Jump to content

Kan puter av stoff lagres i båt om høsten?

larsen2000

Recommended Posts

..., men høres ut som om at fuktsluker er tingen for å være på den sikre siden.

Kommer helt an på hvor mye fukt. Det er naturlig nok svært begrenset hvor mye fukt en slik liten plastboks kan ta imot og holde på.

Men i en sånn båt er vel ikke putene flere og større enn at de uansett ligger bedre på et tørt loft hjemme. For har du først fått fuktskader, mugg og jordslag er det for sent å angre på at man var lat ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ja, du ser hvor jeg bor, her er det til tider svært så fuktig :wink: For min del ser jeg boksene fylles opp og må tømmes av og til. Og når bommullsfiller og slikt holder seg tørre (i motsetning til før fuktslukernes tid ombord) synes jeg ikke kostnaden for en slik fuktsluker er så stor at det ikke er verdt å prøve. Men klart, holder du til i et tørt område er det ikke sikkert du vil oppleve samme effekten.

Om båten ligger på sjøen er det bra med mye lufting, varmen fra sjøvannet skaper sirkulasjon i luften og driver denne ut slik at den erstattes med kald, tørr uteluft. Jeg har båten på sjøen året rundt og tar aldri puter eller sengetøy hjem. Om båten ligger på land med avfukter ombord ville jeg ha stengt av det jeg kan.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så vidt jeg husker så var det et medlem her som tok en test av fuktslukere mm, med heller nedslående resultat mtp hvor mye fukt de tar opp...

Det viktige er uansett å være sikker på at det ikke lekker inn noe som helst friskt vann og å holde RF under 65 til 60 %. Mugg liker seg over 65% RF.

Jeg ville tatt putene hjem, vasket, renset etc og lagret dem tørt, eller om du har lite plass hjemme, legg dem tilbake i båten når det blir vinter/ rene for smuss.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...