optimax 150 Startet 16.September.2014 Link til dette innlegget Startet 16.September.2014 Hjelper en kompis med nyinnkjøpt båt. Motoren, en Sabb 2h koker ved fullfart. På sakte fart ser det ut til å gå bra. Har hatt av vannpumpe da jeg mistenkte dårlig membran der. Den så fin ut. Har også hatt båten på land for å sjekke kjøleslynga. Den var ikke grodd. Montert sammen og prøvd uten termostat men den koker fortsatt, har også prøvd "radiatorrens" uten hell.. Noen som har noen forslag....?... Sitér dette innlegget Link to post
sabbgutten16 Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Lite kjølevæske ? Kan jo være det eller at motoren har vært saltvannkjølt sånn at det ligger mye rust i kjølekanalene i toppen. Da er det bare å ta den av , legge den i diesel bad noen dager så stake all rust ut manuelt og med trykkluft. Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Hei og takk for svar. Nei det er bra med væske og den har ikke vært saltvannskjølt... hvertfall ikke så vidt vi vet. ser ikke noe som skulle tyde på det heller.. Må kanskje av med toppen og se om det er noen kanaler der som har grodd igjen?? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Sirkulerer det gjennom kjølerøret? Membranen kan være Ok selv om ventilene i pumpa ikke fungerer som de skal. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Kanaler gror ikke igjen på en ferskvannskjølt motor. Sjekk ventilene på pumpa, og menbran. Denne har sikkert to membraner hvis den har sjøvannskjølt eksos. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
optimax 150 Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 ok, membranene så fine ut,, både for saltvann og ferskvann.. burde kanskje få tak i en annen komplett pumpe og prøve den..?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Hvorfor ikke bare demontere ventilene og se om de fungere som de skal? Det er enkle greier dette her, hvis det ikke ligger rusk i ventilene eller de er utslitt/ødelagt skal det rett og slett fungere! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Jeg har hatt Sabb 2H i 12 år på en av mine tidligere båter, og eneste gangen jeg hadde varmgangsproblem, var problemet rusk som hadde kilt seg fast i ventilene ved pumpa. Fort gjort å skru av disse ventilene, men demontering av ventilhusene var ihvertfall for meg litt utfordrende (måtte ta dem med i verksted og spenne dem fast i skrustikke og finne frem stort verktøy). Da får du inspisert fjærer og klaffer / membaner i ventilene, og sett om de lukker som de skal. Er fjæra knekt, eller det har satt seg rusk mellom klaffen og huset, pumpes kjølevannet bare frem og tilbake, og da er det ikke så merkelig at det koker. Ødelegger du pakninger ved demontering, så bruker du bare flytende pakning ved montering igjen. Null stress. Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Ok takk for tips, da må nok vannpumpa av igjen for en finstudering... ser i boka at det står hvordan fjærer og ventiler ligger inne i pumpa. Ser også at det har vært folk der før for det er et orange pakningstoff der som ikke er originalt... selger av båten bekrefter også at den gikk varm, men han kjørte aldri full fart så det var visst ikke nødvendig å nevne før kompisen min kjøpte båten..... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Fant et fiskesnøre i kuleventilen på min G10 og det var nok til at den ikke fikk kjøling. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Grimme Elling Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Ventilene sitter vel festet til pumpa utenpå. Du slipper å plukke av pumpa for å ta løs ventilene. Bare å løsne mutterne på festebøylene, som sitter skrudd inn i pumpelokket. Er ventilene sauset inn med pakningsmasse, kan jo tidligere eier ha demontert dem før uten å finne feilen. Da er det mulig at selve klaffen er sprukket eller noe, som han kanskje ikke har oppdaget (hvis han ikke har demontert ventilene, men bare kikket inn sånn litt på skrå). Brukket fjær burde være lett å se, mens fast-kilt rusk eller defekt klaff kan være verre uten fullstendig demontering. Inntil det motsatte er bevist, så er det ventilene som er feilen. :) Har et par sånne ventiler liggende, hvis du finner noe som er i filler. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 mulig jeg kupper tråden litt, men hvorfor anbefaler alle at sabben bør være ferskvannskjølt- og at med saltvannskjøling vil levetida bli "vesentlig" kortere ? min Sabb er saltvannskjølt og nærmer seg 40 år og er fortsatt problemfri-og min fars Sabb er fra 1964 og har vært og blir brukt hele året............. Har selvfølgelig lest hva salt vannet kan forårsake men når en båtmotor overlever glatt i 40-50 år (minst) hvor lenge forventer man at en med ferskvann skal leve ??? var inne på tanken på å bygge om til ferskvannskjøling, men etter en grundig service i fjor med tilstandsrapport finner jeg en ombygging helt unødvendig, så noe har jeg tydeligvis gått glipp av siden så mange sverger til ferskvann Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Sabben er vel en av få motorer som tåler sjøvannskjøling over lengre tid. Det største problemet med disse er at kjølekanalene i toppen på G modellen er noe trange, på grunn av den store eksosporten. Så når det blir en del rust i toppen tetter kanalene seg, og toppen sprekker pga varmgang. Det anbefales at man hvert 5-10 år tar av toppen og staker ut all løs rust slik at sirkulasjonen fungerer som den skal. Når det er sagt, så ville jeg ikke vært redd for å kjøpe en saltvannskjølt Sabb selv om ferskvannskjøling er et klart pluss. Jeg har selv hatt en saltvannskjølt 2H fra 1976, og den var egentlig veldig grei å ha med å gjøre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Eg vil tru at ventilhuset på kjølevannspumpa er den eine delen som er lik til ALLE Sabb-modellene, frå den første 3-hesteren (A) til den største og nyaste 2J. Der har vore forandringer i den og, gjennom tidene, men ikkje meir enn at eit hvilket som helst ventilhus passer på ein hvilken som helst motor. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Hadde Sabben vært konstruert i dag ville den nok hatt en impellerpumpe. Membranpumpa med ventiler er etterlatenskaper fra de gamle oppfyringsmotorene til Sabb. Dog har man modernisert den gamle konstruksjonen med en membran istedet for stempel og dermed unngått pakkboksen rundt pumpestempelet og behov for smøring av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Vel, du har eit godt poeng TMe, men om ein ser bort i frå rusk i ventilane er membranpumpe eit meget trygt alternativ. Dei vare lenge, og er lette å reparere, samt at ein kan gå ei stund med sprukken membran (spørs kor gale det er). På ein lavturtallsmotor ville eg ha brukt membranpumpe sjølv i dag. Men dette er jo kanskje litt smak og behag, sjølvsagt er det mange fordela med impeller pumpe. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
TMe Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Type G var konstruert i 1955. Kan tenke meg at den gangen for snart 60 år siden var vel neppe imellerpumpa oppfunnet. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Hadde Sabben vært konstruert i dag ville den nok hatt en impellerpumpe. Membranpumpa med ventiler er etterlatenskaper fra de gamle oppfyringsmotorene til Sabb. Dog har man modernisert den gamle konstruksjonen med en membran istedet for stempel og dermed unngått pakkboksen rundt pumpestempelet og behov for smøring av dette. Der har aldri vore laga ein Sabb oppfyringsmotor med membranpumpe, dei hadde stempelpumpe. Å snakka om stempel i ei membranpumpe - Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Sabb sin filosofi var enkelt, solid og pålitelig. En impellerpumpe ville aldri ha kommet gjennom dette nåløyet, tilgjengelig eller ei. Sabb sin membranpumpe bare fungerer, år ut og år inn. Mens impellerpumper er noe de fleste båteiere har et forhold til som et problemområde. Ved oppstart uten vann fra første øyeblikk brenner impelleren, vingene sprekker og løsner, tetninger gir etter og slipper vann inn i oljen etc. Alt dette slipper man med membranpumpa. Så løsning er langt fra så dum som den kanskje virker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TMe Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Dinamo! Du må ta på deg brillene og lese innlegg #15 en gang til. Oppfyringen hadde stempel, de nyere har den samme løsningen men membran istf. stempel. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Sabb sin filosofi var enkelt, solid og pålitelig. En impellerpumpe ville aldri ha kommet gjennom dette nåløyet, .............. Jeg har også lenge lurt på hvorfor impellerpumpe har blitt standard på nesten alle båtmotorer. Det er jo i utgangspunktet noe ordentlig dritt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.