Jump to content

kad 300 lekkasje kjølevæske ved belastning over 2500 omdr


Stebben

Recommended Posts

Hei, har 2 stk kad 300 2002 mod,gått ca 800 timer,begge motorene lekker kjølevæske ved belastning over 2500 omdr,

prøvde å kjøre over 1 time med turtall 1300 omdr,ingen lekkasje, kjørte 1 time ved 3000 omdr litt lekkasje,

kjørte fra 3000 omdr til 3800 omdr 1 time, da ble det mye lekkasje....

Virker som lekkasje kommer fra styrbord side på motor....

Noen som har tips ?

Link to post

Prøvd å lyse å se, men forfedlig trangt når det 2 maskiner,det er sånn kar under hver motor som fanger opp lekkasjer...

Ekspanstankene er det minimalt med væske,(litt under minmum)så tror ikke den hiver frostvæske der...

ca 2-5 dl er det lekket ut i løpet av 1 time...

Håper det ikke er toppakningen,det blir vel grisedyrt,noen som vet prisen/arbeid på å skiftetoppakning?

Link to post

Pumpa for kjølevæske sitter vel foran på styrbord side, iallefall gjør den det på.min 43 motor. Hvis den begynner å bli slitt kan det lekke litt fra et sladrehull på denne. Du kan prøve å sjekke der. Ellers sjekke pakning mot turbo, dårlig pakning der også på min 43. Fint om noen kunne verifisere evnt avkrefte disse punktene på 300motor.

 

Toppakning skifte på 43 motor er visstnok rundt 20' så dette blir en vurderingssak for deg hvis du finner ut at det er derfra det kommer. Får mye kjølevæske for 2*20'....

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post

Jeg har også to KAMD300. Disse vil ikke ha mer væske i ekspansjonstankene enn litt under minimum. Hvis jeg fyller mer enn det blir det spyttet ut så fort jeg kjører i masjhastighet på 3000 omdr. Hva skjer hvis du fortsetter å kjøre når nivået er på litt under minimum? Fortsetter det å lekke? Blir vannet helt borte i ekspansjonstank? Da er det noe galt. Hvis det stabiliserer seg på litt under minimum er dette ganske normalt. Oppfører motorene seg likt? Jeg tviler på at begge toppakningene går samtidig. Får du vann i olja på noen av motorene? Ryker den ene mye mer enn den andre?

Redigert av Streifer (see edit history)
Link to post

Kjøp eller lån deg en radiatortester. Trykksett og se etter lekkasjer. Hvis du ikke finner noen lekkasjer så turn motor for hånd før du prøver å starte den (i tilfelle vann i sylinder av en eller annen grunn)

En klassiker er pakning mellom termostathus og vannpumpe, vrien å få skikkelig på plass hvis huset har vært av.

Tidligere motorer hadde trøbbel med turbopaking (vannet forsvant ut med eksosen) og toppakning (renner midt på blokka under eksosmanifold)

 

OBS hvis du har ekstra stor bereder eller defrostersløyfe så er ikke eksansjonstanken stor nok, da vil vannsatnden være langt under min. Noen har ettermontert større tank ved siden av motor.

Link to post

Ville satset på dårlige pakninger på eksosmanifoil. De klarer du fin å skifte selv sålenge du ikke kun har tomler. Gjøres det en helg og deler er innkjøpt, går demontering og så litt flikking med lakk på lørdagen og montering på søndagen. Man skrur av kompressor, varmeveksler, luftfilterhus og ekspanskjonstank. Turboen løsnes eller så skruer man ut pinnboltene som holder manifoil og lirker den ut uten å løsne turbo...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...