Jump to content

Slutt mellom Skibsplast og Suzuki


MT.

Recommended Posts

Ifølge denne pressemeldingen går en (i mine øyne) meget vellykket leverandøravtale mot sin slutt. Skibsplast med Suzuki er jo etterhvert blitt en sterk samlet merkevare, og mange vil kanskje være mer skeptiske til de nye standardmerkene som vil henge på akterspeilet hos båtprodusenten fra Evje? Jeg blir faktisk litt nysgjerrig på hva som kan ha forårsaket dette?

 

Har Suzuki hatt problemer med å levere nok motorer? Har Suzuki priset seg ut i forhold til andre leverandører? Har Suzuki hatt tekniske problemer som Skibsplast ikke ønsker å bli assosiert med? Eller kanskje omvendt: Har Skibsplast problemer som Suzuki ikke ønsker å bli assosiert med?

 

Og hvordan vil dette innvirke på bruktprisene? Vil for eksempel de siste 555 som leveres med Suzuki falle raskere i verdi enn de første 555 som leveres med nytt merke? Likt en "facelift" på bilmodeller?

 

Spennende, spennende...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Som eier av en Skibsplast 655 med Suzuki DF 115 stusset jeg også på dette. Lurer veldig på hva som kan være bakgrunnen... Tror nok forrige poster er inne på det, det har med penger å gjøre, å kjøpe seg inn på markedet. Skibsplast selger bra, da vil automatisk motorene som medfølger båtpakkene også selge bra...

 

Kombinasjonen Skibsplast og Suzuki-motorer har vært en super kombinasjon, og er i mine øyne noe av det beste du kan få i dette båt-segmentet, jeg er kjempefornøyd med både båt og motor (har hatt mange andre båtmerker og motormerker tidligere). Suzuki-4-takteren er et kapitel for seg, stillegående, startvillig, driftssikker, - en ren nytelse. Om Skibsplast blir mer lettsolgt med Mariner / Mercury på hekken stiller i alle fall jeg meg svært tvilende til. Ingenting galt sagt om Mar./Merc. men i markedet har nok Suzuki bedre ry, og har nå også avløst Yamaha og overtatt som markedsleder i Norge på 4-takt :cool:

 

Tviler vel også på at prisene på brukte Skibsplast med Suzuki vil falle etter overgang til Mariner / Mercury... Det blir vel heller vi som har Skibsplast med Suzuki som blir "god, gammel årgang", noen vil gå på jakt etter de gyldne årganger da det fortsatt var en Suzuki der bak! :wink::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg trur faktisk skipsplast har fått solgt flere båter gjennom tidene dersom de ikke har vært avhengig av denne suzuki avtalen.

 

Det beste er at kunden selv får velge motorfabrikant. Husk det er mange fordommer ute å går når det gjelder motorer.

 

Trur personlig at skipsplast nå vil få flere kunder. :eek:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg det dreier seg om en ting. PENGER.

Skibsplast har sikker fått en bedre deal.

<{POST_SNAPBACK}>

Marine Power har kjøpt/kommer til å kjøpe seg inn i Skibsplast. Akkurat som i Askeladden, Bella m.fl. God mulighet for eierne å få en exit på sine investeringer i bedriften. Det jeg har hørt er at de kjøper ca 30% av Skibsplast. Samme gjorde de i Bella til å begynne med. Nå kjøper de seg opp ttl 80% der. Dette er helt i tråd med strategien til Brunswick der de knytter produsenter til seg for å kjøpe akterspeil til sine motorer, akkruat som nye Wave kjeden er en del av strategien deres for å få kontroll med detaljist leddet i verdikjeden. Og Marine Power er store - Brunswick konsernet som eier dem omsetter for milliarder av doller og er børsnotert i USA (vet ikke hvilken børs) Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det beste er at kunden selv får velge motorfabrikant. Husk det er mange fordommer ute å går når det gjelder motorer.

 

Trur personlig at skipsplast nå vil få flere kunder. :eek:

Hvorfor i all verden tror du Skibsplast får flere kunder ved å bytte ut Suzuki med Mariner / Mercury? Mener du at Mariner / Mercury har bedre ry i markedet enn Suzuki? Er det derfor Suzuki nå er markedsleder i Norge på 4-takt? Forstår ikke logikken din!

 

Opplegget er jo fortsatt det samme, du kjøper en komplett båtpakke, men nå får du en Mariner / Mercury i pakken i stedet for en Suzuki. :confused:

 

Jeg har hatt Mariner før, for bare 5 - 6 år siden, og du får i alle fall ikke meg til å velge en Mariner foran en Suzuki. En natt og dag-opplevelse (i alle fall for meg) å gå over til Suzuki etter Mariner. Jeg var glad bare jeg fikk start på Mariner'n, stønn... :wink:

Link to post
Share on other sites

... men de kunne nok fått flere om de hadde valgt å sette Yamaha på hekken!

:yesnod:  :yesnod:

Det var i går det, Skipper Worse. Tidene forandrer seg, markedet og ryktet likeså...

 

Nå er det Suzuki som "ruler" på 4-taktsmarkedet i Norge. Jeg har hatt både Yamaha 115 4-takt og Suzuki 115 4-takt i løpet av de siste 4 år. Kjempegode motorer begge to, men MÅ jeg velge, så holder faktisk en knapp på sistnevnte, det har jeg også gjort ved siste båtkjøp.

 

Og ferske salgstall som viser Suzuki som ny markedsleder på 4-takt i Norge forundrer meg derfor ikke. Suzuki er i ferd med å overta hegemoniet! :cool:

Link to post
Share on other sites

Det må vel i tilfelle skyldes at ikke alle har råd til å kjøpe det beste, nemlig Yamaha  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Honda da? :eek:

 

Bra på 4-takt de også vel?

 

Yamaha har alttid hatt godt rykte, og det har vært fortjent.

 

Intressant å høre at Suzuki har tatt over "tronen". Det har nok kanskje noe med med pris å gjøre?

 

Av antallet nye outboard solgt i Norge så er vel Yamaha fremdeles et hestehode foran?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor i all verden tror du Skibsplast får flere kunder ved å bytte ut Suzuki med Mariner / Mercury? Mener du at Mariner / Mercury har bedre ry i markedet enn Suzuki? Er det derfor Suzuki nå er markedsleder i Norge på 4-takt? Forstår ikke logikken din!

 

Opplegget er  jo fortsatt det samme, du kjøper en komplett båtpakke, men nå får du en Mariner / Mercury i pakken i stedet for en Suzuki.  :confused:

 

Jeg har hatt Mariner før, for bare 5 - 6 år siden, og du får i alle fall ikke meg til å velge en Mariner foran en Suzuki. En natt og dag-opplevelse (i alle fall for meg) å gå over til Suzuki etter Mariner. Jeg var glad bare jeg fikk start på Mariner'n, stønn...  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg sier ikke at det ene merket er bedre en det andre, det jeg sa er at det er mange fordommer blant folk når det gjelder motorer. Derfor vil det være bedre for skipsplast at kundene kan velge motorfabrikant selv.

 

Det er jo bare å se på deg selv, du er jo helt låst i suzuki. Det finnes andre motorfabrikanter som er like bra.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Derfor vil det være bedre for skipsplast at kundene kan velge motorfabrikant selv.

Tja, er det så sikkert. Med fare for at jeg tar feil så må jeg si at jeg opplever de fleste båt/motor-pakker som mye rimeligere enn båt og motor kjøpt separat. En viktig årsak til dette handler om volumrabatter. Siden de fleste kjente merkene er relativt like tror jeg at det for folk flest* er viktigere at prisen er lav.

 

* I denne sammenhengen regner jeg ikke aktive medlemmer på Båtplassen som "folks flest", for vi er mer enn gjennomsnittlig interessert i båt.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Brunswick konsernet som eier dem omsetter for milliarder av doller og er børsnotert i USA (vet ikke hvilken børs)

Brunswick aksjer finner du på New York, Chicago, Pacific og London børsen.

 

Og som du sier så er det et stort konsern.

 

De omsatte for 5,23 milliarder dollar i fjor. (ca 31 milliarder NOK) 2,4 milliarder kom fra båtmotor delen av konsernet. En økning på 23% fra 2003. Det er med andre ord ingen smågutt vi snakker om her, nei. Og de tjener godt med penger med en margin på nesten 8%

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke at det ene merket er bedre en det andre, det jeg sa er at det er mange fordommer blant folk når det gjelder motorer. Derfor vil det være bedre for skipsplast at kundene kan velge motorfabrikant selv.

Hallo, er du med? Kundene kan jo fortsatt ikke "velge motorfabrikant selv", som du sier! Forskjellen er bare at nå får de Mariner / Mercury i pakken. Før fikk de Suzuki. (Etter min mening et mye dårligere alternativ...)

 

Forstår fortsatt ikke logikken din, John Kr... :wink:

 

(Jeg er for øvrig ikke "låst" til Suzuki som du hevder, - jeg har to motoralternativer: Yamaha eller Suzuki. Noe annet vil jeg ikke ha!!) :cheers:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallo, er du med? Kundene kan jo fortsatt ikke "velge motorfabrikant selv", som du sier! Forskjellen er bare at nå får de Mariner / Mercury i pakken. Før fikk de Suzuki. (Etter min mening et mye dårligere alternativ...)

 

Forstår fortsatt ikke logikken din, John Kr...  :wink:

 

(Jeg er for øvrig ikke "låst" til Suzuki som du hevder, - jeg har to motoralternativer: Yamaha eller Suzuki. Noe annet vil jeg ikke ha!!)  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Dersom dette stemmer så er jeg svært enig med deg, uten at jeg har sagt noe galt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Dersom dette stemmer så er jeg svært enig med deg, uten at jeg har sagt noe galt.

He, he, no offence :wink: Ingen har sagt noe "galt" her. Men det faktum som går frem av pressemeldingen fra Skibsplast er at båtpakkene er kun endret slik at Suzuki-motorene nå erstattes av Mariner / Mercury.

 

Jeg kommer antagelig til å skifte båt i løpet av de nærmeste to år, men aldri i livet om jeg kjøper båt med Mariner påhenger. Mariner har jeg hatt en gang, og det var en gang for mye! Kanskje det var en "mandagsmotor", men MÅ jeg ha en Mariner på hekken ved kjøp av Skibsplast, så blir ikke min neste båt en Skibsplast. Og det er jo synd for Skibsplast, som lager flotte båter!

 

Av amerikanske påhengere kan jeg til nød akseptere Evinrude / Johnson (Evinrude E-Tec er interessant!), men jeg foretrekker (inntil videre) japansk kvalitet og driftssikkerhet, som Yamaha og Suzuki! :smash:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honda da? :eek:

 

Bra på 4-takt de også vel?

 

Yamaha har alttid hatt godt rykte, og det har vært fortjent.

 

Intressant å høre at Suzuki har tatt over "tronen". Det har nok kanskje noe med med pris å gjøre?

 

Av antallet nye outboard solgt i Norge så er vel Yamaha fremdeles et hestehode foran?

<{POST_SNAPBACK}>

Hva som selger best totalt har jeg ikke oversikt over, men på 4-taktere er Suzuki markedsleder. Kanskje mye takket være avtalen med Skibsplast, som nå opphører...? Skal bli spennende å se hvordan Suzuki-salget påvirkes av dette.

 

På totaktere har jeg positive erfaringer med flere merker. Men nødmotoren min er en 8hk Yamaha fra 1978. Samme årgang som min samboer, uten videre sammenligning... :wink:

 

Det jeg imidlertid lurte på, var om flere så testen av 150hk påhengere i ViMenn-Båt i fjor høst? De testet både 2- og 4-taktere, og jeg mener da vitterligen at Honda's nye 4-sylindrede Vtec's motor gikk av med seieren?

 

Honda har alltid stått i en særklasse i 4-takts markedet. Det er hva jeg oppfatter som problemfrie, stillegående og økonomiske motorer, som tida gikk fra for noen år siden. Da hadde Hondas motorrekke vært omtrent uforandret i 10 år med unntak av dekseldesign og farge, og sammenlignet med en moderne totakter ble de på den tida store, tunge og late. På samme tid startet Suzuki sine leveranser av nyutviklede motorer til Skibsplast, og plutselig var ikke Honda ledende på 4-takt lenger.

 

De nyutviklede Honda-motorene ser imidlertid ut til å være klasseledere i forholdet pris, vekt, prestasjoner, forbruk og støy. Jeg mener også å ha hørt at Honda har inngått leveringsavtale med Ibiza, og det vil kanskje fange opp noen potensielle Skibsplast-kunder fra september og utover?

 

Og før vi dømmer Skibsplast med Mercury/ Mariner altfor langt nord og ned, kan vi saktens prøve å finne en negativ omtale av Mercury's kompressormatede Verado-serie. For det har jeg fortsatt til gode å se...

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

.... men jeg foretrekker (inntil videre) japansk kvalitet og driftssikkerhet, som Yamaha og Suzuki!  :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod:

 

Har Yamaha selv, eneste andre alternativ for meg er Suzuki. Men har på følelsen av at neste båt blir noe med innenbords.

 

 

Og før vi dømmer Skibsplast med Mercury/ Mariner altfor langt nord og ned, kan vi saktens prøve å finne en negativ omtale av Mercury's kompressormatede Verado-serie. For det har jeg fortsatt til gode å se...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, Verado er spennede. 2,6l m/kompressor. Men den er litt for ny enda, og som med alt nytt, så er det en viss fare for "barnesykdommer". Men konstruksjonen var visst testet i 25.000 timer, så utgangspunktet er bra. Men Verado er jo kun et alternativ fra 200hk og opp.

Link to post
Share on other sites

Ja, Verado er spennede. 2,6l m/kompressor. Men den er litt for ny enda, og som med alt nytt, så er det en viss fare for "barnesykdommer". Men konstruksjonen var visst testet i 25.000 timer, så utgangspunktet er bra. Men Verado er jo kun et alternativ fra 200hk og opp.

<{POST_SNAPBACK}>

Mindre Veradoer er på vei har jeg hørt. Jeg var ute en tur og testet en Aquadr 21 WA med 250 hk Verado. Jeg har aldri kjørt motorsykkel - men etter å ha kjørt den båten tror jeg jeg vet hvordan det kjennes ut. Aksellerasjonen var helt enorm - og toppfarten var ca 60 knop. Fra stilleliggende til plan tok det kanskje et par sekunder. Ikke noe familiebåt akkurat.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MIN mening om kvalitet på de påhengere som selges i Norge idag er at den er høy på samtlige. Om det står Mercury, Mariner, Yamaha, Evinrude, Johnson, Suzuki eller Honda på dekslet er alle disse i utgangspunket bra moterer. At enkelte har bastante, negative "erfaringer" med spesifikke merker tror JEG i stor grad skylder BRUKERFEIL eller uflaks/mandagsmotorer. Det er påfallende at det ofte er de samme som allitid har problem med båten, motoren eller annet utstyr. Fasiten til et mest mulig problemfritt båthold er godt vedlikehold og omtenksom bruk.

Link to post
Share on other sites

På båtmessa i Lillestrøm i vår snakket jeg med Skibsplast om dette at de bytter ut Suzuki. Svaret var kun ett ord: PENGER. Den leverandøren som gir best pris på sine motorer, får akterspeilet til Skibsplast. Så enkelt er det.

 

Jeg synes også det er litt vemodig, er svært fornøyd med Suzuki og hadde forventet at den ville følge Skibsplast også framover. Og til dere som stadig hevder at 'Yamaha er best.', vil jeg si at det er lov å tenke seg om igjen. En sannhet som gjalt i går kan være utdatert i dag. Suzuki er minst like bra, noe de har bevist ved å bli markedsleder i Norge på 4-taktere. For å vippe Yamaha av pinnen, må man ha kvalitet! For prisen er omtrent den samme, den.

 

Ellers er det kun EN motor jeg ville vurdert å bytte ut min Suzuki DF140 med: Mercury Verado. Denne kommer i 4-sylinder utgaver til 2006-sesongen, det har jeg fått bekreftet av importøren. En Skibsplast 655, eller den nye litt større daycruiseren de har på beddingen, med en Verado på hekken... :eek:

Link to post
Share on other sites

Tanker og synsing:

Båtene blir lettere; Det samme gjør enkelte motormerker / typer;

HVA er det som gjør dem lettere? Reduksjon i materialer? (=Soliditet og holdbarhet?)

Lettere båt gir større fart... (Billigere er det neppe blitt.) Men hva med sikkerhet i tøffe tak?

Lettere motor TROR jeg gir "svakere" motor (Større sjanser for brekkasje.)

En kompleks motorkonstruksjon med max sparing på materialer, TROR jeg vil gi dårligere holdbarhet over tid...

 

Min favoritt: Eldre, solid bygget båt med E-tech. (Fordi jeg har dette sjøl :blush: )

 

Time vil sjov. :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En kompleks motorkonstruksjon med max sparing på materialer, TROR jeg vil gi dårligere holdbarhet over tid...

Jeg er til en viss grad enig.

 

Det som imidlertid bekymrer meg mer med Verado, er at den oppnår en trykkladet litereffekt som bilmotorer sliter med holdbarheten på. En bilmotor går svært lite av sin mekaniske levetid oppunder maks effektuttak, og den rusler mest pent og forsiktig på moderate turtall. Mens på sjøen er det som kjent svært få nedoverbakker, hvor ting får hvilt seg litt...

 

En annen sak er den elektrohydrauliske styringen. Om jeg har forstått dette riktig, er det ingen mekanisk påvirkning fra ratt til motor, kun elektriske impulser. Hva skjer ved ledningsbrudd eller lokale innslag av Murphy's lov her da? Klarer du bare plutselig ikke å styre lengre, eller risikerer du at hele sulamitten vrenger seg til sides i 50knop uten forvarsel?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Tanker og synsing:

Båtene blir lettere; Det samme gjør enkelte motormerker / typer;

HVA er det som gjør dem lettere? Reduksjon i materialer? (=Soliditet og holdbarhet?)

Lettere båt gir større fart... (Billigere er det neppe blitt.) Men hva med sikkerhet i tøffe tak?

Lettere motor TROR jeg gir "svakere" motor (Større sjanser for brekkasje.)

En kompleks motorkonstruksjon med max sparing på materialer, TROR jeg vil gi dårligere holdbarhet over tid...

 

Min favoritt: Eldre, solid bygget båt med E-tech.  (Fordi jeg har dette sjøl :blush: )

 

Time vil sjov. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Utvikling av teknologi og materialer gjør at ting er lettere OG sterkere enn før.

 

Hvor mye veier en familiebil fra 1950 tallet?

Hva var drivstoff-forbruket?

Hvor driftssikker var den?

Og hvor sikker var den - kjøreegenskaper, airbag etc?

 

Verden går framover - og ny teknologi er oftest bedre enn gammel. Slik har det alltid vært, og slik er det fortsatt. Derfor takke seg til nyutviklede, lette, driftssikre, drivstoffgjerrige, miljøvennlige båtmotorer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...