Jump to content

Sabb 2H 18 hk går varm og koker på full fart


optimax 150

Recommended Posts

Hjelper en kompis med nyinnkjøpt båt. Motoren, en Sabb 2h koker ved fullfart. På sakte fart ser det ut til å gå bra. Har hatt av vannpumpe da jeg mistenkte dårlig membran der. Den så fin ut. Har også hatt båten på land for å sjekke kjøleslynga. Den var ikke grodd. Montert sammen og prøvd uten termostat men den koker fortsatt, har også prøvd "radiatorrens" uten hell.. Noen som har noen forslag....?...

Link to post

Jeg har hatt Sabb 2H i 12 år på en av mine tidligere båter, og eneste gangen jeg hadde varmgangsproblem, var problemet rusk som hadde kilt seg fast i ventilene ved pumpa. Fort gjort å skru av disse ventilene, men demontering av ventilhusene var ihvertfall for meg litt utfordrende (måtte ta dem med i verksted og spenne dem fast i skrustikke og finne frem stort verktøy). Da får du inspisert fjærer og klaffer / membaner i ventilene, og sett om de lukker som de skal. Er fjæra knekt, eller det har satt seg rusk mellom klaffen og huset, pumpes kjølevannet bare frem og tilbake, og da er det ikke så merkelig at det koker. Ødelegger du pakninger ved demontering, så bruker du bare flytende pakning ved montering igjen. Null stress.

Link to post

Ok takk for tips, da må nok vannpumpa av igjen for en finstudering... ser i boka at det står hvordan fjærer og ventiler ligger inne i pumpa. Ser også at det har vært folk der før for det er et orange pakningstoff der som ikke er originalt... selger av båten bekrefter også at den gikk varm, men han kjørte aldri full fart så det var visst ikke nødvendig å nevne før kompisen min kjøpte båten.....

Link to post

Ventilene sitter vel festet til pumpa utenpå. Du slipper å plukke av pumpa for å ta løs ventilene. Bare å løsne mutterne på festebøylene, som sitter skrudd inn i pumpelokket. Er ventilene sauset inn med pakningsmasse, kan jo tidligere eier ha demontert dem før uten å finne feilen. Da er det mulig at selve klaffen er sprukket eller noe, som han kanskje ikke har oppdaget (hvis han ikke har demontert ventilene, men bare kikket inn sånn litt på skrå). Brukket fjær burde være lett å se, mens fast-kilt rusk eller defekt klaff kan være verre uten fullstendig demontering. Inntil det motsatte er bevist, så er det ventilene som er feilen. :) Har et par sånne ventiler liggende, hvis du finner noe som er i filler.

Link to post

mulig jeg kupper tråden litt, men hvorfor anbefaler alle at sabben bør være ferskvannskjølt- og at med saltvannskjøling vil levetida bli "vesentlig" kortere ? min Sabb er saltvannskjølt og nærmer seg 40 år og er fortsatt problemfri-og min fars Sabb er fra 1964 og har vært og blir brukt hele året.............

 

Har selvfølgelig lest hva salt vannet kan forårsake men når en båtmotor overlever glatt i 40-50 år (minst) hvor lenge forventer man at en med ferskvann skal leve ??? var inne på tanken på å bygge om til ferskvannskjøling, men etter en grundig service i fjor med tilstandsrapport finner jeg en ombygging helt unødvendig, så noe har jeg tydeligvis gått glipp av siden så mange sverger til ferskvann

Link to post

Sabben er vel en av få motorer som tåler sjøvannskjøling over lengre tid. Det største problemet med disse er at kjølekanalene i toppen på G modellen er noe trange, på grunn av den store eksosporten. Så når det blir en del rust i toppen tetter kanalene seg, og toppen sprekker pga varmgang. Det anbefales at man hvert 5-10 år tar av toppen og staker ut all løs rust slik at sirkulasjonen fungerer som den skal. Når det er sagt, så ville jeg ikke vært redd for å kjøpe en saltvannskjølt Sabb selv om ferskvannskjøling er et klart pluss. Jeg har selv hatt en saltvannskjølt 2H fra 1976, og den var egentlig veldig grei å ha med å gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Vel, du har eit godt poeng TMe, men om ein ser bort i frå rusk i ventilane er membranpumpe eit meget trygt alternativ. Dei vare lenge, og er lette å reparere, samt at ein kan gå ei stund med sprukken membran (spørs kor gale det er). På ein lavturtallsmotor ville eg ha brukt membranpumpe sjølv i dag. Men dette er jo kanskje litt smak og behag, sjølvsagt er det mange fordela med impeller pumpe. :-D

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post

Hadde Sabben vært konstruert i dag ville den nok hatt en impellerpumpe.

 

Membranpumpa med ventiler er etterlatenskaper fra de gamle oppfyringsmotorene til Sabb.

Dog har man modernisert den gamle konstruksjonen med en membran istedet for stempel og dermed

unngått pakkboksen rundt pumpestempelet og behov for smøring av dette.

Der har aldri vore laga ein Sabb oppfyringsmotor med membranpumpe, dei hadde stempelpumpe.

Å snakka om stempel i ei membranpumpe - :confused::confused::confused:

Link to post

Sabb sin filosofi var enkelt, solid og pålitelig. En impellerpumpe ville aldri ha kommet gjennom dette nåløyet, tilgjengelig eller ei. Sabb sin membranpumpe bare fungerer, år ut og år inn. Mens impellerpumper er noe de fleste båteiere har et forhold til som et problemområde. Ved oppstart uten vann fra første øyeblikk brenner impelleren, vingene sprekker og løsner, tetninger gir etter og slipper vann inn i oljen etc. Alt dette slipper man med membranpumpa. Så løsning er langt fra så dum som den kanskje virker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Sabb sin filosofi var enkelt, solid og pålitelig. En impellerpumpe ville aldri ha kommet gjennom dette nåløyet, ..............

 

Jeg har også lenge lurt på hvorfor impellerpumpe har blitt standard på nesten alle båtmotorer. Det er jo i utgangspunktet noe ordentlig dritt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...