Jump to content

Aq140 går ikke på alle fire sylindre


qwerty

Recommended Posts

Søker tips fra dere erfarne båtfolk og mekanikere, vedrørende en VP AQ140A, B21 blokk.

Vår "gode gamle" motor fikk i sommer problemer med å gå på alle fire sylindre.

Ved marsjfart, turtall på ca. 4200 rmp. fusket den og hadde ikke krefter.

Motoren starter veldig lett og går fint uten å må jage med gass.

Men hører den ikke går rent når jeg øker turtallet.

 

Jeg sjekket følgende:

Registerreim

Tenning

Bensintilførsel

Byttet plugger, levert av VP

Byttet stift, levert av VP

Pluggkabler, levert av VP

 

Så at den nest bakerste pluggen var kokset helt igjen!

De andre pluggene var grå og fin!

Byttet til nye plugger levert av VP.
Motoren ble litt bede noen dager, før den begynte å fusket igjen.

 

Nå er båten kommet opp og jeg har begynt å feilsøke.

Ser igjen at plugg, på samme posisjon, er kokset helt igjen og skjønner at den i realiteten har gått på tre sylindrer.

Har nå målt kompresjon og den er lik på alle fire sylindrer.

Kontrollert fordelerlokk for sprekker/skader, ser hel og fin ut.

Tatt av registerreim, toppdeksel.

Alt går greit når jeg tørner kamaksel og veiv.

 

Tenkte at det kunne være problemer med en ventil, men vill da trodd det skulle gi utslag på kompresjon.

Er på tur til å ta av toppen, men kom på at jeg kunne legge ut problemstillingen her først.

Jeg sitter ikke inne med nok kunnskap til å si hva som kan være årsaken til igjen koksing av en plugg.

Men når det gjelder mekansik arbeid, skal jeg nok komme i mål.

 

Skjønner at det er vanskelig å komme med en fasit, men tips mottas med takk.

Er det ikke nødvendig å demontere i ”tusen biter” vil jeg helst unngå det.

Tenkte ikke å bytte motoren i første omgang.

Da får man vurdere om båt "gis bort" og man finner seg noe annet.

Redigert av qwerty (see edit history)
Link to post

Har du sjekket at pluggen har gnist på den sylinderen som fusker?

Som regel er det vanskelig/umulig å se på fordelerlokket om det har sprekk. I tilfelle sprekk kan det gi kotvarig bedring å dusje med vannfordriver.

 

Når den går på 3 sylindere er nok bensintilførselen OK. Dersom den også har gnist på ALLE sylindrene bør du nok grave dypere. Jeg har ikke erfaring med B21, men hadde det vært en B20 motor ville jeg i tilfelle sagt slitt kamaksel dersom kompresjonen også er OK.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Bensintilførsel er nok ok.

Men fikk først mistanke til dette. Da det starte med at motor gikk i marsjfart i ca 60 sek.

Tenkte at bensinpumpa ikke klarte å levere nok. Og at motor virket ok så lenge det var bensin i flotørkammret.

Men oppdaget etter hvert at pluggen kokset.

Har bare sjekke gnist med å kjøre på starter. Og alle fire pluggene hadde gnist.

Hvis det er slitt kam, vil man ikke se antydning til "slitasje"?

Link to post

Som sagt, jeg har ikke erfaring med B21. Men på B20 var kamslittasje et vanlig problem. Du ser det med en gang du ser på kammen. På B20 var det lett å sjekke om ventilløftet var korrekt uten å demontere.

 

Men heng deg ikke for mye opp i dette som er et skudd i blinde. Sjekk heller med en som er ekspert på B21

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har du sjekket ventilklaring? Er det bensin/luft, gnist og komp. bør du sjekke åpningen på ventilene.

Ta av toppdekslet, tørn motor manuelt, visuell kontroll at ventilene går lett. Sjekk så at ventilene har korrekt åpning, se spec for motoren.

 

Toppdeksel er demontert og ingen visuell feil påvist.

Skal måle ventilklaring.

Er fristet til å ta av topp slik at man med selvsyn kan se tilstand videre inn i motor.

Så får men vurdere om man skal slipe inn nye ventiler, osv.

Må vel da eventuelt levere den inn til noen som jobber med dette.

Usikker på kost vedrørende ett slikt oppdrag.

Link to post

Bruker moteren olje? Tenker da på om oljeringene til stempelet ikke tetter. Er det sylinder fire som kokser?

Litt oljeforbruk er det i løpet av en vanli trøndersommer må jeg gi den ca 1liter.

Tipper at det er et timetall på ca 30 timer.

Det er sylinder tre som bokser.

Vet det er utbendret skade etter tæring på eksosport nr fire.

Så dette når jeg demontere motor når jeg kjøpte båten for 5 år siden.

Var da av med topp og kontrollerte maskinisten før vi tok den i bruk på hytta.

Link to post

Ok.

Syns det er litt merkelig at du har dette problemet og at komp er lik på alle sylinderene. Det jeg leser er at du har gjort det på kald motor, jeg ville prøvd på varm motor også.

Når du setter inn en fersk plugg på sylinder tre, går den på alle da?

Når jeg setter inn ny plugg. Går det utmerket en liten periode. 40-50 minutter.

Ved kjøring i ca 4000 rpm så reduseres turteller og om jeg ikke tok ned gassen så stoppet motoren.

Startet igjen med en gang men ville ikke da gå med turtall over 2000.

Men under 2000 ville den gå, men hørte at den ikke gikk på alle fire.

JA, noen logiske brister! Har helt sikkert oversett noe og setter derfor pris på alle tips og råd.

Keg liker helst å finne den konkrete årsaken før reparasjon, i stede for å reparere på mistanke.

Ender da fort opp på en omfattende overhaling.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Da har jeg begynt å tenke på neste sommer.

Demonterte moror.

I første omgang ingen visuel feil på topp.

Skal granske denne nærmere.

MEN, ser at skillevegg i eksosmanifoil er tært slik at det er hull.

Usikker om dette kan gi de symptomene.

Manifoi må nok byttes.

Har sett på dervdelar.se, vil tro at denne skal være grei.

Så får man se om topp må overhales, eller om det holder med sliping av ventiler.

Link to post

Hei. Sjekk med mekonomen. Jeg kjøpte der. Det var billigst. Ser ut for at du har samme problemene som jeg hadde.

 

Godt nytt år.

 

Jeg har sjekket med mekonomen her i Trondheim, men de kunne ikke hjelpe meg da de ikke kunne finne noe i sitt system.

Lenge siden du fikk levert fra meknomen?

Har du eventuelt artikkelnummer?

Var det bare eksosmanifoul som var det som skulle til i ditt tilfelle?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...