Stebben Startet 20.September.2014 Link til dette innlegget Startet 20.September.2014 Hei, har 2 stk kad 300 2002 mod,gått ca 800 timer,begge motorene lekker kjølevæske ved belastning over 2500 omdr, prøvde å kjøre over 1 time med turtall 1300 omdr,ingen lekkasje, kjørte 1 time ved 3000 omdr litt lekkasje, kjørte fra 3000 omdr til 3800 omdr 1 time, da ble det mye lekkasje.... Virker som lekkasje kommer fra styrbord side på motor.... Noen som har tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) Har du lyst rundt på motor når den går på tomgang (evt forhøyet)? Er trolig litt lekkasje da også, som eskalerer veldig ved høyere turtall og belastning. Redigert 20.September.2014 av Frode NeergÃ¥rd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Hva er mye? Merkelig at det skjer på begge samtidig. Ikke bare overfylt ekspansjonstank da? Sitér dette innlegget Link to post
Stebben Svart 20.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Prøvd å lyse å se, men forfedlig trangt når det 2 maskiner,det er sånn kar under hver motor som fanger opp lekkasjer... Ekspanstankene er det minimalt med væske,(litt under minmum)så tror ikke den hiver frostvæske der... ca 2-5 dl er det lekket ut i løpet av 1 time... Håper det ikke er toppakningen,det blir vel grisedyrt,noen som vet prisen/arbeid på å skiftetoppakning? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 (redigert) Pumpa for kjølevæske sitter vel foran på styrbord side, iallefall gjør den det på.min 43 motor. Hvis den begynner å bli slitt kan det lekke litt fra et sladrehull på denne. Du kan prøve å sjekke der. Ellers sjekke pakning mot turbo, dårlig pakning der også på min 43. Fint om noen kunne verifisere evnt avkrefte disse punktene på 300motor. Toppakning skifte på 43 motor er visstnok rundt 20' så dette blir en vurderingssak for deg hvis du finner ut at det er derfra det kommer. Får mye kjølevæske for 2*20'.... Redigert 20.September.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Streifer Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 (redigert) Jeg har også to KAMD300. Disse vil ikke ha mer væske i ekspansjonstankene enn litt under minimum. Hvis jeg fyller mer enn det blir det spyttet ut så fort jeg kjører i masjhastighet på 3000 omdr. Hva skjer hvis du fortsetter å kjøre når nivået er på litt under minimum? Fortsetter det å lekke? Blir vannet helt borte i ekspansjonstank? Da er det noe galt. Hvis det stabiliserer seg på litt under minimum er dette ganske normalt. Oppfører motorene seg likt? Jeg tviler på at begge toppakningene går samtidig. Får du vann i olja på noen av motorene? Ryker den ene mye mer enn den andre? Redigert 21.September.2014 av Streifer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stebben Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Vannet blir desverre helt borte i ekspensjontanken og forsetter å lekke etter det... motorene oppfører seg likt , og det er ikke antydning til vann i olja på peilepinnen ihvertfall.... tempen stiger til fra 80 til 90-95 grader på over 3300 omdr men det vel ganske normalt tror eg... Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 (redigert) Edit - så feil, innlegget irrelevant. Redigert 21.September.2014 av Frode NeergÃ¥rd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Jeg har samme båten som streifer hea med to kamder i og begge spytter kjøleveske når det fylles over minimum på tanken. En kamerat har også to slike i sin båt og det samme skjer der og. Men jeg er litt usikker på hvor den spytter den ut. Men så vidt jeg har forstått er dette et vanligst fenomen på kamd/kadd 300.... Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Kjøp eller lån deg en radiatortester. Trykksett og se etter lekkasjer. Hvis du ikke finner noen lekkasjer så turn motor for hånd før du prøver å starte den (i tilfelle vann i sylinder av en eller annen grunn) En klassiker er pakning mellom termostathus og vannpumpe, vrien å få skikkelig på plass hvis huset har vært av. Tidligere motorer hadde trøbbel med turbopaking (vannet forsvant ut med eksosen) og toppakning (renner midt på blokka under eksosmanifold) OBS hvis du har ekstra stor bereder eller defrostersløyfe så er ikke eksansjonstanken stor nok, da vil vannsatnden være langt under min. Noen har ettermontert større tank ved siden av motor. Sitér dette innlegget Link to post
Joda3300 Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Toppakninger eller eksosmanifoild pakninger ikkje unormalt på disse motorene Forhåpentligvis eksosmanifoild pakningene Man klarer som regel å se hvor det lekker fra når eksosmanifoilden er demontert Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
Stebben Svart 22.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2014 Takkar for alle svar folkens Gir dere tilbakemelding når eg har funnet ut av det Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 23.September.2014 Link til dette innlegget Svart 23.September.2014 Ville satset på dårlige pakninger på eksosmanifoil. De klarer du fin å skifte selv sålenge du ikke kun har tomler. Gjøres det en helg og deler er innkjøpt, går demontering og så litt flikking med lakk på lørdagen og montering på søndagen. Man skrur av kompressor, varmeveksler, luftfilterhus og ekspanskjonstank. Turboen løsnes eller så skruer man ut pinnboltene som holder manifoil og lirker den ut uten å løsne turbo... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.