vting Startet 19.September.2014 Link til dette innlegget Startet 19.September.2014 Jeg handlet en Tahoe i sommer der det står en Mercruiser 4.3l, 220hk MPI bensinmotor. Slik jeg har skjønt det, er det Bravo 1 drev på denne. Jeg vil bytte impeller på drev, fylle på olje på motoren, tilt og gir noe jeg skal klare. Kjøre den i ferskvann også da ... Er det noe mer jeg må tenke på før jeg forlater motoren for vinteren? Er nybegynner på så store motorer Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Kjøre igjennom kjøleveske i saltvanns-delen, sjekke kjøleveske. Bruke konserverings spray i forgasser og i stempler (ta ut pluggene, spray og sett dem tilbake. Så et par runder på starteren) Ikke fylle på olje, du mener vel bytte? Søk på youtube etter Winterize Your Boat Første båten min også med så stor motor, Ford 351W V8. Skulle ikke dette stemme folkens? Sitér dette innlegget Link to post
vting Svart 19.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Takk for tips [emoji1] BYTTE JA .. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 (redigert) Nå finnes det mange tråder om dette, jeg skal på med sesong to på båten. i år kommer belgskifte i tilegg på meg, men jeg gjorde følgende i fjor; Kjørte varm motor med ferskvann tilkoblet. Her tenker jeg det kanskje kan være en fordel å justere tomgang, tenning og gasswire samtidig. kjørte videre med tilsatt kjølevæske Stoppet motoren med konserveringsspray (fogging). Sikkert greit å stenge bensintilførsel samtidig skiftet olje og filter Skifte bensinfilter (evnt. vente til første oppstart på våren for å ikke få dritt i nytt filter etter vinteren) byttet olje på drev Vasket over motor og sprayet CRC (den vanndrivende) på alle kontaktpunkter Sjekk av dynamo/multi og servoreim bytte plugger Impeller er vel ikke nødvendig hvert år (byttet min i fjor og har den gamle i reserve) men med ny-innkjøpt motor er det like greit å bare ta alt, så vet du selv når det er gjort. Jeg stoler aldri på at "ditt og datt ble gjort i fjor" Redigert 19.September.2014 av ehrnst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Du har nok mest trolig Alpha gen II drev på den båten. I allefall hvis impeller sitter i drev. Impellerskifte er en kurant jobb, hvis du er litt nevedyktig, ligger foresten fine video snutter om dette på youtube. Ellers er det som skrevet over her, med gjennomkjøring av ferskvann, selv pleier jeg å la min 4,3 efi gå i ca 30 min med ferskvann, og kjører frostvæskeblanning gjennom når motoren er varm, fogging av motoren gjennom forgasser er ikke så lett på en innsprøytningsmotor, men hvis du tar ut tennpluggene, kan du bruke foggingoil gjennom plugghull, men du må ikke starte motoren etterpå kun dreie den rundt manuelt, eller sørge for at den ikke starter ved og evt ta av forskyning inn på coil Greit å måle frysepunkt på ferskvannsdelen også, Drevet på disse skal fylles igjen fra bunn, kjøp deg oljekit m pumpe Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.