Jump to content

Laminatgulv på dørk?

Josteinb

Recommended Posts

Hei,

Ettersom teak og lignende er ganske dyrt så har jeg tittet på andre muligheter. Ser f.eks at Maxbo selger laminat skipsgulv, som ser ut som natet teak gulv. Synes den er fin, men de oppgir at den ikke passer i våtrom. Nå er det jo slik at selv om båten er på vann så blir ikke gulvet vått ofte, om i det hele tatt. Kanskje kun når vi har badet - ellers er det kalesje som dekker hele dørken. Noen som har lagt laminat på dørken her? Eller som har en formening om hvorvidt det er en dårlig eller god ide?

(gulvet under - link: http://www.maxbo.no/Produktkatalog-B2C/Gulv/Laminatgulv/Laminatgulv-Doussie-Skipsgulv-Original-10%2C8mm/p/832147 )

bilde

Det eneste måtte være om kjernematerialet er i spon eller lignende, da vil fuktig luft kunne føre til oppsvelling. Men har du rimelig kontroll på luftfuktigheten ombord burde det ikke være noe problem. Til den prisen kan du skifte det ut om ti år uten å gå i særlig tap om det skulle vise seg å ikke være ideelt :wink:

Selve topplaminatet minner om materialet i de dyre maritime dørkplatene og er mer eller mindre vannfast, det er materialet under som ikke tåler vann og er grunnen til at de ikke anbefaler gulvet til våtrom. Hvis vann skulle trenge ned mellom platene vil de raskt bule i skjøtene. En måte å minske den faren er å bruke en vannfast lim i skjøtene (f.eks. Casco utendørs lim, selv om platene er beregnet til å klikkes sammen. Jeg jobbet i en kombinert trelast/jernvare/fargehandel under studietiden, da anbefalte en leverandør av klikkparkett liming av skjøter i parkett på kjøkken, for å hindre inntrengning av væske i tilfelle søl. Overskytende lim bør tørkes av før herding med fuktig tørkepapir om du vil ha et godt resultat.

Skulle jeg gjort noe lignende selv hadde jeg nok kjørt laminatet gjennom tykkelseshøvelen og høvlet vekk både bakside og kjernemateriale slik at kun toppskiktet var igjen. Så kunne dette bli limt direkte på de gamle dørkplatene med epoksy. Da blir løsningen helt vannfast og varig. I tillegg spares en del vekt. Bakdelen er at det blir mye ekstraarbeid, men noe må vi jo bruke dagene til :giggle:

Takk for innspill. Virker som om det kan være en løsning med laminat likevel da. Skal legge litt under 3 kvm dørk, og sparer godt og vel 1500 kr med Maxbo gulvet, inkl evt silikon og lim. Med ekte teak så koster kun materialet 2700 (billigste jeg har funnet) for plate med ferdig natet staver. I tillegg må jeg ha expoksy og bare det blir 2-3000 kr tydeligvis. Så det er en del å spare.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...