Jump to content

Klargjør Mercruiser 4.3l, 220hk for vinteren


vting

Recommended Posts

Jeg handlet en Tahoe i sommer der det står en Mercruiser 4.3l, 220hk MPI bensinmotor.

Slik jeg har skjønt det, er det Bravo 1 drev på denne.


Jeg vil bytte impeller på drev, fylle på olje på motoren, tilt og gir noe jeg skal klare.

Kjøre den i ferskvann også da ...


Er det noe mer jeg må tenke på før jeg forlater motoren for vinteren?

Er nybegynner på så store motorer :smiley:

Link to post

Kjøre igjennom kjøleveske i saltvanns-delen, sjekke kjøleveske.

Bruke konserverings spray i forgasser og i stempler (ta ut pluggene, spray og sett dem tilbake. Så et par runder på starteren)

Ikke fylle på olje, du mener vel bytte?

Søk på youtube etter Winterize Your Boat

Første båten min også med så stor motor, Ford 351W V8.

Skulle ikke dette stemme folkens?

Link to post

Nå finnes det mange tråder om dette, jeg skal på med sesong to på båten. i år kommer belgskifte i tilegg på meg, men jeg gjorde følgende i fjor;

 

Kjørte varm motor med ferskvann tilkoblet. Her tenker jeg det kanskje kan være en fordel å justere tomgang, tenning og gasswire samtidig.

kjørte videre med tilsatt kjølevæske

Stoppet motoren med konserveringsspray (fogging). Sikkert greit å stenge bensintilførsel samtidig

skiftet olje og filter

Skifte bensinfilter (evnt. vente til første oppstart på våren for å ikke få dritt i nytt filter etter vinteren)

byttet olje på drev

Vasket over motor og sprayet CRC (den vanndrivende) på alle kontaktpunkter

Sjekk av dynamo/multi og servoreim

bytte plugger

Impeller er vel ikke nødvendig hvert år (byttet min i fjor og har den gamle i reserve) men med ny-innkjøpt motor er det like greit å bare ta alt, så vet du selv når det er gjort. Jeg stoler aldri på at "ditt og datt ble gjort i fjor"

Redigert av ehrnst (see edit history)
Link to post

Du har nok mest trolig Alpha gen II drev på den båten. I allefall hvis impeller sitter i drev. Impellerskifte er en kurant jobb, hvis du er litt nevedyktig, ligger foresten fine video snutter om dette på youtube. Ellers er det som skrevet over her, med gjennomkjøring av ferskvann, selv pleier jeg å la min 4,3 efi gå i ca 30 min med ferskvann, og kjører frostvæskeblanning gjennom når motoren er varm, fogging av motoren gjennom forgasser er ikke så lett på en innsprøytningsmotor, men hvis du tar ut tennpluggene, kan du bruke foggingoil gjennom plugghull, men du må ikke starte motoren etterpå kun dreie den rundt manuelt, eller sørge for at den ikke starter ved og evt ta av forskyning inn på coil Greit å måle frysepunkt på ferskvannsdelen også,

Drevet på disse skal fylles igjen fra bunn, kjøp deg oljekit m pumpe

Norske båter er best!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...