Ola Viking Startet 16.September.2014 Del på Facebook Startet 16.September.2014 Omöjlig fråga? Omöjligt svar? Vi är ute efter en brukt segelbåt i storleken 39-42 fot årsmodell från 2007 och nyare. Det finna många olika fabrikanter och kvaliteter, så det är inte lätt att ta det riktiga valet. Finns det några modeller man bör se upp med som haft mycket problem. Vi önskar en båt med god plats framför en super seglare. Ser på Finn.no just nu och ser några olika modeller, Några exempel. Dufour 40 performance 2006 Hanse 430 2009 Beneteau Oceanis 43 2007 Hanse 400e 2007 Vi har en del dåligt om nyare Jeanneau, (bygg kvalitet) men vet inte vad man skall tro. Vi önskar inte någon gammal Bavaria. Någon som har generella meningar om de olika märkena? Ola Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Nå ble jeg nysgjerrig...Hva har du hørt om Jeanneau? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
olews Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 To av de mest solgte ekskluderes, Jeanneau og Bavaria ? Det er litt rart. Alt dette er masseproduserte båter, litt forskjeller her og der. Her er det veldig mye synsing. Du må se selv, f.eks vil du ha selvslående forseil ? Et ratt, to ratt, uteplass (Salona) eller mindre cockpit med telt ? Personlig følelse ombord og prøveseiling, vi er alle forskjellige og alle nye moderne båter er gode valg. Alle har fordeler og ulemper på design og utførelse, men i sum er de egentlig ganske like. Selvsagt vil en kvalitetsbåt fra Orust være et førstevalg, men de er ganske kostbare. Personlig ser vi etter en aluminumsbåt med senkekjøl. Det er noe helt annet. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Popeye70 Svart 16.September.2014 Del på Facebook Svart 16.September.2014 Kjapt spm: Hvorfor er Bavaria Cruiser 42 og Bavaria Vision 42 utelatt? For å kunne gi fornuftige svar er det fint om du kan si mer om hvilke kriterier dere har utover at det er plass foran seilegenskaper. Antall lugarer, L-bysse eller langsgående bysse, 1 eller 2 bad, selvslående fokk osv, osv...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
avmønstret5 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Et okonomisk poeng er at når en runder 40 fot stiger havne og marinautgifter betydelig, særlig om en beveger seg utenlands. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Et okonomisk poeng er at når en runder 40 fot stiger havne og marinautgifter betydelig, særlig om en beveger seg utenlands. Hvis det velter båtbudsjettet tror jeg man like godt kan glemme båt. Det er vekslepenger for en gjennomsnitts båtbruker. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Framtia Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Ligger en flott Arcona 400 på finn, fra 2004, men tåler glatt sammenligning med de alternativene du nevner... :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Hvis det velter båtbudsjettet tror jeg man like godt kan glemme båt. Det er vekslepenger for en gjennomsnitts båtbruker. Det velter selvfølgelig ikke noe båtbudsjett, men kan være en belastning for et driftsbudsjett. Jeg vet ikke viklet gjennomsnitt du baserer deg på, men mange som jeg har seil med har tatt dette alvorlig, sogar kappet av baugen på båten for å komme under 40, men mulig at de ikke hadde så mye vekslepenger som deg. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Et okonomisk poeng er at når en runder 40 fot stiger havne og marinautgifter betydelig, særlig om en beveger seg utenlands. Hvis det velter båtbudsjettet tror jeg man like godt kan glemme båt. Det er vekslepenger for en gjennomsnitts båtbruker. Det velter selvfølgelig ikke noe båtbudsjett, men kan være en belastning for et driftsbudsjett. .... Havneavgiftene er riktignok "småpenger" i forhold til et båtbudsjett, men jeg overraskes hele tiden av folk som ikke mener at 200,- er 200,- uansett. Uavhengig av hvor lite det er i forhold til et båtbudsjett. 5.000,- er også småpenger i forhold til et båtbudsjett. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Et okonomisk poeng er at når en runder 40 fot stiger havne og marinautgifter betydelig, særlig om en beveger seg utenlands. Jeg føler at våre havneavgiftskostnader har blitt vesentlig redusert etter at vi oppgraderte fra 29 fot til 44 fot - årsaken er at mens "vi" før følte oss mest komfortabel med å sove i gjestehavn, føler vi ikke noe behov for å sove i gjestehavn nå lengre. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Sett kun i et ferieperspektiv i nærområder ok, men med båt over 40 fot tenker en seg kanskje ut av vår sjærgård ...da vil hopp i størrelser 40 og 50 fot gi andre utslag enn i norske marinaer. Men pytt pytt. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Jeg vet ikke viklet gjennomsnitt du baserer deg på, men mange som jeg har seil med har tatt dette alvorlig, sogar kappet av baugen på båten for å komme under 40, men mulig at de ikke hadde så mye vekslepenger som deg. Jeg vil vel tro at en ivrig båtbruker har 70-80 overnattinger i løpet av sesongen og rekker sjelden lenger enn til Sverige og Danmark. I Danmark betalte jeg sånn ca rundt 250.- pr døgn i snitt vil jeg tippe, og kanskje 350.- i snitt i Sverige. . Det blir med andre ord ingen stor sum uansett. Om havneleien er en 100.- lapp mindre i døgnet spiller vel ingen rolle for de som allerede har brukt 1,5-2 mill for en båt. Jeg fylte forøvrig 50 liter diesel på en 4 ukers ferietur til Danmark i sommer og kan vel ikke huske at jeg har hatt billigere ferie noen sinne. Har du bilde av noen av "de mange" som har kappet av baugen på båten sin for å spare småpenger? Hadde vært artig å sett bilde av både båten og ikke minst av han som eier båten. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Bidevind Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 ... Om havneleien er en 100.- lapp mindre i døgnet spiller vel ingen rolle for de som allerede har brukt 1,5-2 mill for en båt. ... Nå har ikke jeg brukt så mye kr på båt men jo mer jeg bruker på selve båten jo mindre vil jeg ha igjen til havnelei og andre ting. Så en hundrelapp betyr egentlig mer og mer jo dyrere båt jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 (redigert) Stjerneglimt, jeg skal ikke plage deg med snakk om småpenger, men tror faktisk andre kan kan ha nytte av å kjenne til det betydelige sprang i både havne- og opplagskostnader ved noen båtstørrelser utenfor våre grenser. Over og under 40 fot er ofte ett spang, det samme over og under 50 fot. Ønsker du dokumentasjon av det jeg fortalte kan du finne den selv , bl.a. på fb langturseilere for en tid tilbake. Redigert 17.September.2014 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ola Viking Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 Som sagt en omöjlig fråga, alla båtar har sina för och nackdelar. Angående Jeanneau så var det de som köpte min som sa att det var mycket fel, bla så släppte teakdekket och det kan ju bli dyrt + konstruktionsfel. Jag har inget belägg för det och jag tycker de är mycket eleganta båtar att se på. Inget fel på Bavaria från 2010, tittade på en 40 cruiser idag. Lite klumpiga och designlösa kanske?! Har kollat lite på Hanse 400 och 430 och kan inte finna något direkt negativt. Årsmodell 2007-2011 Någon som har gjort affärer med Njaa yachts i Sandnes, han förmedlar båtar från bla Tyskland. Seriös? Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Som sagt en omöjlig fråga, alla båtar har sina för och nackdelar. Angående Jeanneau så var det de som köpte min som sa att det var mycket fel, bla så släppte teakdekket och det kan ju bli dyrt + konstruktionsfel. Det var jo litt av en seriøs kilde Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Stjerneglimt Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Stjerneglimt, jeg skal ikke plage deg med snakk om småpenger, men tror faktisk andre kan kan ha nytte av å kjenne til det betydelige sprang i både havne- og opplagskostnader Det er ingen fasit på hvordan de forskjellige havnene deler inn havneleien etter fot, jeg har sett mange ganger at meter er brukt og da har jeg ofte havnet på riktig side. Forskjellen mellom en båt på 37-38 fot og min på 42 kan være kanskje 70-80 kroner pr døgn, så det utgjør bare vekslepenger. Opplag betales som regel pr.fot, eller m2, så der er det sjeldent noen faste grenser. Jeg hadde håpet på mange bilder av avkuttede båter sammen med eierne (Sunnmøringer eller svensker?), men det er nok ikke mange som har gjort det, men det er kanskje en morsom historie å fortelle. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Ben Sin Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 En god røverhistorie er det nok ja. Verditapet ved å kappe baugen gir nok "et par netter" i gjestehavn når regnskapet er gjort opp.... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Til spørsmålet fra trådstartern. Å gi et meningsfylt svar er ikke lett. Jeg har seilt med båter fra ulike fabrikanter i chatersammenheng noe som gir en begrenset erfaring. Men av de fabrikantene du nevnte holder jeg en knapp på Dufour med tanke på kvalitet. Det avspeiler seg vel også i prisen tenker jeg. Men husk det er mange interessante kvalitetsbåter utenom de store masseproduserende tyske og franske levrandørene. F.eks belgiske Etab østerrikske Sunbeam m.f. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Har seilt 3 sesonger nå med Jeanneau 42 DS fra 2006, veldig godt fornøyd og kjenner meg ikke igjen i den dårlige "kvaliteten". Har ikke dukket opp noe nevneverdig som har gått i stykker som er av betydning for feriebudsjettet :-) Men så er jeg bare en turseiler så den har kanskje ikke fått like mye juling som utfordrer kvaliteten. Men ser jo stadig jeanneauer blir brukt til ferieseiling og jordomseiling. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Rockall Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Hanse har selvslående fokk, men ser ut som et kjøleskap innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Dette er bare nok et eksempel på en tråd der trådstarter har bestemt seg på forhånd. Det har i veldig lite å si hva forumet mener. Han kommer til å kjøpe en Hanse. Sikkert fint, dèt... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.