Jump to content

Advarsel om å bruke tiltstøtten på motor under transport.

larsen2000

Recommended Posts

Hva er problemet, jeg har desverre ikke fattet poenget?

Problemet er at din motor har noe som motorer av andre merker ikke har. Alle motorer jeg har hatt fra OMC (Johnson/Evinrude) har hatt en slik trailerhitch mens min Suzuki motor som jeg nå har ikke har det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

100 -200 000 knm i året?

Vi har 6 polarcirkeler. 4 PE båter og ett lite antall med andre småbåter som fraktes daglig rundt i hele landet på jobber vi utfører så det blir rimelig mange km vi frakter båter på henger gjennom ett år.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Problemet er at din motor har noe som motorer av andre merker ikke har. Alle motorer jeg har hatt fra OMC (Johnson/Evinrude) har hatt en slik trailerhitch mens min Suzuki motor som jeg nå har ikke har det.

Ååå, da forstår jeg. Jeg trudde at alle motorer har denne greia.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det er en solid krok/spak på min Optimax 115.

Mener dere at denne ikke bør brukes under transport?

Hva er alternativt poenget med denne dersom den ikke er anbefalt brukt til dette formålet?

Mht advarsler i manual, så vil jeg tro at dette koker ned til produsents ansvarsbeskrivelse ift. ekstrempåkjenning ved "rally over farttsdumper" hull i veien etc.

Vil jo virkelig tro at dette er et ikke-problem ved normal/forsiktig kjøring.

Er det noen her som kjenner til tilfeller hvor motoren har falt ned ved normal kjøring?

Tilt-støtten er beregnet for bruk ved f.eks hvis motoren blir liggende i lengere perioder opptiltet på vann, og ikke brukes. Er vel for å avlaste tilt/motor etc. Står ettertrykkelig i brukermanualer at denne støtten ikke skal brukes som motorstøtte under transport på henger/vei. Men om dette er noe som blir etterfulgt i det daglige, av brukerne, det er jo en annen sak. :wink::wink:

Er nok forskjellige løsninger ang disse avlastnings støttene fra produsent til produsent.

Kjørte selv med både Suzuki og Yamaha på henger, og kan ikke erindre at det var noe problem å bruke denne støtten under transport på henger..

Vist en er redd støtten skal sprette ut, er det vel en smal sak å sørge for at støtten blir surret så den ikke har mulighet for å sprette ut ved kjøring...

• 2 uker senere...

Fester dere 2x4" med noe eller ligger den bare i klem? Kan den ikke falle av dersom påhengsen beveger seg i en hump?

Hvis du kjører så fort i humpene så kan det nok være andre ting som også får seg en kilevink!

Småristing blir det selv på E18 - helt uungåelig..

Har kjørt fra Oslo-området til Lillesand en rekke ganger med en slik 2 x 4 uten å ha opplevd dette som et problem så her tror jeg kanskje enkelte bør (re)vurdere sin kjørestil?

Prøvde patenten med bildet jeg postet ovenfor uten suksess.. Festet heldigvis med stropp, for den hoppet av i humper selv om den stod helt i spenn. Ser ikke ut til at dette er så enkelt å få til på Yamaha påhengere?

Begynte med dette på en Yamaha F50. Det er jo mulig å ta ei stikksag og tilpasse en 2x4 eller 2x6" slik at den passer bedre til motorstammen og braketten.

• 7 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...