Rayolsen Startet 16.September.2014 Link til dette innlegget Startet 16.September.2014 Hei! Jeg har nylig kjøpt meg en scand baltic 2007 med volvo d6 motor og jeg er kjempefornøyd! Det eneste jeg har å utsette er at båten er veldig baktung. Den forrige eier av båten sier at den ble bestilt slik med ekstra sandsekklast i bakenden for å yte bedre kjøreevne. Personlig ser jeg ikke helt vitsen med dette ettersom båten er tung nok som den er. For det andre plages jeg med at badeplatformen ligger så lavt nede pga vekta at selv de minste bølgene gjør at det slår under. Dette skaper mye støy spesielt for de som ligger bak i sovekabinen. Har prøvd å lokalisere disse sandsekkene men kan ikke finne de. Noen her med erfaringer og som kanskje kan komme med noe tips? Har virkelig lyst å fjerne disse! Har vært i kontakt med scand boats, og de kunne ikke hjelpe meg. Mvh Raymond Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Har du tatt ut skuffene i gangen i akterkabinen og kikket under der samt under senga akter? Klukkinga under badeplattformen unngås med å putte noen fendere under den over natten. Sitér dette innlegget Link to post
Rayolsen Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Ja, har sjekket. Fant ingen ting. Er klukkinga kjent problem for alle Balticere? Eller er det forskjell på Baltic med yanmar og D6 motor? D6 veier tross alt 200 kg mer. Mange fendre er det du har under? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Vår båt er en Scand Baltic HT 2004 modell med Yanmar 290. Motor og gear veier 450 kg. Når det gjelder badeplattformen, så er vel den hevet noen cm på senere modeller. Jeg pleier å legge under 3 fendere hvis nødvendig (fulle drivstoff og vanntanker). Men klukkinga er jo bare kos å høre på den synes jeg. Når tankene er mindre fulle klukker det ikke hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Jeg har anskaffet en skvulpedemper fra Seatronic: http://www.seatronic.no/fender-fortoyning-fortoyningsutstyr-c-233_339/skvulpelyddemper-3-6m-p-3211 Fungerer utmerket og demper 98 % av skvulpingen på min båt. Nå har båten min litt annen utforming enn din Baltic, men jeg er ganske sikker på at den vil fungere hos deg også. Vi har stor aktercabin hvor vi alltid sover og holdt på å bli smågale av klukkingen i uthavn, men med demperen på plass sover vi som små barn! Anbefales, terningkast 5! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
KongKing Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Hva må du sove som for å trille en 6'er på terningen...? ;-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Rayolsen Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Stjerneglimt: er den ikke litt for stor til å drasse med seg på langtur?? Dykker: enig at litt klukkelyd er bare koselig. Men enkelte ganger slår det skikkelig. Virker som eksosrøret lager også lyd når det fylles med sjøvann. Skal ikke være sånn?? Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 (redigert) Har hatt fler Baltic'er, og alle har hatt "lav" badeplatform. Klukking er der hele tiden, slagene kommer ved mye sjø, og da er det bare en ting å gjøre, nemlig legge baugen inn mot sjøen om natta i stedet. Fender har jeg aldri forsøkt, men høres ut som et godt tips. Min siste Baltic var en 2006, og der lå alltid platformen nesten i vannlinja. Jeg hadde en Yanmar 6LYA-STP. Redigert 16.September.2014 av Nøtterøy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 16.September.2014 Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Rulles sammen og blir som en sovepose. Det følger med en egen nylonpose. Faktisk høy prioritet hos oss på alle turer, korte som lange! Tja, hva som skal til for en 6'er...kanskje hvis den fjernet 100 % av klukkelydene og samtidig lokket til seg en ny blondine hver kveld, kunne vi fort snakket om en 6'er. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Rayolsen Svart 16.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2014 Hehe.. Forstår. Da skal jeg vurdere denne rulleposen. Tanken har streifet meg at man Bør legge baugen mot sjøen, men litt vanskelig når man har ankervinsj bak. Skulle hatt en foran også så hadde det Vært aktuelt. Men godt å høre at jeg ikke er den eneste. Skal gjøre en innsats å finne disse sandsekkene. Det vil nok hjelpe litt håper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Har selv Baltic 2007, men med Yanmar 6LPA. I denne tråden, post 273https://baatplassen.no/i/topic/75342-traaden-for-scand-baltic/page-14 står det at det er 100kg blymatter ved styrbord dieseltank for å korrigere for at det i utgangspunktet er mer vekt på babord side. Har ikke sett noe til det på min. Om det befinner seg sandsekker ombord, vil jeg tro det befinner seg i senter, på styrbord side eller på begge sider med en overvekt på styrbord. Finner du noe under køya, kan jeg ike skjønne annet enn at det må være minst tilsvarende på styrbord side. Det er sikkert nok av små hulrom, men få av dem er lett tilgjengelige. Under startbatteriet foran badet er kanskje en mulighet. Det er lite plass under dørken akter, men du kan jo se. Det er et skott som deler dette rommet. Bakre del ser du ved å løfte dørkplate ned til hylsa. For å se fremre del kan du ta ut batteriene i trappa og løft opp bunnplata. Det kan være du må skru inn en skrue i denne for å få taket på den. Det kan også være en løs dørkplate i fremre styrbord hjørne av køya. Bruk et kamera, evt mobil, for å ta bilder eller filme rundt på undersiden for å sjekke under her. Under dieseltankene er det nok en del volum som kan skjule en del vekt. Vet ikke hvordan en kan komme til her. LItt på siden, men for min del så sørger jeg for å alltid ha mest diesel i styrbord tank. Bruker babord tank så lenge det er tilstrekkelig mengde der. Sitér dette innlegget Link to post
Rayolsen Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Hei tilplan! Takk for en grundig beskrivelse av hvor jeg kan finne dette. Disse blyplatene du referer til ved dieseltanken har jo en vekt på 100kg! Hvordan skal jeg greie å bære dette ut? I tillegg, hvordan vil båten reagere på vannet når jeg fjerner disse? Ettersom motoren min er tyngre (200kg mer enn yanmar) vil jeg tro at vektfordelingen mellom styrbord og babord side ikke er så ille galt!? Er usikker på hvor dieseltankene er, men vil tro den ligger lengre akter enn på midten. Kan det være lurt å flytte disse blyplatene lengre frem? Råd og erfaringer mottas med stor takk! Raymond Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Jeg har ikke funnet noe slik ballast hos meg, men har nevnt mulige plasser å lete. Jeg vet derfor ikke noe om hvordan det går å få fjernet dem. Antar at om du finner blyplater ved dieseltank, vil det være flere av dem og i håndterlige vekter. Siden det høres ut som du har sandsekker som ikke er standard, kan jeg ikke tro at det vil oppleves negativt å fjerne dem. Dieseltankene er en på hver side av bakre ende av motoren. Ta først ut bakre dørkplate over motor, og så kan du trekke dørkplater på hver side inn mot midten og du ser tankene. Vektfordeling mellom styrbord og babord påvirkes ikke av hvor tung motoren midt i båten er. Som Dykker sier, så ville jeg også tatt skuffene ut av kommoden for å se der. Det kan også være en ide å ta bort sengebunnen og se under kommoden og videre forbi ror og eksos på styrbord side om det ligger noe der. Det er noe volum her, men kan ikke huske at det var noen gode plasser å legge sandsekker der. Det er uansett ganske enkelt å komme til å sjekke her. Sitér dette innlegget Link to post
Rayolsen Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Den er grei! Har fått mail av scandboats om muligheten for å lage hull i badeplattformen, slik at det kommer luft ut, dermed mindre klukkelyd. Dette har de ikke prøvd, men bare en tanke de kom med som kanskje ville bregnseklukkelyden. Dette til sammenlikning med badeplattform av treverk ( trallverk) for at det skal komme luft imellom. Noen som har erfaring med å borre hull i badeplattformen til balticen? Dette høres veldig risikabelt ut spør du meg! Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være ekstra vekt bak på båten din. Den gang når Scand satte inn Yanmar med 290hk gjorde de også noe med vektfordelingen for å gjøre kjøreopplevelsen bra. Nå har du D6 som veier ennå mer. Og så mener forrige eier at du skal ha 200kg ekstra ennå bak, det kan jeg ikke forstå skal være nødvendig. Det er mulig de antar at båten "planer" bedre men Baltic er jo en halvplaner og ikke helplaner. De med Yanmar er kjempefornøyde med sin fart. Selv om din D6 er tyngre kan jeg ikke forstå at mer vekt bak skal gjøre tingene bedre. Baltic klukker uansett bak som du har merket. Den har enkelt skrog og ingen støyisolering. Du har fått forslag til matte kjøpt på Seatronic eller bruk av fendere eller tilsvarende. Men alternativ med å lage huller i plattformen høres ikke særlig aktuelt ut, blir sikkert ikke pent... Sitér dette innlegget Link to post
Rayolsen Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 (redigert) Enig, nopain99! Jeg skal jobbe litt med å finne disse blyplatene. Det blir nok uaktuelt å Borre hull gjennom badeplattformen! Har fått masse tips her, og takk så mye for det! Redigert 17.September.2014 av Rayolsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Nei noe borring av hull ville jeg ikke ha gjort, synes det høres merkelig ut dette med den ekstra vekta, og har ikke hørt dette før, skal bli spennende å høre om du finner noe. Med ferielastet båt, pluss lettbåt og påhengs hengende akter, er det ikke mye fribord, men nå har ikke denne klukkinga, som er et kjent "problem" på Baltic,en plaget oss noe særlig, bortsett fra en natt i Rosendal i år hvor det blåste godt, noe som medførte en del støy fra bølger som slo under. Men skal prøve trikset med fendring under om det skulle bli nødvendig en annen gang. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 18.September.2014 Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Om du vil ha enda en plass å lete etter sandsekker, så kan du sjekke under stikk-køya. Det skal være vanntank der, men gjerne også plass til mer. Kan være andre som vet mer om dette. Jeg tviler i utgangspunktet på at vanntanken går i hele køyas lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Rayolsen Svart 18.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2014 Tilplan, takk for tipset! :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.