Jump to content

Erfaringer med Askeladden 475? Hvor stor motor?


Fjordland

Recommended Posts

Er på jakt etter en billig skjærgårdjeep eg kan ha til fiske og småturer.

 

Kommet over Askeladden 475 som ser ut OK ut til en grei pris.

 

Har en V4 90 hk eg isåfall vil henge bak. Noen som har prøvd denne motoriseringen på slik båt?

 

Ser en del bruker erfaringer og tester som påpeker at 60 hk, som denne ofte har, ikkje er mer enn det må være. Så ser da for meg at 90 bør være nok og med en del overskudd når det trengs.

 

Hovedsaklig båter fra 90 tallet eg ser på, men ser ut som det kun er kosmetiske detaljer som endrer seg ila årene, så deletingangen bør være bra.

Link to post

http://www.dinside.no/12390/test-askeladden-475-fighter-stor-smaabaat

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article301816.ece

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/småjeeptest-askeladden-475-freestyle

 

Ut fra vekthensyn er vel Yamaha 90 2-takter mest optimalt. V4 90 hk høres tungt ut på en såpass kort båt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

funket kansje "greit" men antagelig livsfarlig i hendene på en ukyndig ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Eller hva med en Rana 19 med F250 og 56 knop ;-) https://www.facebook.com/groups/baatnordland/permalink/548659728566984/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Yamaha 90 er nok og foretrekke, men nå har det seg sånn eg har en Suzuki stående.

Er omtrent 40 kg forskjell på disse motorene.

 

Når man jo allerede har motor stående så er det jo nærliggende å prøve :smiley:

Blir kanskje litt tung i sessen i lavere fartsområder, noe som kan avhjelpes med smart tabs

 

Ikke personlig erfaring med 475, men med seteløsning/sidemontert styrekonsoll så er det ikke alltid man får til den beste vektfordelinga etter det jeg hører.

Ville også sjekket ut Askeladden 485/505

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg ville sjekket nøye hvor mye den motoren veier! Jeg har hatt 475 i flere år - både med 50 og 60hk. Det er en liten båt som er ekstremt ømfintlig for vekt på hekken. Det utgjør stor forskjell om du har dreggen på 6-7 kg i tofta bak eller i taukassa foran.. Ville ikke gjort det om den veier 1 gram mer enn motoren standardmotorene (ca 113kg).

 

En annen ting er at båten mister sjøegenskapene totalt ved WOT om man er alene ombord, så noe fortere enn 33 knop med den høres litt galskap ut :)

Link to post
  • 3 år senere...
  • 6 år senere...

Vil gjerne høre om noen har erfaring med 70, 80 eller 90 hk da jeg vurderer å bytte ut 60-hesteren. Frustrerende å ikke kunne plane med mer enn 3 fullvoksne i båten… Samtidig er størrelsen 16 fot akkurat passe for den båtplassen jeg har på hytta.

Link to post

Hei.

Jeg hang på den overnevnte Suzuki DT 90.

Det funka veldig fint. 

Marsjet fint i 30knop med et forbruk på ca 0,6/07l l/nm. Da var også støyen overraskende lav pga lavt turtall i denne hastigheten.

Toppfart ihvertfall 40 knop, kjørte en "standard" alu prop og eksprimenterte ikke mer med fart, da dette er plenty på denne båten.

MEN ville ikke anbefalt dette til en uerfaren båtfører. 

 

Ble litt tung i hekken i lav fart, men dette løste seg med smart tabs. lå fint i plan i 15-16 knop med disse.

 

Må være forsiktig med vekt akter, da selvlensingen vil fylle vannski-luken i dørken om det sitter 2 voksne bak før båten har begynt og bevege seg.

 

 

Link to post

En annen propell vil nok kunne løse problemet med å plane med flere enn 3 voksne i båten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...