Kingdiver Startet 19.September.2014 Link til dette innlegget Startet 19.September.2014 Holder på med lydisolering av selvbyggerprosjekt, eg har innhentet litt informasjon ang lydisolering, det er spesielt skott mellom lugarer bakover mot motorrom eg vil lydisolere, eg har pratet med mange som har same båttype som eg ang dette. (Seaking 38) Eg har isolert med sellegummi med blymatte fra motorrom, noen sier at de mattene veier for mye, men eg tror ikke der er noen veg utenom om eg skal fjerne motorstøy, Eg har bestilt Dynamat Extrem som eg skal bruke på lugarside, dette er en lettere type matte som er brukt på biler for å fjerne vegstøy osv, Håper på en god kombinasjon med Armaflex utenpå denne igjen, sider og luker i motorrom vil eg bruke same kombinasjon, er det noen som har brukt dynamat og Armaflex i båt ?? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Jeg har ikke brukt noe av dette, men kun vanlig blymatte og porolon. Det som derimot er superviktig er at selv de minste sprekker må tettes. Det kan gjøres med sikaflex eller liknende. Men det går fort 50 kg for å isolere en stor båt.. Porolon derimot er ganske lett. Det finnes også såkalt noise killer maling. Det ser egentlig ut som smøremembran til bad. det skal males litt rufsete på slik at blanke flater unngås. Og dette er også tungt for å forhindre voldsom lyd fra vibrerende glassfiberplater.. Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Jeg har ikke brukt noe av dette, men kun vanlig blymatte og porolon. Det som derimot er superviktig er at selv de minste sprekker må tettes. Det kan gjøres med sikaflex eller liknende. Men det går fort 50 kg for å isolere en stor båt.. Porolon derimot er ganske lett. Det finnes også såkalt noise killer maling. Det ser egentlig ut som smøremembran til bad. det skal males litt rufsete på slik at blanke flater unngås. Og dette er også tungt for å forhindre voldsom lyd fra vibrerende glassfiberplater.. Har lest meg opp på nett, eg har en god del erfaring fra hus osv som den hobbysnekkeren eg er, alle sprekker får du lydvandring gjennom, de som eg har brukt mest av for sprekker er akryl masse, i motorrom osv er det ikke til å ungå oljedamp og en viss fuktighet, dette er ikke bra å få i islasjon, eg har hørt om sillicon på sparybox, er det noen som har brukt det over skjøter, eg vet at gaffatape blir dårlig på kort tid, den smuldrer når den blir tørr og slipper. har ingen god erfaring med tape, Noise killer maling. kan den smøres på begge sider å få same effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Kingdiver Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Har lest meg opp på nett, eg har en god del erfaring fra hus osv som den hobbysnekkeren eg er, alle sprekker får du lydvandring gjennom, de som eg har brukt mest av for sprekker er akryl masse, i motorrom osv er det ikke til å ungå oljedamp og en viss fuktighet, dette er ikke bra å få i islasjon, eg har hørt om sillicon på sparybox, er det noen som har brukt det over skjøter, eg vet at gaffatape blir dårlig på kort tid, den smuldrer når den blir tørr og slipper. har ingen god erfaring med tape, Noise killer maling. kan den smøres på begge sider å få same effekt? På en bilbygger side på nett er det en mann som hevder at Noize killer maling må lakkeres utenpå for å vere tett, den trekker vann ?? Det høres litt rart ut, men der er vel flere typer på markedet, Eg hadde eit håp om at noen på Båtforumet hadde erfaring med Dynamat Exterm matter for støydemping, ser også at mange sverger til Halyard matter over heile motorrom, det er de eg har brukt delvis selv også. det blir antagelig de eg bruker i motorrom med tanke støy og brann, eg er også opptatt av å bruke isolasjon som er CE godkjent i maskinrom, Billige varianter har eg liten tro på, du får som regel det du betaler for :-) Båten skal vere en ferieopplevelse å ikke en iritasjon, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.