden dette er et gammelt gir kan vel kanskje ikke nytt skaffes? Dette skal utføres på verksted. Er dette en fullgod løsning, eller noe som kan fungere en kort stund bare, eller er det valig måte å reparere gir på? Finnes det nytt kon til MS2 gir å få tak i? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.September.2014 Link til dette innlegget Svart 13.September.2014 Det er vanlig å rubbe kon litt ja. Er det noe annet problem så bør verkstedet sjå det når de holder på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TorHB Svart 14.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2014 Takker for svar. Ja, de burde vel oppdage hvis det skulle være noe annet samtidig når de har giret oppe. Er ei slik løsning noe som godt kan holde seg lenge? Noen som har formening om det? Eventuelt kan et nytt kon skaffes til dette giret, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.