Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Campingcruisern skrev On 13.10.2018 at 19.41:

Burde vært mye mer slikt i ungdomsskolen, så ungdommen kunne fått litt mer praktisk erfaring og kanskje blitt litt klokere på hva de vil og hva som passer for dem før de må ta ett valg om videregående utdanning.

...

Grunnen til at jeg endte opp med å lese denne tråden, er at jeg er litt gira på starte opp på noe lignende prosjekt selv. Å bygge en båt i tre. Usikker på om det skal bli en fullt brukbar båt i størrelse så man faktisk kan bruke den, eller om det skal bli ett enda mindre prosjekt for moro/pynt/lek/moro.

Prosjektet er endelig i gang igjen etter det ble lagt dødt et par år da elevene som holdt på med det gikk ut av ungdomsskolen. Nå er det kommet nye 8. klassinger til og jeg har med meg en fin liten gruppe på sju elever:thumbsup: Dessverre har jeg vært svært dårlig til å ta bilder og følge opp denne tråden underveis, nesten så jeg skjemmes, men får se om det ikke kan bli litt flere postinger etter hvert. Slik ståa er nå har de nye elevene fortsatt på det de forrige gjorde. Nå er noen i gang med å lage halvdekk framme, andre lager forsterkninger til tollepinnene og et par styrer med motoren. Merker godt at disse elevene er yngre og mer uerfarne enn de som gikk ut for et par år siden, men likevel er pågangsmotet og læreviljen såpass stor at det fremdeles er framdrift i prosjektet og vi kan se lyst på tiden framover.

Enig med deg, det burde absolutt vært rom for flere slike prosjekter av praktisk karakter i ungdomsskolen (i barneskolen også). Gjelder ikke bare for dem som er skoleleie, slik det ofte blir fremmet, men også for andre som kunne trengt et praktisk pusterom og en annen innfallsvinkel for teorien bak ting. Så vi er svært heldige her som har fått anledning til å drive på med dette i skoletiden, all ære til rektor! Synd guttene dine ikke fikk anledning til mer praktiske timer på ungdomsskolen, det kunne ha gjort teoritunge skoledager lettere!

For din del finnes det masse tegninger og beskrivelser på nettet for bygging av kryssfinerbåter. Både gratistegninger og slike du må betale for. Når det gjelder selve byggemetoden er det flere måter å gjøre den på. Alt fra den svært enkle metoden stich and glue til mer avanserte metoder som krever spantemaler for at båten skal kunne få sin endelige form. En god del av gratistegningene på nettet er beregnet for metoden stich and glue, men du finner også en del tegninger beregnet for bruk til spantemaler og jigg om du søker litt.

Hvor nøyaktig du må være er litt opp til deg selv, men betaler du for tegninger kan du i flere tilfeller velge om du ønsker få tilsendt spanteriss i full størrelse som bare er å klyppe ut, legge over ei plate for merking og så skjære til ønsket form. I disse dager kommer også flere tegninger digitalt slik at du må printe dem ut selv, da har du jo og mulighet for å skalere ned og opp skrogstørrelse hvis ønskelig. Eller kanskje du ønsker å konstruere et skrog selv? Det kan være spennende å ta ting litt mer på øyemål, la materialen få være med å bestemme formen og lage noe helt eget og unikt. Bakdelen er faren for at du kan ende opp med noe som ikke fungerer i sjøen, ja, kanskje er direkte farlig i bruk og som gjerne ikke ser ut i måneskinn. Men har du et godt øye for fin linjeføring og har studert en del båter og skrog vil du nok selv kunne skille hva som er fint eller ikke. Gjentakende øving på å tegne egne design, gjerne diskutere det med andre for konstruktiv kritikk underveis føre til at utvikling og bedre estetisk sans. Likevel er det en fordel å sikre seg litt og kopiere bunnen av skrog du vet fungerer godt, gjerne ta en tur i havna og sjekke skrogvinkler, variasjoner i stigning, osv. på båter som ligger på land. Det er ikke uten grunn at båtkonstruktører og båtbyggere har lang utdannelse og/eller erfaring med slikt fra før når de tegner båter som viser seg være bra konstruksjoner. Fordelen med å følge en kjøpt tegning er at tegningen (i de fleste tilfeller) er kvalitetssikret, båten har blitt bygget flere ganger før og man har bygget seg opp erfaring om konstruksjonen og hva som eventuelt bør endres om man tenker andre bruksformål enn originaltegningen.

Hakkannen

Hakkannen

Campingcruisern skrev On 13.10.2018 at 19.41:

Burde vært mye mer slikt i ungdomsskolen, så ungdommen kunne fått litt mer praktisk erfaring og kanskje blitt litt klokere på hva de vil og hva som passer for dem før de må ta ett valg om videregående utdanning.

...

Grunnen til at jeg endte opp med å lese denne tråden, er at jeg er litt gira på starte opp på noe lignende prosjekt selv. Å bygge en båt i tre. Usikker på om det skal bli en fullt brukbar båt i størrelse så man faktisk kan bruke den, eller om det skal bli ett enda mindre prosjekt for moro/pynt/lek/moro.

Prosjektet er endelig i gang igjen etter det ble lagt dødt et par år da elevene som holdt på med det gikk ut av ungdomsskolen. Nå er det kommet nye 8. klassinger til og jeg har med meg en fin liten gruppe på sju elever:thumbsup: Dessverre har jeg vært svært dårlig til å ta bilder og følge opp denne tråden underveis, nesten så jeg skjemmes, men får se om det ikke kan bli litt flere postinger etter hvert. Slik ståa er nå har de nye elevene fortsatt på det de forrige gjorde. Nå er noen i gang med å lage halvdekk framme, andre lager forsterkninger til tollepinnene og et par styrer med motoren. Merker godt at disse elevene er yngre og mer uerfarne enn de som gikk ut for et par år siden, men likevel er pågangsmotet og læreviljen såpass stor at det fremdeles er framdrift i prosjektet. 

Enig med deg, det burde absolutt vært rom for flere slike prosjekter av praktisk karakter i ungdomsskolen (i barneskolen også). Gjelder ikke bare for dem som er skoleleie, slik det ofte blir fremmet, men også for andre som kunne trengt et praktisk pusterom og en annen innfallsvinkel for teorien bak ting. Så vi er svært heldige her som har fått anledning til å drive på med dette i skoletiden, all ære til rektor! 

For din del finnes det masse tegninger og beskrivelser på nettet for bygging av kryssfinerbåter. Både gratistegninger og slike du må betale for. Når det gjelder selve byggemetoden er det flere måter å gjøre den på. Alt fra den svært enkle metoden stich and glue til mer avanserte metoder som krever spantemaler for at båten skal kunne få sin endelige form. En god del av gratistegningene på nettet er beregnet for metoden stich and glue, men du finner også en del tegninger beregnet for bruk til spantemaler og jigg om du søker litt.

Hvor nøyaktig du må være er litt opp til deg selv, men betaler du for tegninger kan du i flere tilfeller velge om du ønsker få tilsendt spanteriss i full størrelse som bare er å klyppe ut, legge over ei plate for merking og så skjære til ønsket form. I disse dager kommer også flere tegninger digitalt slik at du må printe dem ut selv, da har du jo og mulighet for å skalere ned og opp skrogstørrelse hvis ønskelig. Eller kanskje du ønsker å konstruere et skrog selv? Det kan være spennende å ta ting litt mer på øyemål, la materialen få være med å bestemme formen og lage noe helt eget og unikt. Bakdelen er faren for at du kan ende opp med noe som ikke fungerer i sjøen, ja, kanskje er direkte farlig i bruk og som gjerne ikke ser ut i måneskinn. Men har du et godt øye for fin linjeføring og har studert en del båter og skrog vil du nok selv kunne skille hva som er fint eller ikke. Gjentakende øving på å tegne egne design, gjerne diskutere det med andre for konstruktiv kritikk underveis føre til at utvikling og bedre estetisk sans. Likevel er det en fordel å sikre seg litt og kopiere bunnen av skrog du vet fungerer godt, gjerne ta en tur i havna og sjekke skrogvinkler, variasjoner i stigning, osv. på båter som ligger på land. Det er ikke uten grunn at båtkonstruktører og båtbyggere har lang utdannelse og/eller erfaring med slikt fra før når de tegner båter som viser seg være bra konstruksjoner. Fordelen med å følge en kjøpt tegning er at tegningen (i de fleste tilfeller) er kvalitetssikret, båten har blitt bygget flere ganger før og man har bygget seg opp erfaring om konstruksjonen og hva som eventuelt bør endres om man tenker andre bruksformål enn originaltegningen.

• Create New...