Jump to content

När är en segelbåt motorbåt/segelbåt?

Svensk

Recommended Posts

Uklarheten her tror jeg skyldes at dagmerket for motorseiling ikke brukes her i nord. Kan minne om at dette er internasjonale regler, og hvis dere stikker snuten litt lenger sør risikerer dere å bli kraftig bøtelagt om dere blir tatt for å motorseile uten dagmerke. Faktisk blir dere bøtelagt om dere er i en seilbåt med motor, men uten merket.

Her finner du: Sjøveisreglene .

Jeg har klippet noen få linjer:

Regel 3: Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

Regel 25:

Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Helt enig med dig Olews. :yesnod::thumbsup:

Har kommit till samma slutsats i Svenska regelböcker men ville belysa denna fråga som det finns många uppfattningar om och vill även få detta bekräftat av fler.

Senast i fredags fick jag banning av en seglare som inte visste vilka regler som gäller när han både går för motor och för segel och blev kallad motorbåtsidiot på Norska. (snacka om generalisering) :thumbsdown:

Hej Svensk

i Sverige finnes det ett undantag for båter under 12m, dom behøver ikke vise dagsignal, kan vare bra o känna till

Avdelning C.

Sjötrafikkungörelsen (SjöTK)

2 kap. Allmänna föreskrifter för sjötrafiken

12 §.

fartyg med en längd under tolv meter, utom fartyg som är sysselsatt med

fiske och på grund därav har begränsad manöverförmåga, behöver bestämmelserna

i sjövägsreglerna om förande av signalfigurer inte följas.

Denna paragraf befriar båtar i svenskt inre vatten från att föra dagersignaler jämlikt sjövägsreglerna,

regel 24 a mom 5) och e mom 3) då båten bogserar eller bogseras och regel 25 e då segelbåt även

går för motor. Befrielse för båt som ej är manöverfärdig eller har begränsad manöverförmåga finns

i regel 27 g och då båten står på grund i regel 30 f. Om fartyg till ankars är stadgat i 16 § och om

båt under 7 m längd dessutom i regel 30 e.

Skärmar för sidoljus i båt behöver finnas endast om så erfordras för att erhålla föreskrivna ljussektorer,

enligt 5 § i bilaga 1 till sjövägsreglerna.

Då båten inte för dessa signaler måste man ombord vara varse, att man i andra fartyg kanske inte

är medveten om det förhållande som en signal skulle upplysa om, och man måste agera därefter.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Problem och problem !!

När det blåser 1-2 m/sek och en segelbåt med segel uppe (som fladdrar) kommer i 7,2 knop (AIS) med motor som ryker svart och hävdar att han har företräde för att han har segel uppe. Då är det problem eller brist på kunskap är nog mera rätt beskrivning.

När jag väl i hamn försöker förklara vad som gäller och båtägaren vräker ur sig både det ena och andra blir det tydligt att inte alla vet.

Tag en tur från Kärrinön till Hunnebostrand en dag i slutet av vecka 29 eller i början av vecka 30 så kanske fler förstår vad jag menar.

Helt klart är att det här finns många åsikter även om reglerna är solklara.

Hvis alle fulgte reglene ville man ikke hatt behov for politi i samfunnet.

Slik er det ikke og regler brytes hele tiden, slik er menneskene satt sammen. Som regel går det bra, litt velvilje så slipper man konfrontasjoner. Større ting fører til at politiet må inn.

Perfekt samfunn finnes ikke og jeg tror heller ikke vi ville trives i et slikt.

Dette ble litt tungt nå på ettermiddagen :sleep:

Ole
S/Y Algol

En er pliktig til å følge sjøveisreglene, en kan i velge etter eget godtbefinnende. I Tyskland får man en saftig bot om en ikke fører den sorte kjegle, når en bruker motor til framdrift og har seil oppe.

Hvor mange lystbåeiere har en sort kule ombord, som er dagsignal for en ligger for anker. Vi norske lystbåteiere er litt "slappe" til å føre de dagsignaler vi er pålagt. Vi er finkere til å føre nattsignal.

Jeg skjønner ikke helt at det er mulig å lese dette feil. Eller å late som det gir rom for så veldig mye tolkninger av mer kverulerende art. Forskiften er delt inn i ulike deler.

Den første delen er definisjonen av hva som er motorbåt og hva som er seilbåt med mye mer.
Kapittel I. Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen.
Del A - Alminnelige regler.
...
Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.
...
Så fartøy og skifsfører er de som har ansvar. Og som skipsfører kan du ta ansvar for din farkost og for dennes manøvrer. Men om andre båter har feil lanterneføring eller merker er dette detn farkostens skipsfører sitt ansvar, ikke slik at andre førere skal ha dette ansvaret. Mhp en seilbåt m/uten kjeglemerke.
Regel 3. Alminnelige definisjoner
(b) Uttrykket maskindrevet fartøy betyr ethvert fartøy som blir drevet frem av maskineri. ©

Uttrykket seilfartøy betyr ethvert fartøy under seil forutsatt at fremdriftsmaskineri, hvis det er installert, ikke blir brukt.

Så dersom et seilbåt drives frem av fremdriftsmaskineri er det et maskindrevet fartøy, uavhengig av om seilene er oppe. Her er det selvsagt mulig å si at motoren kun står og går, men det er fult mulig å se at det er motoren som driver båten fremover, dvs propellen går rundt. OG spesielt for den som fører seilbåten er det tydelig at ansvaret ligger på føreren av seilbåten at han nå fører et maskindrevet fartøy.
Etter definisjonen og del A som er tydelig, kommer hvilke regler som gjelder for den typen farkoster som nå er definert.
Del B - Regler for styring og seilas
Avsnitt I - Fartøys navigering under alle siktforhold
...
Regel 6 sSikker fart
Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.
Ved fastsettelse av sikker fart skal det blant annet tas hensyn til følgende faktorer:
(a) Av alle fartøy:
(i) Siktforholdene.
(ii) Trafikktettheten innbefattet konsentrasjoner av fiskefartøy eller hvilke som helst andre fartøy.
(iii) Fartøyets manøvreringsevne spesielt med hensyn til stoppedistanse og svingeevne under de rådende forhold.

Så dersom man som seiler skal ta ned seil eller opp seil eller annet som kan gjelde som unnskyldning til å ligge å drive midt i leden forholder seg ikke til sitt ansvar. Man skal gjøre slik på steder der man unngår sammenstøt.

MEN andre har ikke lov til å stå på retten selv om noen kløner. Og det står i fortsettelsen av samme forskrift. Men den som kløner og tar seg til rette i leden har først gjort noe som er verre og som står tidligere i denne forskrift.

Regel 7. Fare for sammenstøt
(a) Ethvert fartøy skal bruke alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å avgjøre om det er fare for sammenstøt. Hvis det er noen tvil, skal det regnes med at det er fare for sammenstøt.
...
Så nei, to motorbåter der en av dem tar ned seil midt i innseilingen til en større havn og der ingen passer roret. Der har den med seilene har først forbrutt seg mot Regel 6. Mens Regel 7 gjør at andre skal forebygge sammenstøt og ikke utnytte andres feil.
Legg merke til at dette ikke er avhengig av om båten har lanterner på eller merker i masten. Disse reglene gjelder uansett merker og lanterner og er ikke avhengig av dette.
så lengre ned i forskriften kommer
Del C - Lanterner og signalfigurer
Regel 20. Anvendelse
(a) Reglene i denne del skal følges i all slags vær.
...
© Lanterner som er foreskrevet i disse reglene, skal hvis de føres, også vises fra soloppgang til solnedgang under nedsatt sikt og kan vises under alle andre omstendigheter når det anses nødvendig.
(d) Reglene om signalfigurer skal følges om dagen.
...
Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd
...
(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.
Så skipsfører skal påse at merker blir brukt rett. Men andre skipsførere må forholde seg til regelverket. Og det er ikke merke i masten som avgjør om motoren driver frem motorbåten med seil. Det er at motoren driver frem seilbåten som avgjør om det er seil eller motorbåt. Så lenge propellen snurrer så er det en motorbåt.
Ikke så vanskelig det vel!

......

Tag en tur från Kärrinön till Hunnebostrand en dag i slutet av vecka 29 eller i början av vecka 30 så kanske fler förstår vad jag menar.

Helt klart är att det här finns många åsikter även om reglerna är solklara.

Har gjort dette omtrent årlig i ca 30 år og er enig i at det antagelig er mange meninger og forståelse rundt regelverket. Eller rett og slett ukunnskap.

Men, erfaringen fra disse årene tilsier at det ikke er så vanskelig å forholde seg til hvis man er oppmerksom og "romslig".

Dessuten hjelper det å ikke ha forutintatte meninger om seil- eller motorbåtfolk.

Når man kan lese slike uttalelser om folk i seilbåt: "Dere er stort sett noen som kommer inn i en full havn langt ut på kvelden og FORLANGER plass!". Og det er en uttallese som vedkommende "står for", så forstår jeg at forutintatte meninger er med på å skape problemer på sjøen.

Så skipsfører skal påse at merker blir brukt rett. Men andre skipsførere må forholde seg til regelverket. Og det er ikke merke i masten som avgjør om motoren driver frem motorbåten med seil. Det er at motoren driver frem seilbåten som avgjør om det er seil eller motorbåt. Så lenge propellen snurrer så er det en motorbåt.

Ikke så vanskelig det vel!

En grei regel på sjøen, og i livet ellers også, er at er du i tvil, så er du ikke i tvil.

Hvis jeg ser en båt med segl oppe og muligens en snurrende propell under havflaten så er det faktisk enklere for meg å bare legge om kursen, tidlig, tydelig og tilstrekkelig, enn å sende ned dykker for å sjekke tilstanden på propellen hans.

Og velger jeg likevel å sende ned dykker, så er jeg jo plutselig dykkerfartøy og da er det jo atter andre regler inne i bildet :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

En grei regel på sjøen, og i livet ellers også, er at er du i tvil, så er du ikke i tvil.

Hvis jeg ser en båt med segl oppe og muligens en snurrende propell under havflaten så er det faktisk enklere for meg å bare legge om kursen, tidlig, tydelig og tilstrekkelig, enn å sende ned dykker for å sjekke tilstanden på propellen hans.

Om bare alle hadde tenkt slik så hadde verden vært enkel gitt.. Men en må huske på at det finnes motorbåtførere her på forumet som bruker kikkert for å sjekke om det kommer eksos/kjølevann ut på siden av seilbåter.. om de har mistanke om dette er tilfelle, så går de gjerne helt opp på siden av båten for bekrefte/avkrefte sin mistanke, samt se etter eventuell propellstrøm akterut båten.. Først da avgjør de om de skal holde av veien for seilbåter.. :lol:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har nok misstanke om, som Sydvesten skriver, att her er noen ihuga regelryttere ute å rir på sine sjøgamper.

Du har nok ett poeng, de rir reglene som best de kan og der ombord skal det fanden meg ikke vikes så mye som en tomme for disse pinnebåtene som har laknene oppe, om det kan unngåes.. eller var det lakenbåter de kalte de for.. der de "kjører" med lua på snei

Dog er reglene krystallklare slik jeg ser, når en båt er seilfartøy eller maskindrevet fartøy.. og deretter følger reglene som gjelder for disse to.. Derom er det ingen grunn til hverken debatt eller særtolkninger som avleder egne lokale regler ombord i ymse farkoster med mer eller mindre kompetent skipper..

Så er det bare å følge de skrevne og godkjente regler, og enhver feier selvsagt for sitt eget skott..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Mulig det Mariell. Men jeg synes regelen er altfor firkantet slik den står.

Man bør huske at den er ikke kommet til for oss, men for langt større skip. En slettopper har gjerne 25-30 seil og man må ha hele mannskapet på dekk for å manøvrere de. Faller du av i litt vind, risikerer du at riggen går overbord. Loffer du, ender du opp med at båten går bakover.

Det virker somstundes som om noen tror at dersom maskina går, så endrer båten karakteristikk totalt. Det gjør den ikke. Seilene legger fremdeles begrensninger på hva man kan gjøre.

Nå snakker jeg for meg og min lille båt.

Ligger den i sporet i god vind protesterer den vilt hvis jeg prøver å falle av som en unnamanøver uten å følge opp med seilene. Den vil krenge voldsomt, få en rorstall, svinge opp i vindøyet og ligge stille. Fra babords halser vil den ligge rett foran de som hevdet retten til veien.

Og i litt vind kan jeg kjøre motor til krampa tar meg uten at det hjelper noe særlig.

Jeg kjenner ingen som driver med motorseiling, så jeg kan ikke forstå at det er noe problem.

Som nevnt, de eneste gangene jeg bruker motor og seil samtidig er ved setting og berging av seil hvor jeg er avhengig av å å gå rett i vindøyet. Og da ser de fleste vettuge personer hva jeg driver med.

Redigert av Mulligan (see edit history)

Kon(a) kan godt bli igjen på dekk, men kon(en) derimot??

Vel en har konen på dekk og ikke i masten.. De av oss som sokner til riksmål, benytter selvsagt ikke a endinger når det er alternativer.. Der heter det: en kone, konen, koner og konene.. avhengig av om det er entall ubestemt form, bestemt form, flertall ubestemt eller bestemt form

Derimot heter det ikke "konen" når man snakker om signalfigur som benyttes i båt. Det man har i masten er en kjegleformet signalfigur.. Dette er naturligvis nedfelt i Sjøveisreglene, Regel 25 avnsitt e

(e) Et fartøy under seil og som dessuten drives frem av maskineri skal forut hvor den best kan ses vise en kjegleformet signalfigur med spissen ned.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...