Jump to content

Motoren har vært under vann (TAMD 31)

jaoeygar

Recommended Posts

båten min sank nesten i uværet i vinter, nå er alt klart etter endel arbeid. Motoren fikk ny starter og dynamo og ble etter oljeskift og filterskifter startet etter ca 1 døgn etter å ha blitt kjørt fikk den 3-4 oljeskift slik at alt vann er vekk. Har snakket med flere som sier dette er uproblematisk og en vanlig måte å berge en motor som har vært under vann. Er fremdeles litt skeptisk, spesielt til turboen. Er den noen som har erfaringer om dette er holbart i lengden. Ellers er all kabling og elektrisk skiftet. Er mest redd for om det kan oppstå senskader på motoren.

Jan

Generelt høres det du har gjort ut til å være greit. Den vanlige missen folk gjør etter at motoren har badet, er at de kjører den altfor lite. Jeg vil anta at 20 timer under god belastning budre være det riktige.

Jeg fikk vann inn via eksosen på motoren til Hulda da denne var ny. I løpet av ett døgn var glødepluggene ute og spesialolje kjørt inn. Motoren ble kjørt på starter uten glødeplugger for å blåse vann ut av sylindrene. Olje/filter ble byttet og motoren kjørt i 10 timer. Da jeg tappet oljen ut gjennom bunnpannepluggen, kom det en kaffekopp vann ut. Det ville jeg ikke trodd hvis jeg ikke hadde sett det selv. Motoren ble plukket fra hverandre. Det hadde oppstått "fregner" på sylinderveggene. Sylindrene ble honet, nye stempelfjærer, nye råde- og bærelagere, nye hydrauliske ventilløftere etc.

I ditt tilfelle ville jeg sjekket om du får full effekt på motoren og om du får oljeforbruk høyere enn det du har hatt før. Motorer som har gått en stund tåler generelt bedre en dukkert enn en som er helt ny. Nye motorer er ikke så "impregnert".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...