Miss Amalie Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Med huset fullt av kone og barn, kunne det vært et alternativ å være litt høylytt i stedet? Spare barn og kone for voldelige detaljer og fare ved å skremme dem til å stikke av? Hvorfor har jeg forsikring? Jo, selvfølgelig for å kjøpe meg trygghet - den tryggheten jeg velger fremfor alt. Alle med litt mer fornuft enn stridslyst vil sørge for trygghet fremfor alt. Ikke å ta noen på fersk gjerning. Ja, jeg mener virkelig det har med fornuft og modenhet å gjøre. Og de aller fleste kjeltringer vil stikke av! Selv den store og farlige bjørnen i skauen stikker før du før øye på den. Og friluftsfolk i bjørnerik skog vet de slipper konfrontasjon ved å lage litt lyd. Jeg er overbevist om at disse ungdommene på sørlandet ville hatt større læring og en flauere dag dagen derpå hvis båteieren tok en alvorsprat med de. Og tøylet sinnet sitt på en måte de fikk respekt for. Hva slags samfunn skal vi skryte av hvis vi oppfører oss som voksne uten sjølkontroll? Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Seilaren Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Har aldri møtt noen som er så fulle at de ikke kan snakkes til fornuft. Jo roligere båteier hadde oppført seg, jo mer pinlig og flaut ville det blitt for studentene. Vold fører bare til sinne eskalerende konflikt. Trodde det var selvsagt, men tydeligvis ikke.... God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Miss Amalie Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Godt sagt :-) Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Torsen67 Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Miss Amalie: hvorfor mister du helt hodet for at noen fysisk prøver å beskytte sin eiendom? Forsvarer du kjeltringer? Du har nærmest ikke vist uttrykk for at det er forbundet med en viss fare ved å true andre eller andres eiendom. Som nevnt over så gjør politiet lite i sånne saker og hvis man selv sitter i og ser på med armene i kors, hvem skal så ta seg av saken? Forsikringsselskapene? Nei, jeg har hverken lyst til å betale høyere forsikringspremier eller at Norge skal bli ett fristed for kriminelle. Kanskje på tide å lese litt mellom linjene her da det nok er mange kriminelle saker her i landet som havner i gråsonen rund div lover og paragrafer, så da blir det dustete å legge frem slike paragrafer her. Du kjenner nok ikke til denne saken uansett. Kjenner jeg blir dritt lei av å høre på baksetedommere som skal henge ut folk i slike saker uten å ha noe som helst juridisk kompetanse. Når er det folk sluttet å tåle en ørefik eller tre? Link to post
Miss Amalie Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Når forsvarte jeg en kjeltring? Og ikke har jeg heller lyst til å betale ekstra pga kriminalitet. Behøver jeg være en tulling som gir andre ørefik når jeg i stedet kan gjøre som seilaren sier? Alt jeg gjør er å peke på hvilke valg enkelte ikke helt klarer å se selv, midt i rusen det er å ta, straffe, klappe til gi ørefik, banke opp - stort sett alle modne og mandige tanker som finnes hos enkelte. Ja, jeg er dritt lei av å høre folk forsvare hissighet og manglende selvkontroll. Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Torsen67 Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Det seilaren sier er også helt korrekt. Har jobbet som mobil Securitasvekter om natten i Oslo sentrum i tre år. Var i hångemeng kun en eneste gang uten at det gikk under grov vold. Og i Rosenkrantzgate var det lett å få seg en på trynet for å si det sånn. Men det hjelper med uniform. Folk blir skeptiske da. Men det er kun en situasjon ut av mange. I andre sammenhenger langt fra politi og andre folk så ville jeg forsvart mine eiendeler. Og hadde det blitt håndgemeng så hadde det blitt det fordi jeg hevder min rett til å ha mine ting i fred. En eneste grunn til at det ville blitt politianmeldt er at forsikringsselskapet krever det. ( godt mulig jeg hadde tapt den slåsskampen men..;-) Link to post
Miss Amalie Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Se det, jeg kunne godt ha skrevet alt du skriver - og ment det :-). Seileren og jeg sier egentlig helt det samme. Det er alle disse "grisebank-toskene" jeg vil til livs :-). Å banke to fulle ungdommer, grisebanke en annen uheldig båteier, alle disse innlegga jeg har lest siste måned som blir diskusjoner om å "ta noen" i stedet for båtstoff. Forumet er for bra til å ødelegges av umodne innlegg. Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Torsen67 Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Da burde du faktisk bare se en annen vei når slike tråder dukker opp. Hjelper liksom ikke å helle bensin på bålet heller:-) Link to post
Quaoar Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Morro tråd... Siden det virker som du prater på generell basis her, og ikke i sammenheng til saken tråden gjelder, så kommenterer jeg på samme basis. Har aldri møtt noen som er så fulle at de ikke kan snakkes til fornuft. Det har vel ingen hensikt å prate til en beruset person, bare for å prate til en beruset person. Går ut i fra at du mener du ville i en situasjon hvor du må/måtte konfrontere en beruset person, kun forsøke å snakke denne personen til fornuft? Virker ikke det noe søkt å si? Kommer ikke det mer an på situasjonen enn om personen er beruset eller ikke? Du bringer på en måte den minst viktige faktoren for situasjonen frem i lyset, og baserer resten av påstanden på dette... I forbindelse med arbeid, har jeg møtt mange folk som har vært både "så fulle", "fulle", "beruset" og bare "noe beruset", som det ikke overhodet har gått å prate til fornuft. Hadde man vært så dum/snill/optimistisk at man hadde vurderte å prate med vedkommende, så ville man risikert sikkerheten både for seg selv og ikke minst de andre som måtte ha grepet inn i forsøk på å unngå at du blir alvorlig skadet/drept. I og med at du er overbevist om at det ikke er slik og vil velge å alltid leve etter den regelen, så vil jeg påstå at du er en veldig god/positiv person. Det betyr likevel ikke at du er en person jeg ville sett opp til eller ville betrakte som noe forbilde. Passivitet fungerer bare frem til det ikke fungerer lengre. Jeg mener det er et viktig poeng. Når det grensen er nådd, så er det for sent å vurdere alternativ. Man får heller diskutere hvor en eventuell grense skal gå for når man skal stoppe å være passiv og i stedet reagere. Det er vel denne grensen som betyr noe for når vold avler vold eller at vold begrenser vold. (Gjerne erstatt "vold" med "bruk av fysisk makt" her). Vold fører bare til sinne eskalerende konflikt.Trodde det var selvsagt, men tydeligvis ikke.... Som sagt, veldig god/positiv innstilling, men også voldsomt ignorant og jeg tenker man må bære noen veldig store skylapper for å kunne beholde troen på en slik verden. Angående denne saken. Min reaksjon og videre hendelser hadde blitt bestemt i løpet av de 1-5 sekundene fra hvor jeg oppdager dem, til dem oppdager meg, og hva for signaler jeg hadde oppfattet der og da. Kanskje var det dem i nabobåten som hadde tjuvstartet lørdagskvelden uten meg, og syntes det var bedre å sitte på det store bakdekket mitt, istedet for flybridgen sin Kanskje var det 2-3 fremmede som reagerer veldig oppfarende. Ser jeg f.eks. at en rute er knust i døren på båten... Kanskje er ene lasteluken åpen. Mulige må jeg legge på sprang? Mulig jeg ser jeg ikke har mulighet til å komme meg unna, uten å gjøre meg selv sårbar. Hva da? Prate? Link to post
millisivert Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Dette er egentlig en vanskelig vurdering. Tenk deg at du overrasker en innbruddstyv og bestemmer deg for å slå ham i hodet med en stekepanne. Hvor hardt skal du slå? [...] Tja, om jeg havner i en situasjon der jeg kan/må velge om jeg blir han som slipper ut om 8 år eller han som sikler i en krok på Sunnaas så vet jeg hva jeg hadde valgt... Synes det er helt på sin plass om båteieren får en smekk fra lovens lange arm om han har "gått over grensene", synes også det er helt grei at han lot seg rive med. Det er en av faktorene som begrenser kriminalitet mot private, man vet aldri hva man møter og det gjør akkurat like vondt å få grisebank selv om båteiere og huseiere ikke alltid får medhold i nødverge og berettiget harme. Link to post
nomen Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 (redigert) Er vel litt drøyt å skirike om selvtekt i denne saken,så lenge man ikke vet hva slag juling det er snakk om. Et kraftig nakketak,og et skrubbsår,og jeg har full forståelse for hva båteieren gjorde. Er det sank om slag/spark som med hensikt er rettet mot studentene,blir saken en ganske annen. Siden studentene vurderer å anmelde,og politiet ikke ser ut til å gjøre det,sier meg at dette neppe er snakk om mer en hva man bør forvente når man trenger seg inn på annens eiendom. Så er det jo som alltid "bikkja" og "regnfrakken" her inne da,som elsker å komme med sine formaninger og pekefingere,men man har vel utviklet en viss immunitet for slike barnestreker etterhvert . Redigert 19.September.2014 av nomen (see edit history) Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Hva ville Mouche og Sydvesten gjort hadde disse to "uheldige" studenter forvillet seg oppi deres båt? Det eneste ærlige svaret er vel for min del at det vet jeg ikke og kommer an på så mye, men jeg hadde ikke gått ombord for å banke dem eller prøvd å banke dem opp når de kom seg på land. Kan ikke se at det (for)løser noe annet enn egen innebygd aggresjon, men hvis denne er så kraftig som det kan synes som den er hos enkelte her så er det nok behov for hjelp mot dette. Av TS link fremkommer det ikke noe om skade eller annet som skulle tilsi noen voldsom reaksjon hverken fra båteier eller fra øvrigheten? Hvem skriver om forherligelse av selvtekt? De mange som forsvarer bruk av vold her og som ikke synes å ha noe annet motiv enn hevn og utløsning for innebygd aggresjon. Dette i kombinasjon med inntak av alkohol er nok skyld i både konemishandlinger og slåssing på byen rundt omkring. De fleste har vel hørt noen si; jeg var så full at jeg visste ikke hva jeg gjorde. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bliss X Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Slik saken er framstilt i artikkelen burde denne mannen sperres inne. Ikke som straff men fordi han utgjør en fare for sine omgivelser. Link to post
Mouche Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
millisivert Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Slik saken er framstilt i artikkelen burde denne mannen sperres inne. Ikke som straff men fordi han utgjør en fare for sine omgivelser. Nei, hva har verden blitt til, når man ikke engang kan bedrive innbrudd i fylla uten å risikere bank? Link to post
bliss X Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Det står ingenting i artikkelen om at det dreier seg om noe innbrudd. Link to post
CB. Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Nei, men hvorfor var de der ? En er vel ikke så naiv at en tror de har gått seg vill Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bliss X Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Jeg forholder meg kun til det som står i artikkelen Link to post
Torsen67 Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Mouche: du er ganske frekk som påstår at det er folk her med hevnlyst og innebygd ukontrollert aggresjon. Så det er det som er problemet når folk ikke deler dine, etter min mening naive "fornuftige" meninger? Faktisk så virker det ikke som du tåler å bli sagt i mot. Kanske roe deg ned litt du og? Link to post
Seilaren Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Det har vel ingen hensikt å prate til en beruset person, bare for å prate til en beruset person.Nå har jeg aldri sagt jeg ville pratet, bare for å prate. Innholdet i samtalen er jo fullstendig avgjørende. Kommer ikke det mer an på situasjonen enn om personen er beruset eller ikke?Begge deler vil ofte være like avgjørende.. At personen er beruset påvirker jo situasjonen.. Hadde man vært så dum/snill/optimistisk at man hadde vurderte å prate med vedkommende, så ville man risikert sikkerheten både for seg selv og ikke minst de andre som måtte ha grepet inn i forsøk på å unngå at du blir alvorlig skadet/drept.Så hvis jeg forstår deg rett mener du altså det er bedre at jeg går til angrep og banker opp personen i stede for å forsøke å løse konflikten uten vold? Hvis det stemmer er det SVÆRT skremmende holdninger som man burde være forsiktig med å ytre på et forum... Hadde jeg vurdert at det var fare for meg selv, hadde jeg holdt meg unna, og kontaktet politiet. Ofrer selvsagt ikke egen helse for å redde båten... så vil jeg påstå at du er en veldig god/positiv person.Takk, men tror nok ikke du forstod innlegget mitt..... Passivitet fungerer bare frem til det ikke fungerer lengre. Passivitet? Hvor i alle dager får du det fra? Mener du oppriktig at konfliktløsning uten vold er synonymt med å være passiv??? Som sagt, veldig god/positiv innstilling, men også voldsomt ignorant og jeg tenker man må bære noen veldig store skylapper for å kunne beholde troen på en slik verden. Ignorant? Er det også det samme som en konfliktløsning uten vold? Håper virkelig ikke jeg møter på deg på en dårlig dag. Hjelpe meg. Det eneste som skiller mennesket fra enkelte andre dyrearter er at vi har evnen til å kommunisere avansert. Det har gjort oss til de intelligente vesenene vi er. Hvis du ønsker å leve i en dyreverden der man sloss for å overleve hverdagen, så vil jeg anbefale deg å tenke deg om en ekstra gang... God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
BAN Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Siden studentene vurderer å anmelde,og politiet ikke ser ut til å gjøre det,sier meg at dette neppe er snakk om mer en hva man bør forvente når man trenger seg inn på annens eiendom. Tror denne observasjonen sier det meste om saken. Link to post
puddingen Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 " De var to, fulle og truende " ....... det hadde nå vært min påstand i en slik sak Link to post
glalaks Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Har aldri møtt noen som er så fulle at de ikke kan snakkes til fornuft. Jo roligere båteier hadde oppført seg, jo mer pinlig og flaut ville det blitt for studentene. Vold fører bare til sinne eskalerende konflikt. Trodde det var selvsagt, men tydeligvis ikke.... Da er det mange du ikke har møtt:) For oss som jobber med de værste fyllesvina ukentlig, og har vært borti flere småsaker som denne tråden startet med, og alle er blitt henlagt selv med soleklare bevis så føles det rettferdig at de får et blått øye når de likevel ikke får noe annen straff. Selv om jeg aldri har gjort det selv.. Det beste hadde så klart vært å holdt igjen personene og ringt politiet(som jeg også gjorde med en småkriminell en gang, det ble henlagt) og så hadde de fått sin straff, men det funker ikke sånn alltid i Norge.. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Tenk hvor mye nyttig arbeid politiet kunne gjort dersom de slapp å forholde seg til slike saker som denne med dumme ungdommer. Stadig behov for økte ressurser til lov og orden fordi stadig fleire blir stadig frekkere. Om båteieren hadde spurt ungdommene fint om de ville sitte å vente på politiet , og de to hadde godtatt det, så hadde det sjølvsagt ikkje blitt noko etterspill for de siden de bare hadde vert uheldig å rotet seg ombord. En kjapp samtale på kaien, og så hadde de fått fritt leide. Og ingen lærepenge. Trist for samfunnet vårt at nokon,- men sansynligvis eit mindretall, meiner at politiet skal forfølge og straffedømme ungdommer for slik. Og her er forklaringen på kvifor : Kanskje ungdommene får problemer med framtidig utdanningsvalg, kanskje visumproblemer, eller trøbbel med arbeid i voksen alder. Hva er passende straff i slik sak sidan politi og domstol skulle ordnet opp ? Dersom de har skadet båten og brutt seg inn, snakker vi 21 dager i fengsel ? 8000kr i bot ? De var utenlandske studenter, kanskje vi skulle sendt de heim igjenn i unåde og latt far i huset der velge passende straff for å vannære familien? Om det var mine ungdommer, så hadde eg ikkje hatt vansker med å takke båteieren for ikkje å lage problemer for de. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ida Marie III Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Klart en må ha lov å lempe ut uvedkommende fra sin båt, om det blir litt hardhendt er jo opp til inntrengerne.. Link to post
Recommended Posts