Jump to content

Slutt mellom Skibsplast og Suzuki


MT.

Recommended Posts

En annen sak er den elektrohydrauliske styringen. Om jeg har forstått dette riktig, er det ingen mekanisk påvirkning fra ratt til motor, kun elektriske impulser. Hva skjer ved ledningsbrudd eller lokale innslag av Murphy's lov her da? Klarer du bare plutselig ikke å styre lengre, eller risikerer du at hele sulamitten vrenger seg til sides i 50knop uten forvarsel?

<{POST_SNAPBACK}>

Det stod ett eller annet om at motoren var selvopprettende hvis den mistet styresignal. Så utgangspunktet er at båten går rett frem. Men gassen er også elektronisk styrt via en can-bus, vil anta at motoren går over på tomgang hvis den mister signal fra spaken...?? Det stod det ikke noe konkret om.

 

 

Det som imidlertid bekymrer meg mer med Verado, er at den oppnår en trykkladet litereffekt som bilmotorer sliter med holdbarheten på.

Akkurat det at den er kompressormatet bekymrer meg ikke noe særlig. Når man ser seg rundt på innenbords-motorer så er det vel knapt noen moderne motor uten en type lading. Turbo, Kompressor eller begge deler. Om det heter KAD, D6,D-Tronic eller Yanm. D-Max.

Det er vel kanskje bare en naturlig utvikling at det kommer i påhengere etter hvert også.

Link to post
Share on other sites

Når man ser seg rundt på innenbords-motorer så er det vel knapt noen moderne motor uten en type lading. Turbo, Kompressor eller begge deler.

Kall meg gjerne gammeldags, men jeg føler ikke at disse har vært med lenge nok til å ha dokumentert sin mekaniske levetid ennå. Og innenbordsmotorer har tross alt ikke samme ekstreme krav til å være kompakt bygget.

 

Edit: Det som derimot synes å forekomme oftere og oftere, er relativt nye motorer tilsalgs med defekte veivaksler og topplokk. Spesielt Mercruiser 4,2 D-Tronic...?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...