tobixen Startet 16.September.2014 Link til dette innlegget Startet 16.September.2014 Jeg har i dag installert ny regulator til solcellepanelet på den gamle båten min. Jeg ble sittende en stund og fundere på hva forbruksutgangen kunne brukes til - så fikk jeg en idé.Jeg har en kjøleboks - simpel sak, peltzierelement, spiser strøm og er lite effektiv på å kjøle ned noe som helst - men den er nok effektiv til at vi alltid har vært plaget med kondens i boksen. Jeg satte lokket på gløtt og konfigurerte regulatoren til å levere strøm til forbruk en time etter solnedgang og to timer før solnedgang. Håpet mitt er at det vil falle noen dråper ned i boksen hver dag, samt at det vil sørge for at rf faller med et par prosent. Er det veldig optimistisk? :) Kommentar fra moderator: DIY: Do it youselfKISS: Keep i simple, stupid Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Jeg glemte å følge opp denne, prosjektet medføre oppsamling av noen cl vann ila en måned, med strømforbruk som overgikk det solcellepanelet kunne levere i september/oktober. Her er en annen idé som ikke er på langt nær like simpel: bruke silikagel eller zeolitt (ska dd8l/sandstrøm), men bruke dieselvarmeren eller motorvarme for å regenerere mediet. Det betyr enten å kjøpe en sandstrøm, demontere den og prøve å modifisere den - eller mekke noe system selv. Jeg ser for meg å lede lufta fra dieselvarmeren gjennom en boks med silikagel og videre gjennom noe slags kondensator/radiator. Først kjøre kald luft gjennom systemet for å få tørr luft ut, deretter varm luft for å regenerere. Hm. Eller kanskje bare sørge for bedre isolering, ventilere godt ved matlaging og bruk av dieselvarmer, etc. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Ikke dumme ideer du kommer opp med Tobixen Men opplever du ikke at dieselvarmeren avfukter lufta noe? Hos meg blir det ofte gnistrende tørt (hilsen lettere tilfeller av statisk elektrisitet) ombord med dieselvarmeren på. Har opplevd ned på 20-tallet midt på vinteren, mens høst og vår gir mellom 40-50% ifølge hygrometeret (ClasOhlson). Har lest og hørt om en brukbar løsning som går ut på å la fuktig varm luft bli blåst over kaldt skrog (under vannlinja) og dermed kondenseres fuktigheten der. Da trenger man bare en PC-vifte eller lignende og en luftslange så man kan lede lufta riktig vei. Gjerne ikke så greit om hele skrogsida blir fuktig, men hva med et begrenset område med f.eks. metallplate festet til skroget? Da kan vannet ledes ned i et kar med en automatisk lensepumpe. Billig og strømbesparende. Gjerne lettest å få til for en selvbygger, men ut fra hva jeg har lest og hørt skal metoden fungere bra Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Jo, dieselvarmeren avfukter noe - men ikke på langt nær så mye som jeg hadde forventet. Jeg må få verifisert at den faktisk henter lufta utenfra, og ikke driver med resirkulering av fuktig inneluft. Mtp ENØK ville det imidlertid vært mye mer gunstig å resirkulere og avfukte lufta enn å ventilere ut varm småfuktig luft. Et kaldt båtskrog (om vinteren får man vel mest effekt over vannlinja), og ikke minst kalde vindusflater og gjennomgående kuldebruer er meget effektive på å kondensere ut fuktighet og dermed avfukte lufta. Jeg har enda til gode å se løsningsorienterte båter hvor dette blir utnyttet i stedet for å bare være et problem. Dessverre er begge båtene mine designet slik at vannet havner overalt hvor det ikke burde havne. Særlig frontvinduene i øvre salong er konstruert slik at vannet renner ned på treverk og fører til råteskader der (og slik var det også i en katamaran vi tittet på i fjor - skikkelig med råteskader i vinduene der). Menja, det kunne vært en tanke å lage noe slags system for kontrollerbar luftsirkulasjon og kondensoppsamling langs skrog eller kuldebroer. Da jeg kom til båten i forgårs var det såpeglatt på dollbordene, og selv om vi varmet opp båten fortsatte det å være såpeglatt der, under dollbordene har vi mest skap og tekniske installasjoner, så det blir ikke så varmt der. Til tross for at skapene stort sett er lukket, la jeg merke til mye kondens under dollbordene (og det er jo ganske ille - kondensvann som blir innesperret i klesskap). Så da har jeg en idé - legge inn rørsløyfer under dollbord og viftesystem slik at man kan blåse fuktig varm inneluft gjennom rørene, avfroste dollbordene og ... nei, glem det ... det er vel et overkomplisert prosjekt med insignifikante fordeler :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2014 Har lest og hørt om en brukbar løsning som går ut på å la fuktig varm luft bli blåst over kaldt skrog (under vannlinja) og dermed kondenseres fuktigheten der. Da trenger man bare en PC-vifte eller lignende og en luftslange så man kan lede lufta riktig vei. Gjerne ikke så greit om hele skrogsida blir fuktig, men hva med et begrenset område med f.eks. metallplate festet til skroget? Da kan vannet ledes ned i et kar med en automatisk lensepumpe. Billig og strømbesparende. Gjerne lettest å få til for en selvbygger, men ut fra hva jeg har lest og hørt skal metoden fungere bra For å spare vekt så kan en klare seg med tynn aluminium, tror nesten alufolie vil ha gode nok egenskaper, og den er lett å forme. Men utfordringen blir å få den festet til skroget med en masse, eller på en slik måte at "kulden" fra sjøen og skroget settes av i metallet. I hine hårde dager når jeg drev og overklokket cpu på pc og grafikk-kort fikk en kjøpt dyre dråper "kjølepasta" osv som man hadde mellom cpu og kjøleelement. Vet ikke om en får kjøpt noen gugge med gode nok egenskaper i store nok volum? Kanskje det finnes andre gugger som har gode termiske egenskaper, dvs leder kulde godt? Men i teorien, om en dekker et område av skroget under vannlinja med alufolie som har god termisk kontakt med skroget, rigger det slik at avrenning går i svinet, eller tilsvarende, og feks en solcelledrevet vifte + evt rør som drar luft ned fra et høyt (varmt og fuktig) punkt inne i båten, eller annen innretning, så vil en ha en nær evig "kondensmaskin" gående. Så er spørsmålet om den er så effektiv at det utgjør noen forskjell? Og jeg tror ikke det vil være nok å bare føre lufta mot folien, det vil sikkert være mer effektivt å lage en spalte slik at lufta føres tett mot folien med minst mulig "lekkasje", og da har man det gående...men ja, jeg tror det vil kunne fungere. Så for meg en diy løsning vha slike bøyelige aluformer en får mat i. Bruke to slike plater i alu hvor den ene ligger mot skroget og den andre ligger som et tak med en spalte på et par cm og så føre varm luft inn i spalten. Om noen tar oppdraget så vil det jo være morsomt å se hva som er mulig å få til. En testbenk kan jo være å gjøre det hjemme mot et vindu. Kan jo ikke måle RF men mengde vann avsatt vil jo fortelle en del. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.