Jump to content

dieselmotor / bensindrev


Trophy

Recommended Posts

Siden jeg holder på å skifte til dieselmotor og har tenkt å bruke cobra drevet, så lurer jeg på om noen andre har gjort det samme. Noen sier at det er døden for bensin drevet. Jeg har snakket med forhandler som sier at hvis jeg ikke belaster/kjører motoren på max dreiemoment for mye og ikke øker propellstørrelsen noe særlig så skulle det gå bra :confused: Dieselmotoren er på 190 hk mens bensinmotoren var på 260 hk. Er på utkikk etter brukt SX drev, som er et ombygd cobra og passer rett på transom'n min :yesnod:

Håper dere kan komme med noen erfaringer/inspill. Nå må jeg dra og polere båt :smiley:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt litt på det samme, men finner ut at dieselmotor er for dyrt... Hvertfall på min Bayliner 2150, som går forholdsvis rimelig med V8.

 

Det største problemet jeg ser ved diesel på Cobra er senking av turtall ved giring. Originalt klipper en bryter tenninga på halve V8'n ved girskifte, for å få ned turtallet. Turtall rundt 400rpm, med andre ord. Hvordan håndteres dette på diesel, som jo har et mye større dreiemoment på tomgang enn en bensinmotor? Det vil nok rape og røyne på ved giring.

 

Cobra er tross alt et spinklere drev enn Bravo, heller mer sammenlignbart med Alpha. Jeg har notert at Mercruiser ikke tilbyr dieselpakker med Alpha, annet enn 1,7-litern... Kan noen forklare for oss spekulanter hvordan giring skjer med diesel på Bravo? Er det en clutch som tar opp momentet, eller er det noe annet lurt?

 

Håper du deler dine erfaringer med oss etterhvert, og lykke til!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Kan opplyse at motoren som er en GM 6,5 liter har max turtall 4200 omdr, men det tåler den bare 5 minutter :rolleyes: Tror jeg kan marsje på 3600-3800 og det er nesten det samme som på bensinmotoren, men jeg må vel prøve meg fram og øke propellstørrelsen litt :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...