Jump to content

När är en segelbåt motorbåt/segelbåt?

Svensk

Recommended Posts

Tror alle er enige om at motorbåt (ikke nyttefartøy) skal vike for seilbåt.

Men så heter det også:

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

(a) (i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

Hvordan forholder dere dere til denne reglen?

Ofte har jeg lagt om kursen for å unngå sammenstøt med seilbåt (jeg har seilbåt uten seil opp og med motor som fremdriftsmiddel), men så endrer seilbåten kurs slik at vi på nytt er på kollisjonskurs!

I nærheten av land vet jeg at seilbåten må endre kurs for ikke å seile på land, dette kan man forutsi. Men noen ganger virker det som om seilbåten endrer kurs fordi man tror man har rett til fri vei uansett.

Skyldes dette uvitenhet, eller mener man at regel 17 ikke er så viktig?

Redigert av Lett match (see edit history)

Ja, gjør du det! Da slipper du å tviholde på vanskelige regler for deg. Møter jeg en seilebåt med 1m/s vind og blafrende seil og 6 knop og kryssende kurs, regner jeg ham/henne som motorbåt og forventer at han /hunfølger "høyreregelen"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Noen ganger skifter vinden retning, men kan man da endre kurs og fortsatt forvente at den andre båten holder av veien?

Det viktigste er å bruke det som er inni hodet.

Ser jeg at en båt har kurs som kommer i konflikt med meg dersom jeg endrer kurs, og denne båten er såpass nært og går såpass fort at han kan få problemer med å holde av vegen, eller om jeg er i tvil om hva han kommer til å gjøre, så finner jeg en annen løsning på problemet. For eksempel ved å fortsette på samme kurs (og miste fart) til den andre båte er passert, eller ved å slå eller jibbe slik at jeg kan få kontroll over båten på motsatt hals (vinden inn fra andre siden).

Jeg forventer at andre sjøfarende forholder seg til de reglene som gjelder. Samtidig stoler jeg ikke på at noen som legger kursen rett på eller kloss inntil meg vet hva de gjør. Disse forsøker jeg å vike unna, selv om jeg skulle ha rett til veien.

Dette blir for farlig etterhvert.

Det er best å bli hjemme.

Mulligan: Er ikke farlig, som regel går det faktisk helt greit.

Hvis ennå flere I begge "leire" hadde vist ørlite mer hensyn hadde det gått enda bedre. At det blir noen kursforandringer for å ungå ubehaglige episoder, lever jeg helt greit med.

Hadde kun en litt ubehaglig episode I år og lenge siden siste før det

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Når sant skal sies så har jeg enda ikke opplevd at det er noe som helst problem med å møte å vike for en seilbåt, ser jeg seil i horisonten i retning mot meg så planlegger jeg kursen slik det ikke i noen situasjon vil oppstå noen uklarheter, om seilbåten går med hjelpemotor eller ikke er ikke et tema jeg bryr med å forsøke å finne ut av.

På sjøen så hjelper vi alle hverandre, dette gjør også livet på sjøen så mye hyggeligere ;)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Det kan være godt å ha retten til veien opp her mellom Kärringön og Gullholmen når vi var uten motor i sommer. Dette er jo E6 på sjøen å regne. Ingen sure miner, men flere tommeler opp. De skulle bare visst av vi ikke hadde noe valg enn å seile :worry: !!

bilde

Det var mange fine vinkler [emoji569]

Ligger man på skarp kryss og piner båten for å klare å gå klar for noe, så er en seilbåt med eksos selvfølgelig en motorbåt ;-)

selv om jeg skulle ha rett til veien.

Tror ikke du finner denne formuleringen i sjøveisreglene, det nærmeste du kommer er: Den båten som ikke skal holde av veien skal beholde kurs og fart. Det er dette jeg (en skjelden) gang imellom opplever som problem. Seilbåter som tror de har rett til veien (uansett). Selv om jeg endrer kurs for å unngå sammenstøt så endrer seilbåten kursen på nytt slik at vi på nytt er på kolisjonskurs. Jeg har ingen problem med å svinge unna enda en gang :)

Har alderig opplevd farlige situasjoner.

Det kan være godt å ha retten til veien opp her mellom Kärringön og Gullholmen når vi var uten motor i sommer. Dette er jo E6 på sjøen å regne. Ingen sure miner, men flere tommeler opp. De skulle bare visst av vi ikke hadde noe valg enn å seile :worry: !!

bilde

Les "Sjøveisreglene" nr 19. Hadde du gjort dette i Tyskland som er strenge på denne ville du blitt bøtelagt. Her oppe gjelder samme regel om trange farvann. Jeg håper du leser og om ikke annet så kanskje du ihvertfall er takknemlig for andre som gir deg plass du IKKE har krav på.

Les "Sjøveisreglene" nr 19. Hadde du gjort dette i Tyskland som er strenge på denne ville du blitt bøtelagt. Her oppe gjelder samme regel om trange farvann. Jeg håper du leser og om ikke annet så kanskje du ihvertfall er takknemlig for andre som gir deg plass du IKKE har krav på.

Betyr det at seilbåter uten motor er forbudt I Tyskland?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du mener sannsynligvis #9 ikke #19?

Det står vel ikke at slikt er forbudt, bare noe om å ikke være til hinder for andre? Det må jo være lov for seilbåter å flytte på seg, også innenskjærs?

Det er bare unntaksvis jeg møter båter for seil i trange sund, og de fleste av dem oppfører seg helt greit. Personlig synes jeg seilbåter først begynner å bli slitsomme når 2-3 stykker f.eks. på død og liv skal skal drive regattatrening rundt fortøyningsbøyene til Kongeskipet mellom Kongen og Dronningen.

Når de andre båtene også er små (under 20m) så er det vanskelig å påstå at de "gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp." Kommer større fartøy som f.eks. ferja mellom Gullholmen og Kärringön så måtte vi jo gi plass. Selv om ikke er så enkelt uten motor når det er strøm og vind.

Ole
S/Y Algol

er det slik å forstå at dette er et høyst lokalt problem ;-)

Tror vel ikke I det er noe stort problem I det hele tatt. Ett bitte lite irritasjonsmoment I den virklige verden. Som blir blåst opp til uante dimensjoner på ett diskusjonsforum.

Litt overaskende at det kommer nå med fortsatt fint sensommer vær. Vanligvis dukker disse diskusjonene opp I Januar/Februar, når abstinensen over å ikke være på sjøen er som størst.

MEDLEM I KNBF

Jeg skjønner ikke problemet. En seilbåt med dårlig evne til manøvrering MÅ ikke gå innaskjærs her. Det er såååå mye vann det ute. På havet og i skjærgårder . Og i akkurat her ligger det så godt an til å velge andre leder. Både innenfor og utenfor den valgte mest trafikerte som denne valgte.

Det er ikke påbudt eller forbudt å gå i trang led når hele skjærgården og havet er ledig. Man har som skispfører et valg av led og hvor man bør eller skal gå.

Men skal man gå i trang led er det jo bare å krysse på sin side av tenkt midtlinje. Og dersom det ikke er mulig så skal man vurdere sterkt å gå en annen led. Fordi man da ikke lenger er i stand til å føre farkosten på sikker måte i tråd med forskrift. Og det håper jeg man tar på alvor.

Syd for oss blir dette håndhevet strengt. Skal du inn i farvann skal du forholde deg til ditt valg av led. Fordi man har som sagt valgt å sin egen led. Eller er det slik at man har lov til å seile der man har lyst til å seile. Mulligan: evt paragraf for dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...