nordan family 27 Startet 15.September.2014 Link til dette innlegget Startet 15.September.2014 Holder på å skifte frostvæske på motorene . VP mekanikeren som gjorde dette sist sa det var 5 års intervall på den grønne væsker - ser av diverse tråder her at mange mener det er to års intervaller. Men er det bruk eller alder som svekker egenskapene? Har et par kanner med ubrukt grønn væske stående og lurer på om jeg skal ha det på eller om den er utgått på dato. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Bruk Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Ikke noe problem å bruke frostvæske som ikke har vært i motoren den er like bra som ny Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Flott - takk. Tror jeg da har så det rekker til påfylling igjen uten å måtte innom Volvo pusheren. I så tilfelle mangler jeg ikke mye. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Kjøper noen "Volvo" frostvæske? Høres ikke billig ut! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JRK Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Nei, den er ikke billig. Betalte Kr.830,- for 10 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Blåtind har denne: http://www.marineshop.no/Styring-Motor/Motor---Deler-og-tilbehør/Motor-tilbehør/Kjøling/Frostvæske/SEAJET-Frostvæske-G48--Grønn--105222-p0000057281 Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Nei, den er ikke billig. Betalte Kr.830,- for 10 liter. Det kaller jeg å bli robbet! Hva er galt med BT sin røde og blå? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 5 år er vel greit- Det er bl.a. oksygenet i vannet som gir korrosjon og det er mer oksygen i nytt kjølevann enn i gammelt. Derfor sparer jeg på det gamle ;-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Det kaller jeg å bli robbet! Hva er galt med BT sin røde og blå? Jeg antar at dersom man ønsker å beholde garanti etc på en splitter ny, kraftig og dyr motor, så er 830 kroner en forholdsvis liten slump med penger ;) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Var det Volvo? De burde vært boikottet både ut fra pris på reservedeler og ut fra lokaliteten på de eldre Volvo motorene. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 NilsPils: ja jeg bruker Volvo original. Vet ikke om det er nødvendig, men det ble fra noen påstått at de inneholder en litt annen sammensetning ett enkelte billige - som visstnok kan gi en eller annen avleiringstype på ferskvannssiden (silikater??). Men om det stemmer har jeg ikke peiling på - men tenkte å fortsette med original væske siden det er det som har vært på dem tidligere. I forhold til andre motordeler og vedlikeholdsdeler finnes det andre ting som frustrerer meg mer enn utgiftene til kjølevæske hvert 5. år Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Om du skal ha silikatfri kjølevæske, har de de på blant annet Maritim til en noe bedre pris: http://www.maritim.no/batpuss/olje-og-smoremidler_2/olje-og-smoremidler-3/frostvaske-rod-4-liter Merk at de også har en annen rød som ikke er merket med silikatfri. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Nilspils, etter hva jeg vet så har fargen noe med dens evne til å beskytte ulike typer metaller som brukes i motorene. Derfor er det viktig å bruke riktig farge, og det er i så måte ikke noe galt ned BTs røde eller blå... Dessuten er det viktig å ikke blande ulike farge. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Jeg antar at dersom man ønsker å beholde garanti etc på en splitter ny, kraftig og dyr motor, så er 830 kroner en forholdsvis liten slump med penger ;) Som om volvo skulle sagt det selv! Men det ville være ulovlig monopolvirksomhet. Jeg har ingen volvo motor av nyere dato, men er temmelig sikker på at Volvo oppgir spesifikasjonene på riktig frostvæske som du da kan kjøpe hvor du vil. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.