Jump to content

Montering av ekkloddsvinger B258 med fairingblokk

larsenber

Recommended Posts

Skal til å montere en b258 svinger med en kjempesvær faring blokk.

Skroget midt er 30 grader der jeg vil montere svingeren. Og den blokka kan maks kuttes på 25 grader

Tenkte da å tvinge fast faring-blokka sånn at den vil stå parallelt med bunn og så fylle tomrommet mellom skrog og faring-blokk med glassfibersparkel.

Bør / må jeg pusse vekk all gelcoaten der hvor jeg skal ha sparklet? eller vil det holde at faring-blokka blir holdt på plass av et par skruer og svinger gjengene?

Vil denne monteringa bli vanntett?

Er det noen her inne som har prøvd noe liggnende eller har noe formening om dette vil virke eller ikke? Eventuelt en annen måte å gjøre en slik montering

På mine båter har jeg laget fairingblokka, eller blisteret, selv. For å få en optimal tilpassning fant jeg ingen annen løsning.

På deplasementbåter skal svingeren monteres på den forre 1/3 av skroget, så langt ned mot kjølen som mulig. Blisteret skal bygges slik at svingerflaten er løftet ca 10 cm. ut fra skroget slik at svingerflaten er utenfor lagstrømmingene inne ved skroget. Blisteret skal peke ca 5 grader innover for å stå paralellt med strømmen av vann skroget fortrenger og svingerflaten skal peke 2-3 grader forover. Det siste er svært viktig for at svingerflaten skal vaskes ren hele tiden og for at turbulenser ikke skal oppstå.

Svingermontasjen betyr alt for et godt resultat.

Jeg lagde mitt blister ved å lime fast en kloss av Divinycell under båten. Deretter formet jeg den til med sandpapir til jeg fikk den akkurat slik jeg ville ha den. Deretter laminerte jeg den inn. Deretter brukte jeg en hullsag til å skjøre ut et hull som 5 mm større i diameter enn svingeren. Dette hullet ble remset med polyester og glassfiber. Hullet må være så dypt at svingerflaten ble flush med blisteret.

Boret gjennom resten av blister og båt med bor som passet skaftet på svingeren. Monterte svingeren ved å legge en tynn ring av Sikaflex 291 i bunnen av hullet og en tynn ring under skiva til mutteren på skaftet inni båten. Trakk mutteren til for hånd

Avsluttet med å sparkle opp glippa mellom svingeren og blisteret slik at det ble en glatt flate.

Mye arbeid? Kanskje. Men resultatet ble oppsiktsvekkende.

Jeg ville vælge at skære på max 25 grader og sikre mig at fairing-blokken sidder forsvarligt fast til skroget, hvilket især er vigtigt ved høj hastighed.

Jeg ville således se bort fra fejlen på 5 grader, som i praksis er uden betydning, da den udgør blot 0,3820 procent af det man aflæser som dybden. Det vil sige at du for eksempel på 50 m (sand) dybde vil aflæse 50,1910 m altså 191 mm for meget, hvilket burde være uden praktisk betydning.

MVH

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...