Jump to content

Større båt - Hvordan få VHF-sertifikat?


35 Khamsin

Recommended Posts

Vi har solgt vår Fjord Terne (som gledet oss i 5 år), og har bestilt ny båt. Er ny bruker på dette nettstedet og ser at her finnes det langt mer erfarne båtfolk en meg.

 

Mitt spørsmål virker sikkert for innlysende for flere, men har tenkt å skaffe meg vhf i ny båt som leveres april -06. I den forbindelse trenger jeg vel VHF-sertifikat? Hvordan får man et slikt?

Link to post
Share on other sites

Du må skaffe deg kunnskapen som trengs for å bestå en (relativt enkel) eksamen, enten ved selvstudie, kurs eller intensivkurs.

 

Det finnes en kursbok som inneholder pensum, http://www.maritimradio.no/fritid/pensum/index.html .

 

Intensivkurs blir gjerne holdt i forbindelse med messer og andre aktiviteter, eller av båtforeninger.

 

"Vanlige" kurs holdes av de som sysler med slikt i ditt nærområde, AOF, Aftenskolen, Båtforeninger og de som sysler med båtkurs. F.eks. KNS, Norsk seil- og navigasjonsskole osv.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt på det samme, da det er montert VHF i min nye båt. Og da må man jo kunne bruke den på lovlig vis.. Et kurs med Poseidon hadde jo vært flott, men hvis jeg skal reise til Stavanger 4-5 ganger for dette så blir det lett dyrt :sad: . Er det ikke mulig å ta dette som selvstudium, og så gå opp til eksamen som privatist? I så fall, hvor går man opp til eksamen? Går ut fra at kursarrangørene helst vil selge hele kurs, ikke bare eksamen? Eller går dette helt greit? Noen som har erfaring med dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

:flag: Tusen takk for rask og presis tilbakemelding. Benyttet meg av linken, og kan oppfordre andre til å bestille pensum nå (298 kr), da de som bestiller nå også får med Odd Børretzens "Gleden ved å ha båt" til spesialpris. Vet at mange har vhf i båten, uten å ha sertifikat, men det skader jo ikke å ha alt i orden. Har bare vært på baatplaasen.no 3-4 dager, og er mektig imponert.
Link to post
Share on other sites

..... Et kurs med Poseidon hadde jo vært flott, men hvis jeg skal reise  til Stavanger 4-5 ganger for dette så blir det lett dyrt :sad: . Er det ikke mulig å ta dette som selvstudium, og så gå opp til eksamen som privatist? I så fall, hvor går man opp til eksamen? 

Jeg takker for tilliten!

Når det gjelder kursarrangørene så har vi godkjenning til å holde VHF-kurs, men ikke til å avvikle eksamen. Der kommer Telenors folk inn i bildet. Det er fullt mulig å ta eksamen som privatist og du finner alle opplysninger i det pensumheftet man henviser til.

Heftet kan bestilles via: Læremiddelforlaget i Sandefjord.

 

Lykke til med VHF!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lurt på det samme, da det er montert VHF i min nye båt. Og da må man jo kunne bruke den på lovlig vis.. Et kurs med Poseidon hadde jo vært flott, men hvis jeg skal reise  til Stavanger 4-5 ganger for dette så blir det lett dyrt :sad: . Er det ikke mulig å ta dette som selvstudium, og så gå opp til eksamen som privatist? I så fall, hvor går man opp til eksamen?  Går ut fra at kursarrangørene helst vil selge hele kurs, ikke bare eksamen? Eller går dette helt greit? Noen som har erfaring med dette?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tok VHF-kurset i Stavanger for 2 1/2 år siden - det var en-dags intensivkurs med eksamen samme dag - Nutec (Jytta). :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...