Fjordland Startet 20.September.2014 Link til dette innlegget Startet 20.September.2014 Er på jakt etter en billig skjærgårdjeep eg kan ha til fiske og småturer. Kommet over Askeladden 475 som ser ut OK ut til en grei pris. Har en V4 90 hk eg isåfall vil henge bak. Noen som har prøvd denne motoriseringen på slik båt? Ser en del bruker erfaringer og tester som påpeker at 60 hk, som denne ofte har, ikkje er mer enn det må være. Så ser da for meg at 90 bør være nok og med en del overskudd når det trengs. Hovedsaklig båter fra 90 tallet eg ser på, men ser ut som det kun er kosmetiske detaljer som endrer seg ila årene, så deletingangen bør være bra. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 hadde med 50 hk. Genial båt, men 50 hk var sånn akkurat. 60 hadde nok vært bedre.. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.September.2014 Link til dette innlegget Svart 20.September.2014 Hadde en med 50 hk. Alt for liten motor og solgte den etter en sesong. Tipper 90 vil passe båten bra jeg. Den er relativt tung og stødig til en 16 foter å være. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 (redigert) http://www.dinside.no/12390/test-askeladden-475-fighter-stor-smaabaat http://www.klikk.no/motor/baat/article301816.ece http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/småjeeptest-askeladden-475-freestyle Ut fra vekthensyn er vel Yamaha 90 2-takter mest optimalt. V4 90 hk høres tungt ut på en såpass kort båt. Redigert 21.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjordland Svart 21.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Yamaha 90 er nok og foretrekke, men nå har det seg sånn eg har en Suzuki stående. Er omtrent 40 kg forskjell på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Det lå en Askeladden 475 m/ 175 hk Mariner på finn for et par år siden, så ut til å fungerere greit. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 (redigert) funket kansje "greit" men antagelig livsfarlig i hendene på en ukyndig ;-) Redigert 21.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Tror det går fint jeg ja. Men må så klart behandles med respekt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Tror det går fint jeg ja. Men må så klart behandles med respekt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Denne er jo bare en fot større og omtrent samme vekt.. Grei motorisering... http://www.finn.no/49440272 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 21.September.2014 Link til dette innlegget Svart 21.September.2014 Eller hva med en Rana 19 med F250 og 56 knop ;-) https://www.facebook.com/groups/baatnordland/permalink/548659728566984/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 22.September.2014 Link til dette innlegget Svart 22.September.2014 Yamaha 90 er nok og foretrekke, men nå har det seg sånn eg har en Suzuki stående. Er omtrent 40 kg forskjell på disse motorene. Når man jo allerede har motor stående så er det jo nærliggende å prøve Blir kanskje litt tung i sessen i lavere fartsområder, noe som kan avhjelpes med smart tabs Ikke personlig erfaring med 475, men med seteløsning/sidemontert styrekonsoll så er det ikke alltid man får til den beste vektfordelinga etter det jeg hører. Ville også sjekket ut Askeladden 485/505 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
larsen2000 Svart 22.September.2014 Link til dette innlegget Svart 22.September.2014 Jeg ville sjekket nøye hvor mye den motoren veier! Jeg har hatt 475 i flere år - både med 50 og 60hk. Det er en liten båt som er ekstremt ømfintlig for vekt på hekken. Det utgjør stor forskjell om du har dreggen på 6-7 kg i tofta bak eller i taukassa foran.. Ville ikke gjort det om den veier 1 gram mer enn motoren standardmotorene (ca 113kg). En annen ting er at båten mister sjøegenskapene totalt ved WOT om man er alene ombord, så noe fortere enn 33 knop med den høres litt galskap ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømannjan Svart 5.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2018 Fikk du prøvd 90 på båten, sitter i samme situasjon å vurderer dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Saga 7000 turbo Svart 21.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2024 Vil gjerne høre om noen har erfaring med 70, 80 eller 90 hk da jeg vurderer å bytte ut 60-hesteren. Frustrerende å ikke kunne plane med mer enn 3 fullvoksne i båten… Samtidig er størrelsen 16 fot akkurat passe for den båtplassen jeg har på hytta. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 21.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2024 Hei. Jeg hang på den overnevnte Suzuki DT 90. Det funka veldig fint. Marsjet fint i 30knop med et forbruk på ca 0,6/07l l/nm. Da var også støyen overraskende lav pga lavt turtall i denne hastigheten. Toppfart ihvertfall 40 knop, kjørte en "standard" alu prop og eksprimenterte ikke mer med fart, da dette er plenty på denne båten. MEN ville ikke anbefalt dette til en uerfaren båtfører. Ble litt tung i hekken i lav fart, men dette løste seg med smart tabs. lå fint i plan i 15-16 knop med disse. Må være forsiktig med vekt akter, da selvlensingen vil fylle vannski-luken i dørken om det sitter 2 voksne bak før båten har begynt og bevege seg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2024 En annen propell vil nok kunne løse problemet med å plane med flere enn 3 voksne i båten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.