Vidar B Startet 17.September.2014 Del på Facebook Startet 17.September.2014 Trenger råd til hvordan jeg skal unngå å få luftbobler i gelcoat. Uansett hvordan jeg prøver, får jeg små luftblærer i overflaten etter pussing. Etter tilsatt herder må man jo blande godt, og det er vel her luftboblene blir blandet inn. Å la massen hvile en stund, går jo ikke for da blir jo brukstiden for kort. Jeg legger på med pensel, og legger over plast for å få en jevn flate. Når plasten blir lagt på gelcoaten blir det ikke synlig noen luftblærer. Finnes det noe utstyr hvor man kan bruke vakuum for å "trekke ut luftboblene". Er det noe jeg gjør feil eller noe som jeg har glemt å gjøre. Gode råd ønskes. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Har ikke prøvd gelcoat med pensel, men når en f.eks. skal lime fast innvendig giver til ekkolodd, er det spesifisert at en skal blande sammen f.eks. Araldit og herder rolig og forsiktig for å unngå luftbobler. Har du prøvd uten å legge på plast? Kan det være dette som lager problemer? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Hei ! Hvilken type gelcoat er dette da? Den eneste feilen som kan gi bobler i coat og lakk er silikoner men det eliminerer du ved at du pusser og at det du maler på er glassfiber eller gammel celcoat/toppcoat. Jeg driver for tiden med å legge farge på et overbygg men har ikke problem med luft. Gelcoaten er av sprøytekvalitet så derfor legger jeg første lag med langåret rulle. neste med kost for å fylle fordypningene etter rullastrøket -så grov rulle igjen og siste strøket med 4 % vokstilsettning og svamperulle. Bildet viser resultat med blankpusset overflate rundt utkutt til vindu. Brukt 1% herder men 0,8% ved siste strøk. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
trulsant Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Kan jo sette støvsuger over koppen etter blanding for å skape vakuum i koppen, og vibrere den for å få ut bobler. Vet de brukte dette på en lab på Sintef for å få ut luft av epoxy-blanding. TA Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 17.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2014 Produktet er Norpol gelcoat GS. Produsent Reichhold. Kjøpt på Maritim. Støvsuger var et bra tips. Prøvd med og uten plast det blir små luftbobler uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Knude: hvorfor tilsetter du 4% voks og hvilke voks bruker du? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 17.September.2014 Del på Facebook Svart 17.September.2014 Voksløsning eller parafinvoks brukes for å lage en overflate på gelcoaten som kan pusses.(toppcoat) Kommer disse boblene når du blander inn herder i koppen ? Når vi blander gelcoat for sprøyting så blir det til og med brukt visp på drellen uten at dette er et problem. Er herder av feil type ? Om du lager en herdeprøve på et annet underlag så ser du om det er noe feil. Beste er å legge den på en vokset glassplate. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Jakob T Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Dersom du legger for tjukt,kan du få små porer i coaten Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 18.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2014 (redigert) Herder er kjøpt samtidig på Maritim. Ja kanskje det er feilen at jeg legger for mye på. Det er horisontale flater hvor det kommer luft porer. Gelcoaten er jo ganske tyktflytende så å legge tynne lag med liten pensel er kanskje løsningen. Jeg bygger opp gelcoaten til å passe med eksisterende gelcoat lag og legger på plast. Etter pussing kommer porene fram. Sliper litt ned og legger på ett nytt lag da ganske tynt og avslutter med plast. Fortsatt er det porer etter sliping! vasker og bruker aceton før påføring av gelcoat. Redigert 18.September.2014 av Vidar B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 (redigert) Det som jeg har lest tidligere her på forumet at det er forskjell på å blande og vispe inn. Skal man blande enkelte stoffer uten å få porer må man blande veldig sakte og veldig forsiktig, ellers så kommer det luft inn og dertil porer. Hva står i bruksanvisningen om dette? På billakk er det visstnok også lett å få porer hvis man legger på for tykt lag eller hvis de forskjellige lagene ikke får lang nok til til å tørke imellom. Redigert 18.September.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Mye rare svar til trådstarter Jeg bruker jo inndustrikvalitet så om det produktet som Maritim selger i små bokserer det samme har jeg ikke peiling på men..... Normalt ikke noe problem å legge gelcoat opp til 2mm i slengen. (Du får jo porer når du legger tynt på også) Normalt ikke problemer med styrenavdampningen på horisontale flater da styrenen vil søke laveste pungt. Om du rører med en "pinne" så skal du vispe kraftig for å få inn luft. (jeg må vispe ganske kraftig for å få inn voksløsning i blandingen uten at det skaper porer. Ikke bruk for mye herder ! Max 1-1,5% . Jeg har opplevet en gang å slite med porer i gelcoat i forbindelse med en båt : Båten var vokset med et bilprodukt som det var mye silikon tilsettning i og den kom ut av den gamle gelcoaten samme hvor mye vi pusset og vasket. Dette var sprøyting av blå stripe på en båt med gelcoat som skulle pusses ut etterpå. Om du først får dette i gelcoaten er det så å si umulig å få bort. Håper at en prøve på et annet underlag viser noe fornuftig. Lykke til ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Vidar B Svart 18.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2014 Kan konsistensen ha noe å si? tynne ut? Gammel gelcoat? Lagde en liten sats på 25ml og lot den stå lenge men det kom lite luftbobler opp. Det er lett å røre inn luft i blandingen. Har tenkt på temperatur, men boksen oppbevares varmt og brukes nå kun når det er over 15 grader. Jeg ble anbefalt å bruke 2% herder da skroget ikke har lufttemperatur. Skal prøve med 1% herder i morgen. Hvordan påvirker det herdetiden? Begynner å tenke på å vrake både gelcoat og herder, og kjøpe nytt! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 ibland kan man få legger flere lager hvis man har ett dypt hakk ! det er bedre med flere lager enn prøve ett tykt lager som håller på å herde ! tynne lager...og ibland kan man legge en tape over....så att det ikke renner iveg.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
adeneo Svart 18.September.2014 Del på Facebook Svart 18.September.2014 Reichold er normalt bra greier, og jeg har brukt noen kilo uten å noen gang ha vært plaget av luft i sparkelen? Knude driver jo med dette til daglig, og jeg kjenner flere andre som driver med lakkering av mye båter, plastreperatører osv. og det er ytterst sjeldent det er noen som har problemer med luftbobler ? Det eneste jeg kommer på, er at du vil få porer og bobler dersom du har blandet for dårlig, ettersom enkelte områder av det du har lagt på vil tørke før andre osv. Ellers mener jeg å ha hørt at herderen ikke skal lagres mer enn 3-4 måneder, og den kan bli dårlig, det samme dersom det har vært frost i gelcoat/herder e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.