MMM Startet 20.September.2014 Del på Facebook Startet 20.September.2014 Hei, hei Noen av dere som har erfaringer eller meninger med kjøp av motor som har vært under vann? Disse motorene er jo selvsagt mye billigere, men er det lurt? Motoren har vist blitt tatt 1. hjelp på av verksted, men fortsatt, er det en god ide? har lest at 2 taktere ofte klarer seg fint men at 4 taktere ofte for etterskader (senskader eller hva det nå heter) og at elektronikken ikke klarer seg.... på forhånd, takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Som regel ikke, der er selvfølgelig unntak. Skal du kjøpe så få den billig slik at du kan ta høyde for saftige utlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Frode NeergÃ¥rd Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Du har jo oppsummert godt sjøl, salt er noe av det verste for alt av lager, pasninger, koblinger og elektronikk forøvrig. Hva som er ment med førstehjelp og hvor raskt den ble utført etter dykket er meget avgjørende for hvor store sjansen motoren har til å overleve uten å spise opp hele lommeboka. Du bør demontere alt, pusse og smøre, vaske inn og utsider av alle mulige områder, og selv da kan du ha oversett noe som gir deg motorhavari etterhvert. Prisen er selvfølgelig avgjørende for om det er verdt det, opp mot prisen for en my en. En liten motor burde kastes. En stor motor kan det være mer hensiktsmessig å gi en sjanse. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Til rett pris kanskje. Men generelt ikke. Det er så mye elektronikk og finmekanikk på nyere motorer som er kritisk. Hvis førstehjelp er gjort proft og kabelstokken er byttet så er det jo håp. Injektorere er ett ømt punkt.. Uansett den blir aldri 100% igjen. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Er jo gambling, og da gjelder det å redusere risikoen.. Det gjør man ved å undersøke godt før man satser. Og så satser man ikke mer enn en har råd til å tape.. Jeg vil ikke gamble på båtmotorer, da jeg syns innsatsen er for stor. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Hei Du spør oss, dvs meg, svaret er etter min mening - det er IKKE lurt å kjøpe en motor som har vært under sjøvann, problemene vil etter hvert stå i kø. Spørsmålet er hvor lang tid lå den i vann og hvor lang tid gikk det før den ble lagt i ferskvann. Hvor mye ble plukket sundt og smurt opp og eventuelt byttet komponenter. Injektorer f.eks tåler ikke vann i det hele tatt, lager like så, elektronik - tja hvilken feilkode kommer opp.... Hva med instrumentering, var dette også under vann? Nei - aldri.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Mons Olav Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Hiv den på sjøen igjen... Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Kallethekid Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Min erfaring er at problemene ofte dykker opp etter ca et år. Regn med å skifte/vikle om starter og dynamo. "Hjernen" skal vel være tett på nyere motorer men alle koblinger bør sjekkes for irring. Hvor lenge er det siden den var under? Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 20.September.2014 Del på Facebook Svart 20.September.2014 Det jeg ville tenkt på er hvor mye mer må du gi for en tilsvarende motor som ikke har vært under vann. Er ikke mye som skal til før tusenlappene begynner å forsvinne og ikke minst faren for frustrasjon og en ødelagt båtglede. Jeg ville ikke kjøpt en motor som har vært under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) Hvis prisen er såpass lav at motoren evt. kan selges i deler for tilnærmet kostpris så kan det jo være forsvarlig, hvis man ellers liker å mekke litt og slikt. Girhus og enkelte andre komponenter som er ment å tåle saltvann har jo alltids en viss verdi... i tilfelle at motoren skulle vise seg håpløs i ettertid. Forøvrig blir det vel sånn ca 50/50 gambling på om det blir få eller mange problemer etterhvert pga. saltvannet, avhengig av hvor god bergningsjobb som ble gjort da uhellet var ute. Redigert 21.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tulling16' Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Alt av elektrisk må iallefall være byttet! Saltvann har trekt inn i ledninger og vil ligge der å irre mer og mer. Det hjelper ikke hvor lenge den har blitt skyllt i ferskvann. Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
Stormwatch Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Størrelse på motor bør vel ha noe å si, man kan overleve tapet av kjøpesum på en 4 hk, mens risikoen blir betydelig større om motoren er på 300 hk. Risikoen er avhengig av mange ting, går ut fra at det er saltvann den har vært i: Var motoren i gang når den druknet? Har den ligget på grunn sandbunn i uvær slik at den kan ha vært full av sand innvendig. Vanlig at slike drukning skjer når baten ligger i havn og det blir uvær. Masse regn og store bølger. Hvor lenge har den vært under vann? Hvor lenge var den på land før den ble lagt i ferskvann? I det hele tatt, hva innebærer den "1. hjelpen" verkstedet gjorde. Antar at de har satt opp en liste. Om du forteller mer om disse tingene er det enklere å gi noe svar. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) Det må kunne påregnes at alt av det elektriske anlegget på motoren må skiftes etterhvert, ryker EMM modulen (hjernen) så må vi kalkulere med (kommer an på merke og størrelse på motor), en plass i mellom 20-50000 kr i ny modul. Druknet motor kjøpes veldig billig, enkelt og greit sagt. Redigert 21.September.2014 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 (redigert) "hjerner" fås ofte rimelig på ebay. betalte ca 2.000 for reservehjerne til min Honda 90 2008-modell. Har ikke hørt om noen som koster særlig over 10.000 ny da, men det finnes sikkert. Redigert 21.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Jeg tok og tittet på en delekatalog som Ravn`s har i nettbutikken sin , og såg på hva en ECM/EMM koster på en 200 Verado sekser, (samme motor som jeg har). Det var den nette sum av 57450 NOK inklusive mva. På en 250 hk koster den over 72000 NOK , så det er heftige priser vi snakker om "Teerex". Men vi kan selvølgelig finne brukte ECM moduler på Ebay til en brøkdel av prisen, men folk skal være klar over at det kan bli svært dyrt å reparere motorer som har vært under vann, så konklusjonen er ,vær forsiktig med kjøp av slike motorer. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Har vært med å redde en 30 hesters Tohatsu 4-takter 2 ganger. Etter det har den vært under vann en 3dje gang. Forsikringsselskapet avskrev motoren etter første dukkert. Problemene i etterkant har vært dårlig rele på tilt, samt problemer med starteren. Jeg har hatt starteren i biter en gang og gjort den ren/smurt den opp, og den virket uten problemer. Etter den badet siste gang ble den dessverre stående en stund før den skylt i ferskvann og smurt opp/byttet olje på. Det var i fjor eller forfjor. Den starter fortsatt greit, Jeg husker ikke om de har byttet starteren. Skulle jeg kjøpt den motoren, ville jeg ikke gitt mye for den. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Teerex Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Koster omkring +/- $5.000 for Verado 6-syl PCM her http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercury/250%20VERADO%20(4-STROKE)(6%20CYL.)/0P520553%20%26%20Up/Electrical%20Box%20Components/parts.html Altså ca kr 32.000 + mva, det er jo litt det også kan man si. Heldigvis noe rimeligere til de fleste andre motormerker/modeller. De prisene Ravns garage isåfall har er jo helt hinsides, de også ;-) Redigert 22.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 No har Ravn`s bedre priser på 50 hk , 100 hk osv, der varierer prisen mellom 6-9000 kr. Veradoen er nok ekstrem på dette punktet. Mange andre deler på denne motoren er rimelige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.