Jump to content

Vilken segelbåt att rekommendera? 39-42 fot årsmodell från 2007


Ola Viking

Recommended Posts

Omöjlig fråga?

Omöjligt svar?

 

Vi är ute efter en brukt segelbåt i storleken 39-42 fot årsmodell från 2007 och nyare.

Det finna många olika fabrikanter och kvaliteter, så det är inte lätt att ta det riktiga valet.

Finns det några modeller man bör se upp med som haft mycket problem.

 

Vi önskar en båt med god plats framför en super seglare.

 

Ser på Finn.no just nu och ser några olika modeller,

 

Några exempel.

Dufour 40 performance 2006

Hanse 430 2009

Beneteau Oceanis 43 2007

Hanse 400e 2007

 

Vi har en del dåligt om nyare Jeanneau, (bygg kvalitet) men vet inte vad man skall tro.

 

Vi önskar inte någon gammal Bavaria.

 

Någon som har generella meningar om de olika märkena?

 

Ola

Link to post

To av de mest solgte ekskluderes, Jeanneau og Bavaria ? Det er litt rart.

 

Alt dette er masseproduserte båter, litt forskjeller her og der. Her er det veldig mye synsing. Du må se selv, f.eks vil du ha selvslående forseil ? Et ratt, to ratt, uteplass (Salona) eller mindre cockpit med telt ?

Personlig følelse ombord og prøveseiling, vi er alle forskjellige og alle nye moderne båter er gode valg. Alle har fordeler og ulemper på design og utførelse, men i sum er de egentlig ganske like.

 

Selvsagt vil en kvalitetsbåt fra Orust være et førstevalg, men de er ganske kostbare. Personlig ser vi etter en aluminumsbåt med senkekjøl. Det er noe helt annet.

Ole
S/Y Algol

Link to post

 

Hvis det velter båtbudsjettet tror jeg man like godt kan glemme båt. Det er vekslepenger for en gjennomsnitts båtbruker.

Det velter selvfølgelig ikke noe båtbudsjett, men kan være en belastning for et driftsbudsjett. Jeg vet ikke viklet gjennomsnitt du baserer deg på, men mange som jeg har seil med har tatt dette alvorlig, sogar kappet av baugen på båten for å komme under 40, men mulig at de ikke hadde så mye vekslepenger som deg.

Link to post

Et okonomisk poeng er at når en runder 40 fot stiger havne og marinautgifter betydelig, særlig om en beveger seg utenlands.

 

 

 

Hvis det velter båtbudsjettet tror jeg man like godt kan glemme båt. Det er vekslepenger for en gjennomsnitts båtbruker.

 

 

Det velter selvfølgelig ikke noe båtbudsjett, men kan være en belastning for et driftsbudsjett. ....

 

Havneavgiftene er riktignok "småpenger" i forhold til et båtbudsjett, men jeg overraskes hele tiden av folk som ikke mener at 200,- er 200,- uansett. Uavhengig av hvor lite det er i forhold til et båtbudsjett.

 

5.000,- er også småpenger i forhold til et båtbudsjett.

Link to post

Et okonomisk poeng er at når en runder 40 fot stiger havne og marinautgifter betydelig, særlig om en beveger seg utenlands.

Jeg føler at våre havneavgiftskostnader har blitt vesentlig redusert etter at vi oppgraderte fra 29 fot til 44 fot - årsaken er at mens "vi" før følte oss mest komfortabel med å sove i gjestehavn, føler vi ikke noe behov for å sove i gjestehavn nå lengre. :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg vet ikke viklet gjennomsnitt du baserer deg på, men mange som jeg har seil med har tatt dette alvorlig, sogar kappet av baugen på båten for å komme under 40, men mulig at de ikke hadde så mye vekslepenger som deg.

 

Jeg vil vel tro at en ivrig båtbruker har 70-80 overnattinger i løpet av sesongen og rekker sjelden lenger enn til Sverige og Danmark. I Danmark betalte jeg sånn ca rundt 250.- pr døgn i snitt vil jeg tippe, og kanskje 350.- i snitt i Sverige. . Det blir med andre ord ingen stor sum uansett. Om havneleien er en 100.- lapp mindre i døgnet spiller vel ingen rolle for de som allerede har brukt 1,5-2 mill for en båt. Jeg fylte forøvrig 50 liter diesel på en 4 ukers ferietur til Danmark i sommer og kan vel ikke huske at jeg har hatt billigere ferie noen sinne. Har du bilde av noen av "de mange" som har kappet av baugen på båten sin for å spare småpenger? Hadde vært artig å sett bilde av både båten og ikke minst av han som eier båten.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

 

... Om havneleien er en 100.- lapp mindre i døgnet spiller vel ingen rolle for de som allerede har brukt 1,5-2 mill for en båt. ...

 

Nå har ikke jeg brukt så mye kr på båt men jo mer jeg bruker på selve båten jo mindre vil jeg ha igjen til havnelei og andre ting.

Så en hundrelapp betyr egentlig mer og mer jo dyrere båt jeg har.

Link to post

Stjerneglimt, jeg skal ikke plage deg med snakk om småpenger, men tror faktisk andre kan kan ha nytte av å kjenne til det betydelige sprang i både havne- og opplagskostnader ved noen båtstørrelser utenfor våre grenser. Over og under 40 fot er ofte ett spang, det samme over og under 50 fot. Ønsker du dokumentasjon av det jeg fortalte kan du finne den selv , bl.a. på fb langturseilere for en tid tilbake.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Som sagt en omöjlig fråga, alla båtar har sina för och nackdelar.

Angående Jeanneau så var det de som köpte min som sa att det var mycket fel, bla så släppte teakdekket och det kan ju bli dyrt + konstruktionsfel.

Jag har inget belägg för det och jag tycker de är mycket eleganta båtar att se på.

Inget fel på Bavaria från 2010, tittade på en 40 cruiser idag. Lite klumpiga och designlösa kanske?!

Har kollat lite på Hanse 400 och 430 och kan inte finna något direkt negativt. Årsmodell 2007-2011

 

Någon som har gjort affärer med Njaa yachts i Sandnes, han förmedlar båtar från bla Tyskland. Seriös?

Link to post

Stjerneglimt, jeg skal ikke plage deg med snakk om småpenger, men tror faktisk andre kan kan ha nytte av å kjenne til det betydelige sprang i både havne- og opplagskostnader

Det er ingen fasit på hvordan de forskjellige havnene deler inn havneleien etter fot, jeg har sett mange ganger at meter er brukt og da har jeg ofte havnet på riktig side. Forskjellen mellom en båt på 37-38 fot og min på 42 kan være kanskje 70-80 kroner pr døgn, så det utgjør bare vekslepenger. Opplag betales som regel pr.fot, eller m2, så der er det sjeldent noen faste grenser.

Jeg hadde håpet på mange bilder av avkuttede båter sammen med eierne (Sunnmøringer eller svensker?), men det er nok ikke mange som har gjort det, men det er kanskje en morsom historie å fortelle.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Til spørsmålet fra trådstartern. Å gi et meningsfylt svar er ikke lett. Jeg har seilt med båter fra ulike fabrikanter i chatersammenheng noe som gir en begrenset erfaring. Men av de fabrikantene du nevnte holder jeg en knapp på Dufour med tanke på kvalitet. Det avspeiler seg vel også i prisen tenker jeg. Men husk det er mange interessante kvalitetsbåter utenom de store masseproduserende tyske og franske levrandørene. F.eks belgiske Etab østerrikske Sunbeam m.f.

Link to post

Har seilt 3 sesonger nå med Jeanneau 42 DS fra 2006, veldig godt fornøyd og kjenner meg ikke igjen i den dårlige "kvaliteten". Har ikke dukket opp noe nevneverdig som har gått i stykker som er av betydning for feriebudsjettet :-) Men så er jeg bare en turseiler så den har kanskje ikke fått like mye juling som utfordrer kvaliteten. Men ser jo stadig jeanneauer blir brukt til ferieseiling og jordomseiling.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...