Jump to content

Tips til en bra lim for å feste skai

Chipsfruen

Recommended Posts

Skal henge opp ny skai i båten og lurer på om noken har tips til ein lim som fester godt?

Der skaien skal være er det skumbelegg under, og det virker som det suger opp limen sjølv om det har vært festet skai der før.

Har prøvd kontaktlim og gulvlim etter anbefaling fra dei butikkene me har handlet i, men ingen av desse fungerer.

Har prøvd å søke på forumet her og ser at fleire har anbefalt Casco våtromslim. Men det kom ikkje så godt fram i trådene korleis underlaget var i desse tilfellene.

Det aller viktigste er at du får skrapet underlaget rent for gammel skumgummi slik at du ikke limer mot dette(som vil løsne).

Når jeg leser litt nøyere ser jeg at du ikke skal lime mot glassfiber, men at du har en skumgummi der som skaien skal limes mot.

Da ville jeg lagt et lag lim på denne skumgummien som kan få herde ferdig(denne fyller porene og sørger for at neste lag med lim ikke trekker inn i skumgummien. Husk å lese nøye hva som står om bruken av produktet du vil bruke. Er det ett kontaktlim så skal dette tørke en stund før du legger på skaien. Slik tror jeg det er med våtromslimet til Casco også.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei !

Mitt råd er å enten bruke polstringslim som båtfabrikkene bruker (Casco nobell gummibasert) men det må sprøytes på (Begge flate) eller bruke spray limet til Maritim. (begge flater)

Bruker selv et lim i fra 3M men husker ikke betegnelsen.

Våtroms lim funker ikke så bra til dette men fint om man skal lime polster på finerplater som takplater.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takker for gode tips!

VannTro: Det eg skal lime skaien på er et slags belegg (det er ikkje akkurat skumgummi, men et slags skumbelegg) Vanskelig å forklare, men vil tru det er ein slags isolasjon.

Søkte opp noke som heiter vinyl skum, ligner kanskje litt på dette.

Kanskje det er noken av dåke som veit kva det heiter, så blir det kanskje litt lettere for meg å forklare kva eg skal lime mot når eg er i butikken og skal finne lim.

Har prøvd Mekk sin spray lim (kontaktlim) uten særlig hell. Usikker på om spraylimet som dåke nevner her er det nokolunde det samme, eller om det er bedre til dette formålet.

Men sprayet ikkje på begge lag, kanskje det er der feilen ligger?

Det kan være at dette vinylskummet ikke tåler lim med løsemiddel, men da skal du se at overflaten blir "angrepet". For meg høres det ut som et støydempende materiale og vinyl vil også tåle fukig klima så det kan nok være du er på sporet av riktig benevnelse.

Det kontaktlimet som f. eks. Adeneo linker til, er løsemiddelbasert og vil degenerere noen overflater som ikke tåler dette. Som det står: ikke til styropor(isopor) da dette er et materiale som ikke tåler løsemiddel.

Du kan jo teste Sikabond Vinyl-1 som er et løsemiddelfritt lim til vinyl. Dette kan legges på 2 forskjellige måter. Enten vått 1-sidig, eller som kontaktlim 2-sidig(da skal limet være støvtørt på overflaten før sammenføyning).

Søk etter produktet på nettet så får du opp teknisk datablad med informasjon om det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...