qwerty Startet 19.September.2014 Link til dette innlegget Startet 19.September.2014 (redigert) Søker tips fra dere erfarne båtfolk og mekanikere, vedrørende en VP AQ140A, B21 blokk. Vår "gode gamle" motor fikk i sommer problemer med å gå på alle fire sylindre. Ved marsjfart, turtall på ca. 4200 rmp. fusket den og hadde ikke krefter. Motoren starter veldig lett og går fint uten å må jage med gass. Men hører den ikke går rent når jeg øker turtallet. Jeg sjekket følgende: Registerreim Tenning Bensintilførsel Byttet plugger, levert av VP Byttet stift, levert av VP Pluggkabler, levert av VP Så at den nest bakerste pluggen var kokset helt igjen! De andre pluggene var grå og fin! Byttet til nye plugger levert av VP.Motoren ble litt bede noen dager, før den begynte å fusket igjen. Nå er båten kommet opp og jeg har begynt å feilsøke. Ser igjen at plugg, på samme posisjon, er kokset helt igjen og skjønner at den i realiteten har gått på tre sylindrer. Har nå målt kompresjon og den er lik på alle fire sylindrer. Kontrollert fordelerlokk for sprekker/skader, ser hel og fin ut. Tatt av registerreim, toppdeksel. Alt går greit når jeg tørner kamaksel og veiv. Tenkte at det kunne være problemer med en ventil, men vill da trodd det skulle gi utslag på kompresjon. Er på tur til å ta av toppen, men kom på at jeg kunne legge ut problemstillingen her først. Jeg sitter ikke inne med nok kunnskap til å si hva som kan være årsaken til igjen koksing av en plugg. Men når det gjelder mekansik arbeid, skal jeg nok komme i mål. Skjønner at det er vanskelig å komme med en fasit, men tips mottas med takk. Er det ikke nødvendig å demontere i ”tusen biter” vil jeg helst unngå det. Tenkte ikke å bytte motoren i første omgang. Da får man vurdere om båt "gis bort" og man finner seg noe annet. Redigert 19.September.2014 av qwerty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Har du sjekket at pluggen har gnist på den sylinderen som fusker? Som regel er det vanskelig/umulig å se på fordelerlokket om det har sprekk. I tilfelle sprekk kan det gi kotvarig bedring å dusje med vannfordriver. Når den går på 3 sylindere er nok bensintilførselen OK. Dersom den også har gnist på ALLE sylindrene bør du nok grave dypere. Jeg har ikke erfaring med B21, men hadde det vært en B20 motor ville jeg i tilfelle sagt slitt kamaksel dersom kompresjonen også er OK. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
qwerty Svart 19.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Bensintilførsel er nok ok. Men fikk først mistanke til dette. Da det starte med at motor gikk i marsjfart i ca 60 sek. Tenkte at bensinpumpa ikke klarte å levere nok. Og at motor virket ok så lenge det var bensin i flotørkammret. Men oppdaget etter hvert at pluggen kokset. Har bare sjekke gnist med å kjøre på starter. Og alle fire pluggene hadde gnist. Hvis det er slitt kam, vil man ikke se antydning til "slitasje"? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) Som sagt, jeg har ikke erfaring med B21. Men på B20 var kamslittasje et vanlig problem. Du ser det med en gang du ser på kammen. På B20 var det lett å sjekke om ventilløftet var korrekt uten å demontere. Men heng deg ikke for mye opp i dette som er et skudd i blinde. Sjekk heller med en som er ekspert på B21 Redigert 20.September.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Draco24styling Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Tviler på at kammen er slitt. Uansett lett å se. Bare å vippe av toppdekselet. Komp testen? Ble den foretatt på varm motor og med åpne gass spjeld? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bodehode Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Har du sjekket ventilklaring? Er det bensin/luft, gnist og komp. bør du sjekke åpningen på ventilene. Ta av toppdekslet, tørn motor manuelt, visuell kontroll at ventilene går lett. Sjekk så at ventilene har korrekt åpning, se spec for motoren. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
qwerty Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Komp. Test ble tatt på kald motor. Tok ut plugger og kjørte motor på starter. Sikkert ikke riktig, men tenkte det skulle gi en indikasjon på om noe var riv ruskende galt. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Har du sjekket ventilklaring? Er det bensin/luft, gnist og komp. bør du sjekke åpningen på ventilene. Ta av toppdekslet, tørn motor manuelt, visuell kontroll at ventilene går lett. Sjekk så at ventilene har korrekt åpning, se spec for motoren. Toppdeksel er demontert og ingen visuell feil påvist. Skal måle ventilklaring. Er fristet til å ta av topp slik at man med selvsyn kan se tilstand videre inn i motor. Så får men vurdere om man skal slipe inn nye ventiler, osv. Må vel da eventuelt levere den inn til noen som jobber med dette. Usikker på kost vedrørende ett slikt oppdrag. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Ikke fryktelig mye arbe å ta av toppen. Hvis ventilene er uskadd. Men ikke tetter skikkelig. Kan du slipe de til med pasta. Hell bensin i portene får å se om det er tett Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
kromfelgen Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Har du sjekket at tenningen er rett justert og at fordeleren får økt fortenning med høyere turtall? Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Har du sjekket at tenningen er rett justert og at fordeleren får økt fortenning med høyere turtall? Tenning er ok og vekter i fordeler virker bra. Så tenningspunktet er også riktig ved høyere turtall. Det er kun en plugg som er kokset igjen de tre andre er "musegrå" og fin Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Bruker moteren olje? Tenker da på om oljeringene til stempelet ikke tetter. Er det sylinder fire som kokser? Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Bruker moteren olje? Tenker da på om oljeringene til stempelet ikke tetter. Er det sylinder fire som kokser? Litt oljeforbruk er det i løpet av en vanli trøndersommer må jeg gi den ca 1liter. Tipper at det er et timetall på ca 30 timer. Det er sylinder tre som bokser. Vet det er utbendret skade etter tæring på eksosport nr fire. Så dette når jeg demontere motor når jeg kjøpte båten for 5 år siden. Var da av med topp og kontrollerte maskinisten før vi tok den i bruk på hytta. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Ok. Syns det er litt merkelig at du har dette problemet og at komp er lik på alle sylinderene. Det jeg leser er at du har gjort det på kald motor, jeg ville prøvd på varm motor også. Når du setter inn en fersk plugg på sylinder tre, går den på alle da? Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Ok. Syns det er litt merkelig at du har dette problemet og at komp er lik på alle sylinderene. Det jeg leser er at du har gjort det på kald motor, jeg ville prøvd på varm motor også. Når du setter inn en fersk plugg på sylinder tre, går den på alle da? Når jeg setter inn ny plugg. Går det utmerket en liten periode. 40-50 minutter. Ved kjøring i ca 4000 rpm så reduseres turteller og om jeg ikke tok ned gassen så stoppet motoren. Startet igjen med en gang men ville ikke da gå med turtall over 2000. Men under 2000 ville den gå, men hørte at den ikke gikk på alle fire. JA, noen logiske brister! Har helt sikkert oversett noe og setter derfor pris på alle tips og råd. Keg liker helst å finne den konkrete årsaken før reparasjon, i stede for å reparere på mistanke. Ender da fort opp på en omfattende overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Hei. Demonter eksosmanifold. Veggen mellom eksos og sjøkjøling kan være tæret istykker. Da vil sjøvann legge seg ned på port 4 og den tærer sakte men sikkert isykker til du får lekkasje mellom topp og manifold. Dette kan igjen føre til de problemer du har. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 1.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 Da har jeg begynt å tenke på neste sommer. Demonterte moror. I første omgang ingen visuel feil på topp. Skal granske denne nærmere. MEN, ser at skillevegg i eksosmanifoil er tært slik at det er hull. Usikker om dette kan gi de symptomene. Manifoi må nok byttes. Har sett på dervdelar.se, vil tro at denne skal være grei. Så får man se om topp må overhales, eller om det holder med sliping av ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 1.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 Hei. Sjekk med mekonomen. Jeg kjøpte der. Det var billigst. Ser ut for at du har samme problemene som jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 1.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 Hei. Sjekk med mekonomen. Jeg kjøpte der. Det var billigst. Ser ut for at du har samme problemene som jeg hadde. Godt nytt år. Jeg har sjekket med mekonomen her i Trondheim, men de kunne ikke hjelpe meg da de ikke kunne finne noe i sitt system. Lenge siden du fikk levert fra meknomen? Har du eventuelt artikkelnummer? Var det bare eksosmanifoul som var det som skulle til i ditt tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 1.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 Mekonomen er forhandler for Hansen Racing. (http://www.hansenracing.se) som bl.a. selger deler til båtmotorer. De ansatte hos Mekonomen i Norge er som regel ikke klar over dette. Varenummeret er HGE5387, men denne er ikke på lager hos Hansen Racing i øyeblikket. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 1.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2015 Hei. Jeg måtte i tilegg sveise opp igjen porten pga. Tæring og plane toppen. Etter dette gikk motoren som en drøm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.