Jump to content

Import av ny motorblokk eller base fra USA / utlandet


age

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg var dessverre litt uheldig nå på sensommeren og det ser ut til jeg har fått motorhavari på min Mercruiser 350 MAG MPI.

 

Istedefor å bygge opp igjen en 2005 modell motor har jeg kommet til å vurdere en ny motorblokk eller såkalt base som inkluderer helt ny blokk som er ferdig sammensatt med stempler, ventiler / hus bunnpanne etc.

 

Bruke den gamle motoren som delemotor ta forgasserinntak, starter, manifold (nye i fjor), raisere (nye i fjor), gir etc. over på den nye.

 

Da til spørsmålet; Ut i fra de nye reglene blir det bare moms da på dette. Kjøp og frakt blir ca. 20000,- totaltpris for meg vil da bli 25000,- eller er jeg helt på jordet her?

 

Tusen takk for et fint forum!

Link to post

Får jeg spørre hva som skjedde med din motor?

 

Jeg har en -06 350 MAG MPI som havarerte for meg på søndag.

Ser klart at det er mye "majones" gjennom oljepåfyllinga, og motor var veldig tung å dra rundt når jeg prøvde å starte igjen senere på kvelden.

 

Håper det bare er toppakning, men må få båten hjem for å få endelig dom og avgjøre hva jeg må gjøre.

 

Har funnet disse karene som hadde gode priser. http://www.mercruiserengine.us/mercruiser5.7_3.html

Link to post

Hei, vi var ute å kjørte holdt rundt 5000-6000 rpm da jeg hørte svak tikkelyd eller pirrelyd fra motorrommet men det ga seg etter få sekunder. Vi kjørte videre en 3 - 4 minutter. Jeg slakket ned til ca 2500 rpm i et par minutter. Når jeg skulle gi på igjen så bare stoppet den. Ingen rare lyder, bare stoppet. Prøvde å starte igjen, fikk jeg en klank, klank lyd når starteren slo inn og dro rundt. Den startet ikke.

 

Temperatur var helt fin hele tiden, men når den stoppet så gikk temperatur opp. Hørte tendens til kokelyder på ene siden av motor. Tror ikke det er normalt selv etter å ha blitt kjørt hardt og så bli plutselig stoppet. Sjekket oljen flere ganger og den var helt fin der og da.

 

Mistanke på at den har gått seg varm, temp måler gir vel ikke noe annet enn temp ved termostathuset og ingen andre plasser?

 

Prøvde å starte når motor hadde kjølt seg ned, startet et lite øyeblikk. Ingen klunkelyd da, men Muligens ikke så lurt å gjøre, men men.

 

Jeg har levert den inn til feilsøk, det går tregt med feilsøk med de. Men de sier at d ikke greier å dreie motor rundt. Og ene tennpluggen var skjev og de sa at de kunne se noe små metallrester opp på stempel hode. Så det gir ingen gode framtidsutsikter:(

 

Forbereder meg derfor på å bare kjøpe ny base. Om det er som jeg mistenker, blir det fort veldig dyrt om de skal fikse motoren. Heldigvis har HK avgiften blitt fjernet, så billigere å bare bestille en ny base.

 

Majones i oljen er ikke noen god nyhet. Da har det trolig rent vann ned sylinder og rusten har satt inn. Har du ferskvann eller kjørt i saltvann uten ferskvannskjøling?

 

Om manifold er gammel, så kan det ruste hull i den og vann vill trenge inn i stempel etc. Disse motorene har registrer reim også. Men siden oljen er majones så er det ikke den.

Redigert av age (see edit history)
Link to post

Jeg har fått priser fra http://www.michiganmotorz.com/ som har bra omdømme ut ifra det jeg har fått med meg.

 

Det er vel samme motor som du trenger, men du må bestille med rett aggregat, jeg har Bravo 3.

 

http://www.michiganmotorz.com/vortec-marine-engine-1996current-p-68.html

 

http://www.michiganmotorz.com/350ci-vortec-base-marine-engine-1996-current-replacement-p-109.html

 

Den ene er er rebuild. Tror kanskje jeg ikke tørr satse på det

Link to post

Hei, vi var ute å kjørte holdt rundt 5000-6000 rpm da jeg hørte svak tikkelyd eller pirrelyd fra motorrommet men det ga seg etter få sekunder. Vi kjørte videre en 3 - 4 minutter. Jeg slakket ned til ca 2500 rpm i et par minutter. Når jeg skulle gi på igjen så bare stoppet den. Ingen rare lyder, bare stoppet. Prøvde å starte igjen, fikk jeg en klank, klank lyd når starteren slo inn og dro rundt. Den startet ikke.

 

Temperatur var helt fin hele tiden, men når den stoppet så gikk temperatur opp. Hørte tendens til kokelyder på ene siden av motor. Tror ikke det er normalt selv etter å ha blitt kjørt hardt og så bli plutselig stoppet. Sjekket oljen flere ganger og den var helt fin der og da.

 

Mistanke på at den har gått seg varm, temp måler gir vel ikke noe annet enn temp ved termostathuset og ingen andre plasser?

 

Prøvde å starte når motor hadde kjølt seg ned, startet et lite øyeblikk. Ingen klunkelyd da, men Muligens ikke så lurt å gjøre, men men.

 

Jeg har levert den inn til feilsøk, det går tregt med feilsøk med de. Men de sier at d ikke greier å dreie motor rundt. Og ene tennpluggen var skjev og de sa at de kunne se noe små metallrester opp på stempel hode. Så det gir ingen gode framtidsutsikter:(

 

Forbereder meg derfor på å bare kjøpe ny base. Om det er som jeg mistenker, blir det fort veldig dyrt om de skal fikse motoren. Heldigvis har HK avgiften blitt fjernet, så billigere å bare bestille en ny base.

 

Majones i oljen er ikke noen god nyhet. Da har det trolig rent vann ned sylinder og rusten har satt inn. Har du ferskvann eller kjørt i saltvann uten ferskvannskjøling?

 

Om manifold er gammel, så kan det ruste hull i den og vann vill trenge inn i stempel etc. Disse motorene har registrer reim også. Men siden oljen er majones så er det ikke den.

 

Høres ikke bra ut nei.

 

Jeg hadde ikke over 4600rpm på siste turen og merket at den kanskje gitt litt røft når jeg skulle legge til ute ved Østre Bolærne(en flott plass i Vestfold...) og tenkte ikke noe mer over det.

Startet greit når vi skulle dra hjem, litt høyt oljetrykk kanskje, men merket at noe var seriøst galt da vi slakket av før båthavnen. Fikk lagt til og slo av motoren, og det var siste gang den reagerte.

 

Motoren er saltvannskjølt, og manifolder og risere hadde ikke sett sjøvann før båten ble satt ut i år.

 

Det har nok helt sikkert kommet vann ned i sylinderne, så håper jeg får båten opp raskt for å kunne begynne nedplukking.

 

Håper det ikke er så altfor galt, men er forberedt på å måtte ut med en del kroner i enten reparasjon eller ny longblock...

Link to post

Tror det kan fort lønne seg å bare kjøpe ny base for deg også vist sylinderne har blitt pisket med saltvann. Om du ikke er flink å skru eller har en uber god kompis som vet hva han gjør, er det vel bare å gå til anskaffelse av en ny.

 

Uansett valg, så vil jeg anbefale deg å gå til anskaffelse av ferskvannkjøling også (vist du skal fortsette i saltvann). Du vil vesentlig redusere problem senere. Saltvann gir rust (flak) groe skjell og dritt som vill legge seg i kjølesystemet i motor. Koster litt i anskaffelse 1000-1200 USD, men du har igjen senere for det. Tror det er en jobb du kan gjøre selv med letthet, spesielt om du må ta ut motor likevel. Om ikke så er det veldig viktig å få skylt systemet godt etter sesongen er avsluttet. Bruk systemrens eller bland ut sitronsyre som du lar stå i motor en dag eller to, før du skyller ut. Vinterkonserver den med kjølevæske. Ikke å anbefale at den står over vinter i saltvann. Ble litt offtopic det siste her, men men kan være greit å ha nevnt.

 

Er det noen som kjenner til frakt via sjøveien til Norge, vil det påløpe mye havneavgifter og andre påslag her i Norge på frakt fra USA (bortsett fra mva)?

Noen som kan anbefale noe?

Link to post

Tror det kan fort lønne seg å bare kjøpe ny base for deg også vist sylinderne har blitt pisket med saltvann. Om du ikke er flink å skru eller har en uber god kompis som vet hva han gjør, er det vel bare å gå til anskaffelse av en ny.

 

Uansett valg, så vil jeg anbefale deg å gå til anskaffelse av ferskvannkjøling også (vist du skal fortsette i saltvann). Du vil vesentlig redusere problem senere. Saltvann gir rust (flak) groe skjell og dritt som vill legge seg i kjølesystemet i motor. Koster litt i anskaffelse 1000-1200 USD, men du har igjen senere for det. Tror det er en jobb du kan gjøre selv med letthet, spesielt om du må ta ut motor likevel. Om ikke så er det veldig viktig å få skylt systemet godt etter sesongen er avsluttet. Bruk systemrens eller bland ut sitronsyre som du lar stå i motor en dag eller to, før du skyller ut. Vinterkonserver den med kjølevæske. Ikke å anbefale at den står over vinter i saltvann. Ble litt offtopic det siste her, men men kan være greit å ha nevnt.

 

Er det noen som kjenner til frakt via sjøveien til Norge, vil det påløpe mye havneavgifter og andre påslag her i Norge på frakt fra USA (bortsett fra mva)?

Noen som kan anbefale noe?

 

Jeg får se hva det blir til, men med min flaks så blir det vel ikke like lett....

 

I fjor gikk manifolden på min gamle båt med 3.0l Mercruiser og det kom vann i motoren. Båten stod da et par uker før jeg fikk den opp, og det skjedde ikke noe med blokka. Jeg bare overhalte toppen og satte på ny manifold og riser. Denne motoren var en -01 modell med freskvannskjøling. Gikk som bare det etterpå.

 

Hadde håpet å slippe unna skruing et par år med nyere båt, men neida. Skruinga skal gå greit. Det er ikke så vanskelig, men tar mye tid.

 

Uansett blir det ferskvannskjøling på meg nå. Ny eller gammel motor...

 

Lurer på om det kanskje kan være lurt å evt. kjøpe longblock i Norge mtp. garantier og slikt. Har du tenkt på det?

Link to post

Motor til bil har normalt lavere hk enn båtmotor. Bytt over kamaksel fra den gamle marine motoren om du kjøper en

bil blokk og du får bedre effekt.

Minge har jeg hørt har bra pris på longblock, men er for bil. Mulig de skaffer marine motorer.

Og bestill ferskvannskjøling fra USA, så har du motor som holder lenger.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Motor til bil har normalt lavere hk enn båtmotor. Bytt over kamaksel fra den gamle marine motoren om du kjøper en

bil blokk og du får bedre effekt.

Minge har jeg hørt har bra pris på longblock, men er for bil. Mulig de skaffer marine motorer.

Og bestill ferskvannskjøling fra USA, så har du motor som holder lenger.

Greit innspill, men en bilblokk er ikke interessant for min del da disse er langt svakere enn en marinisert blokk.

 

Veldig enig i Øyvind sin kommentar. Å tukle i sammen en motor selv, så kan en se langt etter garanti, tror jeg. Men hvordan er det med drivlinje garanti fra forsikringen. Normalt dekker de inntil 8 år med en parallell årlig dekningsfraskrivelse. Kan denne reaktiveres med ny blokk?

Redigert av age (see edit history)
Link to post

Uff, du har vært skikkelig uheldig. Jeg hadde aldri hatt noen store problemer med min. Eneste at jeg måtte skifte raisere og manifoldene på denne. Alltid startet og gått som en klokke. Får håpe du er heldig i alt uhellet, selv om det kan se litt mørkt ut.

Jeg får se hva det blir til, men med min flaks så blir det vel ikke like lett....

 

I fjor gikk manifolden på min gamle båt med 3.0l Mercruiser og det kom vann i motoren. Båten stod da et par uker før jeg fikk den opp, og det skjedde ikke noe med blokka. Jeg bare overhalte toppen og satte på ny manifold og riser. Denne motoren var en -01 modell med freskvannskjøling. Gikk som bare det etterpå.

 

Hadde håpet å slippe unna skruing et par år med nyere båt, men neida. Skruinga skal gå greit. Det er ikke så vanskelig, men tar mye tid.

 

Uansett blir det ferskvannskjøling på meg nå. Ny eller gammel motor...

 

Lurer på om det kanskje kan være lurt å evt. kjøpe longblock i Norge mtp. garantier og slikt. Har du tenkt på det?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...