Jump to content

När är en segelbåt motorbåt/segelbåt?


Svensk

Recommended Posts

Og det finnes enkelte som gjør det. Kanskje flest av dem med det lokale flagget.

 

Riktignok ikke alle. Møtte en (nordmann) med spinnaker oppe på vei sørover. Man blir stolt av slikt. Riktignok i godt over 5 knop og man må jo ha lov til slikt. Seilbåt vet du.

 

(Nå sitter det heldigvis en vakt i bua - og han har ropert - en sterk en) Så flaut av og til å være nordmann.

 

Diskuterte Regel9 (ikke 19 beklager) med en som tar Master i Internasjonal sjørett på UiO. Hun var meget overrasket over denne holdningen som fremvises på forum som dette, og i praksis rundt i norsk skjærgård. Hun viste til dommer der manøvre i farvann under 700 m er dømt med R9 som relevant regel som man mente at fartøyene skulle ha forholdt seg til. Og i det tilfelle var det lokal ferge som ikke hadde holdt seg på sin side av farleden, men hadde stått på det de oppfattet som sin rett og krysset farled slik at andre måtte vike. De skal ikek bli på sin side for all del, men skal ikke krysse uten å sikre at det skjer på trygg måte uten at andre må vike (kortverjsonen) Det gikk ikke så bra - bøter. R9 er ganske strengt håndhevet i internasjopnalt havrett.

 

Jeg har de 5 gangene i sommer der jeg har vært på vei til Käringön konsekvent gått øst for leden. Kjekt med båt med såpass fart at man kan velge en konfilktfri ferd.

Link to post

Jeg har en følelse at de som studerer sjørett på UiO stort sett forholder seg til fartøy over 20m, eller der minst en av dem er over 20m.

 

Skulle man ta 700m til følge ville det være umulig å gjennomføre Færderseilasen gjennom Drøbak (det er nesten rart at der går bra hver gang).

 

Vi har dessuten den særnorske regelen om vikeplikt for nyttetrafikken (ikke helt klart definert) som jo selvsagt kommer til anvendelse også i trange farvann.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Jo, det blir farlig når kapteinene på hele den norske fritidsmotorbåtflåten (puh) står og stirrer i kikkerten for å se om de kan se en seilbåt som det kommer littegrann røyk av mens de innbitt messer an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen---------

... men inntil det inntreffer tror jeg det fort kan gå bra.

Link to post

Jeg tror det er slik at disse må følge "Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen". Internasjonal forskrift forresten. Ikke spesielt for Norge.

 

De kan boltre seg "fritt" i trang farled. Krysse og kose seg med sin seiljolle. Ihvertfall slik regelen er formulert. Og alle vi andre skal gi dem all den plassen de trenger. Herlig! Men de bør passe seg litt for nyttefartøy, men de kan jo disse reglene og holder seg på sin sine av farleden. Men tas de igjen av nyttefartøy på styrbord side bør de legge bi en kort stund til nevnte nyttefartøy passerer. Så lett som en plett. For alle parter.

 

Om havseilerne da ikke tvinger seg gjennom midt på det trangeste med seil oppe på feil side av midtlinjen så er det enda bedre plass til seiljollene! De kan ta vare på disse kommende seilerne ved å ta ned seilet og starte motoren, og vise hensyn kryssende joller uten motoralternativ.

 

Jeg tror også det er nyttig for alle som ferdes på sjøen å ha kompetanse innen disse forskriftene og kanskje ta et båtførerkurs. Kanskje til og med mer kompetansegivende kurs.

For det er ikke forebyggene for sammenstøt på sjøen om alle tror at alle andre skal forebygge sammenstøt, mens jeg kan la være. Fordi jeg har seilbåt. Eller fordi jeg mener at det er greit å fiske her. Eller fordi jeg mener ditt eller datt.

 

Det er forbausende for meg at det er overraskende på mange at også seilbåter eller seiljoller må forholde seg til andre på sjøen. Og aktivt må ta valg for å forebygge sammenstøt på sjøen.

 

Sommerens vakreste i denne sammenheng var norsk seiler med spinnaker på vei syd ved Gullholmen og en annen norsk kryssende seiler på vei nordover. Ikke fordi de begge var rykende forbanna på at den andre seileren som ikke forholdt seg til at den ville ha plassen for seg selv for sitt valg av ferd. På begge sider i trang farled og at det ble bauting og skriking og mye annen vakker atferd. Men fordi Polisen lå i sundet og ga sin vurdering av atferden. Og det koster å drive med slikt. Fordi det er faktisk ikke ihht til nevnte forskrift. Ifølge de som håndhever dette.

 

Så to på kurs der forhåpentligvis ila høsten.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Og reglene er de samme for seiljoller som for seilbåter uten motor eller som ikke har motoren innkoblet? Kan virke som dumme spørsmål, men de er egentlig rettet til enkelte motorbåtførere her som synes å mene at seilbåter får finne seg et annet sted å bedrive seiling enn der de selv måtte befinne seg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Risiko er et produkt av sannsynlighet * konsekvens av atferd. C. Radich og en optimist jolle har ulik konsekvens av å kreve å seile gjennom Sotekanal. Det er det ikke så mange førere av seilbåter som skjønner. Og problemet er at du mener det er motorbåter som er problemet og ikke reglene er til for å følges. For oss alle. Førere av farkoster skal ikke kreve, de skal vike og forebygge skade som første regel. Også seilere... synd im du er uenig, men du har mange venner der ute som krever sin rett uansett hvor de er og om de går for seil eller motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...