Jump to content

Teinehaler - hvilken er bra?

kjetillunde

Recommended Posts

Powerwasp er den jeg bruker til å dra teiner og garn med ,min er utstyrt med en Kawasaki 2 takts motor.

http://bliksvaer.fastweb.no/powerwasp-garnhaler-med-honda-firetakters-motor_251.html

Litt lyd vil det bli i denne haleren,Men det er ikke noe problem.

Den drar 10 krepseteiner om gangen uten problem.

Trekkraften er 200 kilo ,og den er enkel å ta av båten.

4 takteren er nok endel mer stillegående vil jeg tro.

Redigert av sluggern (see edit history)

Av de elektriske teinehalerne synes jeg Hobbyfisher E150 er knallbra. Men den er også relativt dyr. Justerbar hastighet ved å vri på et hjul på siden gir en brukervennlighet og kontroll som jeg setter veldig stor pris på. Med vanlig lineskive (valgfritt) istedenfor den svarte garntrommelen, gir den godt feste for tauet og tåler større belastning da tauet kommer mer mot midten av akselen. Hobbyfisher har ingen presshjul som presser tauet inn i lineskiva og må derfor strammes rundt ved å holde et press på tauet hele tiden. Teinehaler-arm er ekstrautstyr. Med vanlig lineskive og uten teinehaler-arm har den en veldig kompakt konstruksjon. Kontaktene er kraftige, men lengden på ledningen til selve haleren kan kanskje være litt kort. Båtfestene som hører til virker solide, men lakken flasser fort av (om man bryr seg om sånt).

Nortlift LH 200 var jeg ikke så fornøyd med. Den har en spak som presser tauet inn i lineskiva og tauet ligger dermed tryggere i skiva og hindrer at tauet glipper ut slik det kan gjøre på Hobbyfisher. Det er trangt mellom press-spaken og lineskiva om man bruker 8 eller 10 mm tau. Man må røske tauet inn i lineskiva og røske det ut igjen. Ttrekkhastigheten er høy og ikke justerbar. Haleren har EN gummiert knapp/bryter som har tre posisjoner. Inn, stopp og ut. Knappen er relativt liten og det er litt vanskelig å sette knappen i midtstilling (stopp) når teinen kommer opp. Båtfestet er trangt og låsebøylen er vanskelig å få ut.

Dette er min mening ut fra min erfaring med disse to halerne, så uavhengig av pris ville jeg gått for Hobbyfisher E150.

Men om man bare skal trekke noen enkle teiner så er det jo rimeligere alternativer som duger.

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...