Navic II Startet 17.September.2014 Link til dette innlegget Startet 17.September.2014 Hei. Ny her på forumet (som bruker, men langtids leser) og lurer på om dere kan dele deres meninger rundt dette. jeg har lest litt i diverse "faens hekksjø-idioter som gjør det uhyggelig ved brygga vår"-tråder, men når det kommer til dette så lurer jeg litt på hva som egentlig kan regnes som å ta hensyn. jeg er på vannet kun med intensjon om å kose meg, og ønsker at alle andre i båt skal gjøre det samme, men jeg får høre en del fra de lokale gutta at "sakk av her, ellers blir de så gærne borti havna der" Nå skal de sies at jeg farter rundt i en Scand dynamic 9200, og denne planer svært godt, så når jeg ligger i 33-35 knop og kosekjører lager jeg minimalt med bølger. derimot, om jeg sakker av og ender som en "halvplaner" så graver den seg no helt forferdelig nedi og genererer noen reale dønninger. (noe tenåringsgutta på vannscooter synes er helt konge) . spørsmålet er litt da, vil det ikke være best å holde marsjfart og passere på denne måten, enn å "ta hensyn" og sakke av for så å gjøre alle mindre båter rundt meg til kasteballer i fortøyningene? :) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Vanskelig å ha noen mening sålenge du ikke skriver noe om hva slags område dette er. Siden du nevner havn så lurer jeg: Er det fem knops sone? Er det nærme land? Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 17.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Dette er litt mer på generell basis. ikke knyttet opp mot et bestemt sted/havn. jeg tenker utenfor 5-knops soner, da disse gir seg selv mtp fart. der det er åpent er det naturlig for meg å ligge så langt fra land at det uansett ikke sjenerer noen, men det er jo tilfeller der man må ligge så nærme at man ihvertfall klarer å se om herren som sitter å nyter en pils på akterdekket hilser, eller om han er rød i skallen og knytter neven etter en. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Jeg fører en båttype som blir passert av det meste, og jeg foretrekker helt klart båter som er skikkelig i plan sålenge de passerer med et par tre båtlengder i mellom, slik at jeg rekker å legge baugen i mot etter passering. Det virker som du tar hensyn og er klar over hva som skjer bak båten din, så kjør på du. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.September.2014 Link til dette innlegget Svart 17.September.2014 Når de sier du skal slakke av for å vise hensyn så tror jeg nok ikke det menes å slakke av å ligge i halvplan, men å slakke helt ned til skrogfart, som ikke generer noe betydelig sjø. Å ligge i helvplan er vell værste løsning uansett.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.