Jump to content

Den store koble-dagen


Avsluttet2

Recommended Posts

Mens andre rundt meg tøffet ut for å nyte den fine dagen stod jeg med hode bak instrumentpanelet og ned i batterikassen.

 

Oppdaget da jeg åpnet opp for å se hvor jeg kunne koble til den nye kartplotteren at ikke en eneste ledning var koblet fra fabrikken. Det ble litt detektivarbeid å finne ut hvilken ledning som gikk hvor. De håndskrevne lappene med italienske forkortninger hjalp ikke så mye.

Men etter noen timer så var alt koblet - og det virket. Fikk også testet at kartplotteren virket, men har ikke montert den skikkelig ennå.

 

I morgen skal vi også bruke dagen til båttur.......

 

tj

Link to post
Share on other sites

Oppdaget da jeg åpnet opp for å se hvor jeg kunne koble til den nye kartplotteren at ikke en eneste ledning var koblet fra fabrikken.

Hva :eek:

 

Har du fått en ny båt hvor verken lanterner eller annet elektrisk utstyr er koblet? Det sier jo relativt mye om kvalitetskontrollen på fabrikken. Men det sier like mye om selgeren i Norge som ikke sjekker at båten er i stand før han leverer den. Ok – enkelte ting kan gleppe, men hele det elektriske anlegget :headbang: Det er vel slik at noen snarveier må de ta for å få ned prisen.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg låner denne tråden litt, skal montere kartplotter i morgen. Men den kabelen som fulgte med inneholdt litt mer en jeg var forbredt på. Det er seks forskjellige ledninger. Står at noe er nmea ut og inn. Hva er nmea? Må man koble til noe mer for at kartplottern skal fungere enn pluss og jord?

 

Er en Garmin 192Ci hvis det skulle være av noen betydning :)

Link to post
Share on other sites

Jeg låner denne tråden litt, skal montere kartplotter i morgen. Men den kabelen som fulgte med inneholdt litt mer en jeg var forbredt på. Det er seks forskjellige ledninger. Står at noe er nmea ut og inn. Hva er nmea? Må man koble til noe mer for at kartplottern skal fungere enn pluss og jord?

 

Er en Garmin 192Ci hvis det skulle være av noen betydning :)

<{POST_SNAPBACK}>

 

For å få plotteren til å fungere trenger du kun å koble svart og rød kabel. Så vidt jeg vet er NEMA kablene i fall du skal koble plotteren til autopilot. I tillegg har du sikkert også kabel for DSC til evt VHF, men som sagt plotteren vil fungere ved å koble rød og svart ledning til henholdsvis + og -.

Link to post
Share on other sites

Nmea er en signaleringsprotokoll for overføring av måledata. Nå kjenner jeg ikke til din plotter, men hvis den har en innebygget GPS eller en egen ekstern gps, er det bare å koble til pluss og minus og glemme de fire nmea-ledningene.

 

Mitt ekkolodd har nmea inn og ut. Bruker de ikke. Koblet bare til pluss og minus.

Autopiloten må ha noe å styre etter i tillegg til fluxgatekompasset. Den får nmea inn og gir intet ut.

PC kartplotter trenger nmea inn fra GPS for å gi posisjonen i kartet. Når plotteren ikke er der, skal gps'en fore autopiloten direkte. Nmea ut på gps kobles til nmea inn på autopilot. Kjekt at disse duppedittene kan snakke sammen, ikke sant?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kan bare bekrefte at det bare er den svarte og den røde ledningen som trengs kobles for å få kartplotteren til å fungere.

 

Når det gjelder de løse ledningene som min båt ble levert med så er det bare en ting å si om det, skralt.

Jeg hadde ikke klart å funnet ut av dette uten hjelp av faren min som kan dette med elektronikk og sånn. Det er for dumt at en skal være avhengig av en med litt peil eller sette arbeidet bort for å få båten i forskriftsmessig stand.

 

Men nå er alt koblet og jeg er happy.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Hva  :eek: 

 

Har du fått en ny båt hvor verken lanterner eller annet elektrisk utstyr er koblet? Det sier jo relativt mye om kvalitetskontrollen på fabrikken.  Men det sier like mye om selgeren i Norge som ikke sjekker at båten er i stand før han leverer den. Ok – enkelte ting kan gleppe, men hele det elektriske anlegget :headbang: Det er vel slik at noen snarveier må de ta for å få ned prisen.

<{POST_SNAPBACK}>

Kom på å tenke på at det var noen få produsenter som gikk over til å levere byggesett istedenfor båter da CE-merkingen kom :rolleyes: Kanskje Bahia er en av dem?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...